۲۵ آبان ۱۴۰۲، ۱۰:۴۰
کد خبرنگار: 1423
کد خبر: 85292937
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پایش مستمر اراضی کشاورزی ایلام برای جلوگیری از ورود آفت پروانه برگ خوار

ایلام - ایرنا - مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان ایلام گفت: اراضی کشاورزی استان در نقاط مختلف در برابر ورود احتمالی و مقابله با آفت پروانه برگ خوار در حال پایش و رصد است.

«رحیم اله یاری» روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: از سال ۱۳۹۸ از سوی سازمان بین المللی خوار و بار جهانی(فائو) و سازمان حفظ نباتات کشور ردیابی آفت پروانه برگ خوار انجام شد و تا امسال موردی از این آفت در کشور مشاهده نشده بود اما در سال زراعی جاری مواردی از این آفت زیانبار در برخی مزارع سه استان کشور مشاهده شد.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از ورود آفت پروانه برگ خوار اقدامات پیشگیرانه ای نظیر آموزش کشاورزان و کارشناسان کشاورزی، پایش مستمر اراضی زراعی و جلوگیری از ورود محموله های زراعی مشکوک به استان در حال انجام است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان ایلام اضافه کرد: حمل و جابجایی ذرت و سایر محصولات آلوده به این آفت از استان های درگیر به سایر نقاط کشور ممنوع شده است.

وی بیان کرد: این پروانه ها در طول شبانه روز می توانند ۱۰۰ کیلومتر مسافت را طی کنند و در سال قدرت چهار تا ۶ دوره تولید مثل و در طول هر دوره باروری تا ۲ هزار تولید تخم را دارند.

وی تاکید کرد: این پروانه و لارو برگ خوار آن، قدرت تخریبی بالایی دارند و برای محصولات کشاورزی بسیار زیانبار و خسارت زا هستند.

اله یاری گفت: مراقبت های لازم برای جلوگیری از ورود این آفت مخرب به استان انجام شده اما در صورت مشاهده این پروانه و لارو (کرم) آن در استان، تمهیداتی چون سمپاشی، کنترل بیولوژیک، رهاسازی زنبور براکُن، معدوم سازی یا خرد کردن کامل محصول مزرعه برای خوراک دام در دستور کار است.

به گزارش ایرنا، پروانه و کرم برگ خوار برای اولین بار امسال در کشور مشاهده شده و قدرت بالای تخریبی در مزارع دارد.

این پروانه و لارو آن از ۸۵ محصول کشاورزی تغذیه و مزارع را نابود می کند.

این پروانه در تمام طول سال امکان تخم ریزی و زادآوری و قدرت پروازی بالایی دارد که می تواند مزارع زیادی را در طول مسیر پرواز خود آلوده و تخریب کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha