نکوداشت آیت‌الله اختری در سمنان؛ ستاره درخشان سپهر حوزه‌های علمیه + فیلم

سمنان - ایرنا - رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: زنده‌یاد آیت‌الله عباسعلی اختری موصوف به حسن خلق و بسیار گرم و صمیمی و در عین حال صریح و جدی و در سپهر حوزه‌های علمیه یک ستاره درخشان است.‌

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری روز پنجشنبه در آیین نکوداشت آیت‌الله اختری در سالن همایش‌های دانشکده دندانپزشکی سمنان افزود: کلید واژه‌های عالم پرتلاش، ابوالشهید، پرهیزگار، تلاش و مجاهدت در فقاهت، سیاست و ترویج معارف، روحانی مخلص و متخلق در پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت ارتحال آیت الله اختری(ره) از نکته‌های اساسی است.

وی بیان کرد: زنده‌یاد آیت‌الله اختری در رعایت احکام الهی و حدود بیت‌المال بسیار سخت گیر و جدی بود و وقت شناسی و نظم ایشان زبانزد است.‌

به گفته وی، آیت الله اختری اهل بیان و قلم بود و در نوشته‌های ایشان مراجعات متعدد به اسناد و مراجع معتبر مکتوب کاملا مشهود است.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور اظهار کرد: آیت‌الله اختری امام جمعه تراز برای انقلاب بود که آینده‌نگری و نشاط در وجود ایشان موج می‌زد.

وی بیان کرد: برگزاری آیین تکریم و تجلیل از فرزانگان، مجاهدان و بزرگان اقدامی الهی و ارزشمند است و به هیچ وجه جنبه نمایشی ندارد.‌

نکوداشت آیت‌الله اختری در سمنان؛ ستاره درخشان در سپهر حوزه‌های علمیه

چهره‌های برجسته برای جامعه الگوسازی شوند

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری خاطر نشان کرد: الگوسازی و معرفی چهره‌های برجسته و فرهنگ‌سازی در این راستا، اقدامی ارزشمند است.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با اشاره به فرموده رهبر معظم انقلاب، تصریح کرد: آشنایی جوانان و نوجوانان با مفاخر و بزرگان مورد توجه باشد.

وی افزود: برگزاری برنامه‌های تجلیل از فرزانگان، یک ضرورت تربیتی و یکی از راهکارهای خوب برای معرفی بزرگان به نسل جدید است.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور اضافه کرد: حق نسل جوان است که با مفاخر خود آشنا شوند و برگزاری این نکوداشت یک مقدمه در این راستا است.‌

نکوداشت آیت‌الله اختری در سمنان؛ ستاره درخشان در سپهر حوزه‌های علمیه

آیت‌الله اختری چهره برجسته استان سمنان

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان گفت: آیت الله اختری در خانواده ای مومن و با فضیلت متولد شده و دارای هوش، استعداد و انگیزه‌ای قوی برای رسیدن به کمال بود و از چهره‌های برجسته این استان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی افزود: آیت الله اختری، تنها فردی بود که در مسجد امام (ره)، اعتکاف رمضانیه داشت و هر سال این اقدام‌ مبارک را به انجام‌می رساند و این امر یک زمینه برای کمال ایشان بود.

به گفته وی، تلاش بی وقفه و شبانه‌روزی آیت الله اختری (ره) مشهود است و بیش از ۴۰ کتاب و مقاله از ایشان به یادگار مانده که تمامی آنها در موقع نیاز جدی کشور به چاپ رسیده بود.

امام جمعه سمنان با بیان اینکه زنده‌یاد آیت الله اختری (ره) در عبادت زبانزد بود، اظهار کرد: بهره‌گیری از استادان خوب و بزرگ از جمله آیت‌الله میلانی، وحید و فلسفی از موجبات کمال این عالم برجسته بود.

نکوداشت آیت‌الله اختری در سمنان؛ ستاره درخشان در سپهر حوزه‌های علمیه

آیت الله اختری عامل جهاد تبیین

استاندار سمنان گفت: آیت‌الله اختری عامل به جهاد تبیین بود و در تبیین واقعیت‌های ننگین دوران طاغوت جهد و تلاش فراوان کرد و در این راستا، شکنجه و آزار فراوانی را متحمل شد.

سید محمدرضا هاشمی افزود: آیت‌الله اختری درحوزه‌های مختلف و مسئولیت‌های مختلف، خوب ایفای نقش کرد که در این زمینه نامی درخشان از ایشان ثبت شد.

وی خاطر نشان کرد: رهبر معظم انقلاب در سفر به استان سمنان از چهره های بزرگ و عالمان فرهیخته ای نام بردند که نشان از وجود این خورشیدهای درخشان در استان سمنان است.

استاندار سمنان گفت: برگزاری آیین‌های تجلیل از عالمان و فرزانگان در راستای شناخت جوانان و نوجوانان از چهره های درخشان علم و فقاهت است.

نکوداشت آیت‌الله اختری در سمنان؛ ستاره درخشان در سپهر حوزه‌های علمیه

آیت الله اختری را بیشتر بشناسیم

آیت‌الله عباسعلی اختری نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری به دلیل ابتلا به بیماری سرطان در ۸۳ سالگی دارفانی را وداع گفت.

به گزارش ایرنا، آیت الله عباسعلی اختری در سال ۱۳۱۸شمسی در سمنان و در خانواده ای روحانی به دنیا آمد. او تحصیلات خود را تا اخذ دیپلم در زادگاه خود ادامه داد و تحصیلات حوزوی را هم در حوزه علمیه مشهد آغاز کرد و ۲۰ سال در آن حوزه به تحصیل و تدریس پرداخت. وی سپس به حوزه علمیه قم رفت و در درس‌های خارج فقه و اصول مراجع قم شرکت کرد و در آن حوزه از محضر آیات غضنفری، سبزواری، فشارکی، مؤمن قمی و محمدعلی گرامی بهره برد. سپس دوباره به مشهد بازگشت و در درس خارج فقه و اصول آیات عظام، میلانی، وحید و فلسفی حاضر شد.

وی پس از مدتی به تهران رفت و از مدرسه دارالفنون مدرک مدرسی دریافت کرد و با آغاز نهضت حضرت امام در خرداد ۱۳۴۲ به این نهضت پیوست و در جریان اعزام روحانیون به خدمت سربازی، همراه آیت الله هاشمی رفسنجانی دستگیر و به خدمت سربازی اعزام شد.

او در سال ۱۳۵۴، با ایراد سخنرانی‌های افشاگرانه در تهران، به مبارزات خود ادامه داد و به خاطر این سخنرانی‌ها، دستگیر و تحت شکنجه و آزار و اذیت ساواک قرار گرفت. پس از آزادی از زندان مبارزات خود را ادامه داد تا اینکه مجدداً در رمضان ۱۳۵۷ دستگیر شد و به زندان افتاد، ولی در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی، و در اثر شتاب گرفتن انقلاب، از زندان آزاد شد.

وی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ابتدا به سمت ریاست کمیته انقلاب اسلامی شیروان منصوب شد. سپس در سال ۱۳۵۹ عهده دار مدرسه عالی کانون اسلامی اراک شد و با حرکت‌های انحرافی که در آنجا ایجاد شده بود به مبارزه پرداخت. او در ۱۳۶۰، طی حکمی از سوی حضرت امام(ره)، به امامت جمعه شهرستان سمنان منصوب شد.

به دنبال شهادت عبدالمجید دیالمه نماینده مشهد در اولین دوره مجلس شورای اسلامی، در انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی، با اصرار شهید بزرگوار حجت الاسلام والمسلمین هاشمی نژاد، داوطلب نمایندگی مجلس شد و توانست با آرای قابل توجهی به مجلس شورای اسلامی راه یابد. در مجلس، در کمیسیون اقتصادی و دارایی فعالیت کرد و مدتی هم نایب رئیس کمیسیون فوق بود.

آیت الله اختری پس از پایان کار مجلس اول، به قضاوت در یکی از شعب دیوان عالی کشور پرداخت. سپس از طرف امام(ره) به عنوان نماینده ایشان در استان سمنان و امام جمعه سمنان منصوب شد. او همزمان با فعالیت های سیاسی به تدریس در دانشگاه های شهید بهشتی و نیز دانشگاه تهران و دیگر فعالیت‌های علمی ـ آموزشی پرداخت.

وی در ۱۳۷۹ به عضویت شورای سیاست گذاری ائمه جمعه سراسر کشور درآمد. در ۱۳۸۰ از امامت جمعه سمنان استعفا کرد و به امامت جمعه شهر ری منصوب شد.

آیت الله اختری همچنین در انتخابات هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی، داوطلب نمایندگی از حوزه انتخابیه تهران بزرگ بود که توانست به مجلس شورای اسلامی راه یابد.

وی در انتخابات میان دوره‌ای خبرگان رهبری (دوره پنجم) که دوم اسفند ۱۳۹۸ برگزار شد به عضویت خبرگان رهبری در آمد. سمت‌های دیگر وی، نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های سمنان و نمایندگی ولی فقیه و بنیاد مسکن بود.

از آثار آیت الله اختری می‌توان به مواردی چون آشنایی با قرآن، امام و احیای ارزش های انقلاب اسلامی، تولی و تبری، درخشش علی در قرآن، نقش انتظار در سیر تاریخ، نظری به آیین جهاد در قرآن، جوان بر سر دوراهی، مدیریت فرهنگ کار، سیمای کارگزاران از دیدگاه اسلام اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha