۲۶ آبان ۱۴۰۲، ۱۵:۰۱
کد خبرنگار: 1452
کد خبر: 85293979
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عضویت ۸۰ هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی همدان

۲۶ آبان ۱۴۰۲، ۱۵:۰۱
کد خبر: 85293979
عضویت ۸۰ هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی همدان

همدان- ایرنا- مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: هم اکنون بیش از ۸۰ هزار همدانی در گروه‌های سنی مختلف عضو کتابخانه‌های عمومی این استان هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عاطفه زارعی در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه همدان اظهار کرد: این تعداد کتابخوان فعال در قالب ۷۰ کتابخانه عمومی شهری، ۴۶ باب کتابخانه عمومی روستایی و یک باب سیار شهری عضویت دارند.

وی اضافه کرد: از ابتدای امسال تاکنون نیز بیش از ۵۰ هزار جلد کتاب به صورت امانت به اعضای کتابخوانه‌های همدان تحویل داده‌ایم.

زارعی با اشاره به دستاوردهای مهم در توسعه زیرساخت‌های کتابخانه‌های عمومی همدان، ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، یکی از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی توسعه زیرساخت‌های کتاب و کتابخوانی بوده به گونه‌ای که تعداد کتابخانه‌های عمومی استان همدان از ۹ باب در سال ۱۳۵۷ به ۱۱۸ باب کتابخانه در سال جاری رسیده است.

وی افزود: یکی از شاخص‌های ارزیابی هر کشوری، توسعه و پیشرفت فرهنگی آن در میزان مطالعه و کتابخوانی است که البته از یک مکان مورد اطمینان و موثق چون کتابخانه‌های عمومی نشات بگیرد که مراکز اجتماع محور در حوزه‌های مختلف علمی و فرهنگی هستند.

زارعی خاطرنشان کرد: تمدن فرهنگی ایران به ویژه همدان، یک تمدن چند هزار ساله است که به خاطر شخصیت‌ها و آثار به جا مانده از آن‌ها در قالب کتاب، شهرت بین المللی دارد، بزرگانی که چون ستاره در آسمان جهان و بر بام الوند می‌درخشند.

وی با بیان اینکه از قرن‌ها پیش کتابخانه‌های غنی در همدان وجود داشته که بزرگان را به سمت و سوی خود جذب می‌کرده است، گفت: نظام مقدس جمهوری اسلامی با توسعه کتابخانه‌های عمومی، بستری را فراهم کرده که همه مردم بتوانند به کتاب دسترسی در همه سطوح شهر، روستا و حتی عشایر داشته باشند.

زارعی با اشاره به اینکه در هفته کتاب بیش از ۱۳۰۰ برنامه فرهنگی در نظر گرفته شده است،افزود: برای ایجاد رفتار صحیح و تغییر عادت‌های اشتباه و تبدیل آن به رفتار فرهنگی به ویژه رفتار کتابخوانی که به آرامش روحی و روانی و کاهش آسیب‌های اجتماعی منجر خواهد شد نیازمند یاری مردم و شهروندان هستیم تا خواندن را اجتماعی کنیم.

وی با بیان اینکه خواندن اجتماعی یعنی همه با هم بخوانیم و بدانیم که به خواندن به گروه و طبقه خاص جامعه تعلق ندارد گفت: این گفتمان خواندن را در خانواده، محفل‌ها و اجتماعات محلی و بازاری باید نهادینه کنیم البته با بتوان با اهمیت دادن به کتاب، تجربه انگاری، اشتراک دانش جای بیشتری را برای کتاب باز کنیم.

زارعی با اشاره به اینکه کتابخانه‌های عمومی متعلق به همه افراد جامعه با هر سطحی از سواد و فرهنگ است، اظهار کرد: پس از مدارس کتابخانه‌های عمومی بزرگترین شبکه فرهنگی کتاب و کتابخوانی است که به یادگیری مادام العمر کمک می‌کنند.

وی از همه مردم خواست تا با وقف‌های فرهنگی یاریگر توسعه کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ مطالعه باشند،افزود: در این هفته در منزل برخی از نویسندگان بومی استان همدان حاضر شده و به سهم خود از خدمات فرهنگی آن‌ها قدردانی کردیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha