بازنگری سرفصل‌ها و تألیف کتب درسی باید به وزارت علوم واگذار شود

تهران- ایرنا- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تصدی‌گری نظیر بازنگری سرفصل‌های درسی و تألیف کتب درسی باید به وزارت علوم واگذار شود، گفت: برای انجام این دو وظیفه باید از اساتید و دانشگاه‌های سراسر کشور استفاده شود.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه با اساتید علوم انسانی دانشگاه قم دیدار و بر علوم انسانی با مشارکت اساتید تاکید کرد.

وی درخصوص تحول در علوم انسانی اظهار داشت: شورای تحول علوم انسانی با تدوین آیین‌نامه تشکیل شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی ایجاد شد. این آیین‌نامه هشت ماده دارد که ۶ ماده آن از اهمیت بیشتری برخوردار است.

خسروپناه با اشاره به وظائفی که در آیین‌نامه تشکیل شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی در نظر گرفته شده است، گفت: ۱۰ وظیفه برای شورای تحول علوم انسانی در نظر گرفته شده است و در ۱۴ سالی که از عمر این شورا می‌گذرد دو وظیفه اصلاح سرفصل‌های درسی و تألیف کتبی درسی بیشتر مورد توجه بوده است و انتظار فرهیختگان علوم انسانی این است که اقدامات بیشتری اجرایی شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: رییس شورای تحول علوم انسانی معتقد است پژوهشگاه تحول علوم انسانی باید ایجاد شود تا از طریق اعضای هیات علمی که جذب این پژوهشگاه می‌شوند، موضوع تحول در علوم انسانی دنبال شود که این پیشنهاد مورد موافقت اعضای شورای عالی قرار نگرفته است.

بازنگری سرفصل‌ها و تألیف کتب درسی باید به وزارت علوم واگذار شود


تحول علوم انسانی به معنای تعطیل کردن علوم انسانی غربی نیست
خسروپناه با تاکید بر حکمرانی علوم انسانی گفت: تحول علوم انسانی به معنای تعطیل کردن علوم انسانی غربی نیست؛ چرا که لازم است برای تحول به این علوم انسانی آشنا و آگاه باشیم اما باید به این نکته توجه داشت که علوم انسانی غربی، نقلی است، اما باید علوم انسانی تجربی و عقلی را در کشور نهادینه کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بندهای آیین‌نامه تشکیل شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی که مربوط به وظایف این شوراست را بررسی کرد و گفت: برای اجرای بخش‌های مهمی از این وظایف باید تلاش‌های بیشتری شود.

خسروپناه با بیان اینکه تصدی‌گری نظیر بازنگری سرفصل‌های درسی و تألیف کتب درسی باید به وزارت علوم واگذار شود، ادامه داد: برای انجام این دو وظیفه باید از اساتید و دانشگاه‌های سراسر کشور استفاده شود؛ چرا که اساتید بیشتری در تحول علوم انسانی مشارکت خواهند داشت.

وی با طرح این پرسش در میان اساتید که باید چه مدل حکمرانی در علوم انسانی داشته باشیم؟ گفت: اساتید می‌توانند در پاسخ به این پرسش به شورای عالی انقلاب فرهنگی یاری رسانند تا به راهکار عملیاتی در این زمینه دست یابیم. شورای تحول علوم انسانی زیرنظر شورای عالی انقلاب فرهنگی است و آیین‌نامه مناسبی دارد، اساتید می‌توانند پیشنهادهای خود را در این زمینه ارائه دهند که شورای عالی انقلاب فرهنگی باید چه راهبردی را در دستور کار قرار دهد تا تحول علوم انسانی به صورت ساختارمند و نه دستوری محقق شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به شکل‌گیری هیات‌های اندیشه ورز استانی گفت: باید هیات اندیشه‌ورز در علوم انسانی شکل گیرد تا اساتید بتوانند پیشنهادهای خود را در زمینه تحول علوم انسانی ارائه دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha