تعیین کارگروه‌های آموزش و راهبردی جدید در شورای تحول علوم انسانی

تهران- ایرنا- کارگروه های آموزشی و راهبردی جدید در جلسه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین شد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه شماره ۲۲۹ شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ به ریاست سید سعید رضا عاملی و با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و اعضای شورای تحول و ارتقای علوم انسانی برگزار شد.

در ابتدای جلسه عاملی، کلیات سیاست‌های خود را برای هدایت و راهبری شورای تحول و ارتقای جایگاه آن در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کلان حوزه‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی در چارچوب وظایف ده‌گانه مندرج در آیین‌نامه تشکیل شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی (مصوب جلسه ۶۵۰ مورخ ۲۱ مهر ماه ۱۳۸۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی) مطرح کرد.

خسروپناه نیز ضمن مهم شمردن نقش و جایگاه این شورا، بر ضرورت انجام تمامی وظایف دهگانه شورای تحول تأکید کرد. پس از آن جلسه وارد دستور کار اصلی خود شد که ابتدا عناوین و ترکیب جدید کارگروه‌های تخصصی مطرح شد و اعضای جلسه در این خصوص به بحث و تبادل نظر پرداختند.

سپس حاضرین در جلسه، نظرات و پیشنهادهای خود را در خصوص سیاست‌ها و برنامه‌های جدید شورای تحول اعلام کردند.

اهم موارد مطرح شده در این جلسه تأکید بر اجرای تمامی وظایف ده‌گانه شورای تحول مندرج در آیین‌نامه مصوب سال ۸۸، ادغام هفت کارگروه تخصصی، بررسی تطبیقی عناوین کارگروه‌های جدید با وظایف ده‌گانه شورای تحول، عارضه یابی دقیق از وضعیت علوم انسانی و اجتماعی طی سال‌های گذشته، اخذ گزارش آماری اعضای هیات علمی، دانشجویان و دانش‌آموختگان در حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی از نهادهای مربوطه و ضرورت ارتباط نزدیک بین کارگروه های تخصصی بود.

همچنین اعضا بر اثربخشی علوم انسانی و اجتماعی و جهت دهی آن به سمت رفع مسائل و مشکلات جامعه، تقویت نگاه بین رشته‌ای در حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی، هدفمندسازی و جهت دهی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، ادامه همکاری نزدیک کارگروه‌های تخصصی با شورای حوزوی، تولید محتوای ناب توسط اساتید دانشگاهی و پژوهشی و ایجاد نظام انگیزشی برای آنها به خصوص در فرایند تدوین آیین نامه جدید ارتقا، ارتباط نزدیک شورای تحول با دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های فعال در علوم انسانی و اجتماعی و استفاده از ظرفیت آنها، تسریع در فرایند تألیف و چاپ کتب درسی با همکاری سازمان سمت، ضرورت پیش‌بینی ضمانت اجرایی مصوبات شورای تحول، ضرورت تدوین نقشه راه شورای تحول و تعیین اهداف مطلوب (مطابق با نگاه مقام معظم رهبری) و ضرورت استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی، پژوهشگاه ها و انجمن های علمی تأکید کردند.

در این جلسه عنوان شد که فعالیت شورای تحول محدود به برنامه‌های درسی و آموزش عالی نشود، اگرچه موضوع مهمی است و باید دنبال شود.

عناوین کارگروه‌های آموزشی جدیدی که در این جلسه تعیین شدند شامل مدیریت، مشاوره، روانشناسی و علوم تربیتی، مطالعات زنان و خانواده، حقوق، علوم اقتصادی، علوم تاریخی، علوم اجتماعی، علوم سیاسی، زبان‌ها و ادبیات خارجی، فلسفه، معماری و شهرسازی، هنر و فرهنگ، ارتباطات و رسانه تعیین است.

هفت کارگروه راهبردی جدید با عناوین مشاغل علوم انسانی، اجتماعی و هنر، پژوهش علوم انسانی و اجتماعی، فناوری و نوآوری علوم انسانی و اجتماعی، تدوین آیین‌نامه ارتقا و روزآمدسازی سند نقشه جامع علمی کشور در حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی، همکاری‌های بین‌المللی علوم انسانی و اجتماعی، حکمرانی علوم انسانی و اجتماعی و مطالعات تمدنی علوم انسانی و اجتماعی تعیین شد.

در هشتصد و نود و دومین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی که عصر روز سه‌شنبه ۲۸ آذر ماه ۱۴۰۲ به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهور و با حضور محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی و آیت‌الله محسنی اژه‌ای، رییس محترم قوه قضاییه و اعضای حقیقی و حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد؛ عاملی به عنوان رییس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی انتخاب شد.

پیش از وی، غلامعلی حداد عادل، استاد پیشکسوت دانشگاه تهران، به مدت ۱۴ سال ریاست این شورا بر عهده داشت.

تمامی اعضای جلسه از زحمات و خدمات حداد عادل و طالب‌زاده به عنوان رییس و دبیر سابق شورای تحول و همچنین اعضای دبیرخانه این شورا، قدردانی کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha