بیش از ۶۰ درصد معتادان به دلیل ناتوانی در «نه» گفتن گرفتار شدند

تهران - ایرنا - دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بهترین بستر مقابله با اعتیاد را آموزش و پرورش دانست و گفت: مطابق یافته‌های یک پژوهش، بیش از ۶۰ درصد معتادان به دلیل فقدان توانایی «نه» گفتن دچار این بلای خانمان سوز شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسکندر مومنی روز پنجشنبه در آیین افتتاح «نمایشگاه عمومی یاریگران زندگی» افزود: همه دنیا ایران را عرصه مهم مبارزه و مقابله با مواد مخدر می‌دانند.

وی با اشاره به تقدیم چهارهزار شهید جمهوری اسلامی در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر برای دفاع از بشریت، اظهار داشت: ایران با فاصله زیاد از دیگر کشورها، رتبه نخست کشفیات مواد مخدر را دارد که در پس این آمار رشادت‌های بزرگی وجود دارد.

به گفته سردار مومنی، ۹۲ درصد کشفیات مواد افیونی دنیا توسط ایران انجام می‌شود. خدمات جمهوری اسلامی فقط به مقابله ختم نمی‌شود و در حوزه درمان و کاهش آسیب نیز جایگاه ویژه دارد و ایران به عنوان مقر مورد تایید سازمان ملل متحد شناخته می‌شود.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، مقابله و مبارزه با اعتیاد را کافی ندانست و تاکید کرد: متاسفانه در جوار کشوری قرار داریم که بالاترین میزان تولید مواد افیونی را دارد و در سال‌های اخیر در حوزه تولید مفتامین و مواد مخدر صنعتی در حال گسترش است.

سردار مومنی هدف نمایشگاه «نمایشگاه عمومی یاریگران زندگی» را آگاهی بخشی به مردم به منظور پیشگیری از ابتلا به اعتیاد همچنین بازگشت بهبودیافتگان به جامعه عنوان کرد و افزود: براساس یافته‌های یک پژوهش علمی، بیش از ۵۵ درصد خانواده‌هایی که فرزندان آنها به اعتیاد گرفتار شدند پس از گذشت سه سال متوجه اعتیاد می‌شوند.

تاثیر اعتیاد بر افت تحصیلی و ترک تحصیل

مدیرکل آموزش و پرورش تهران نیز در این آیین با اشاره با اینکه امروز اعتیاد، جامعه دانش‌آموزی را هدف گرفته است، افزود: این مسئله ناشی از عدم رشد مهارتی و عبور نامناسب از دوران بلوغ است که نوجوانان و جوانان نتوانسته‌اند به خوبی از این دوران عبور کند.

علیرضا کریمیان درباره آسیب‌های اعتیاد گفت: فرار از مدرسه، ترک تحصیل و گرایش این دسته از دانش‌آموزان به سمت انواع بزهکاری از پیامدهای خطرناکی است که حتی به خانواده نیز آسیب می‌زند.

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش، بیشترین درگیری‌های خطرناک در دانش آموزان مربوط به کسانی است که گرایش به مصرف مواد مخدر دارند.

کریمیان، مهارت خانواده در پرورش فرزند و گرایش خانواده به مصرف مواد مخدر را از مهم ترین زمینه های گرفتاری جوانان و نوجوانان در زمینه اعتیاد دانست و افزود: علاوه بر این، دسترسی آسان به مواد مخدر و آلودگی محلات از جمله عوامل بیرونی اعتیاد در این قشر است.

‌وی گرایش به همسالان را از دیگر زمینه‌ها برای سوق یافتن به سمت مصرف مواد مخدر دانست و تاکید کرد: این مسئله در نفس خود امری مطلوب است اما اگر یکی از اعضای گروه همسالان گرفتار مصرف مواد مخدر شده باشد می‌تواند باقی دوستان را به این سمت سوق دهد.

مدیرکل آموزش و پرورش، آموزش خانواده ها، دانش آموزان و ایجاد فضای هوشیاری در زمینه آسیب اعتیاد را بهترین کنش دانست و گفت: آموزش مهارت مراقبت از خود در مقابل اعتیاد بهتررین روش است.

وی ادامه داد: اکنون ۹ طرح با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر در مدارس در حال انجام است که برای سه گروه دانش‌آموزان، والدین ‌و همکاران فرهنگی برنامه‌ دارد.

نمایشگاه «یاریگران زندگی» با حضور ۳۵ دستگاه اجرایی و مردمی در ۴۸ غرفه امروز پنجشنبه ۲۵ آبان آغاز به کار کرد. این نمایشگاه به مدت هشت روز برای بازدید عموم دایر است و ۲۳ کارگاه آموزشی پیشگیری از اعتیاد، توانمندسازی و آگاه سازی در حاشیه نمایشگاه برگزار خواهد شد که حضور عموم در این کارگاه‌ها آزاد است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha