۲۷ آبان ۱۴۰۲، ۹:۰۳
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85294257
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

ادعای اسلام‌آباد از تکاپوی همسایگان افغانستان برای به رسمیت شناختن طالبان

اسلام‌آباد- ایرنا- نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان با اذعان به برخی از اقدامات مثبت حکومت طالبان در مقابله با فساد، بهبود امنیت و کاهش تولید موادمخدر در داخل مدعی شد که همسایگان افغانستان بعلاوه روسیه در تکاپوی به رسمیت شناختن همزمان طالبان هستند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، آصف علی خان دُرانی که اواخر تیر و شهریور امسال با هدف تنش زدایی در روابط با افغانستان دو بار به کابل سفر کرده بود، اکنون مدعی گام‌های همزمان کشورهای همسایه افغانستان و روسیه برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان است.

وی طی سخنرانی در «مجمع گفت‌وگوی مارگالا-۲۳» که دیروز در اسلام‌آباد به کار خود پایان داد هرگونه گزینه پیش روی پاکستان برای به رسمیت شناختن طالبان به عنوان اهرمی جهت مقابله با چالش تروریسم را رد کرد و افزود؛ همسایگان افغانستان به همراه روسیه طبق یک تفاهم روابط خود را با دولت طالبان حفظ کرده‌اند و در صورت تحقق شرایط خاص، به طور همزمان رژیم طالبان را به رسمیت خواهند شناخت.

دُرانی که اخیرا نیز در مصاحبه‌ای طالبان افغانستان را به همسویی و حمایت از طالبان پاکستانی موسوم به «تی‌تی‌پی» که از سوی دولت اسلام‌آباد یک گروه تروریستی تلقی می‌شود، متهم کرده است‌، اظهار داشت: رویکرد توسعه‌یافته منطقه‌ای به حفظ اقتصادی کشور بحران‌زده افغانستان کمک کرده است.

وی افزود: در میان همسایگان نزدیک افغانستان و نیز روسیه این تفاهم وجود دارد که رژیم طالبان را همزمان و نه یک‌جانبه به رسمیت بشناسند. اجماع منطقه‌ای این کشورها را قادر ساخت تا با هیات حاکمه موقف افغانستان تجارت دوجانبه، مبادله ارز، و تهاتر را امضا کنند که در صورت عدم اتخاذ این رویکرد، احتمالاً ۱۰ میلیون نفر از افغانستان فقرزده فرار و به پاکستان پناه می بردند.

ادعای اسلام‌آباد از تکاپوی همسایگان افغانستان برای به رسمیت شناختن طالبان
آصف علی خان دُرانی، نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان

نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان که به دلیل تصمیم دولت آن کشور برای بازگرداندن اتباع افغانستانی به کشورشان (که به صورت غیرقانونی در پاکستان بسر می‌برند) از سوی کابل به شدت مورد سرزنش قرار گرفته است، گفت: این تنها پاکستان نیست که از رژیم طالبان انتظار دارد ممنوعیت حق تحصیل دختران و فرصت های شغلی زنان در افغانستان را لغو کند. (طالبان) می گوید این شیوه اسلامی است اما این شیوه قبیله‌ای یا فرهنگی است، اما هرگز اسلامی نیست.

وی با اذعان به برخی دستاوردهای طالبان افغانستان در مبارزه با فساد، بهبود امنیت داخلی و کاهش کشت و تولید مواد مخدر تاکید کرد: تا جایی که به مشروعیت بخشی حکومت طالبان مرتبط است، ما باید بخشی از اجماع باشیم، زیرا در اینجا ما فقط در مورد افغانستان صحبت نمی‌کنیم بلکه در مورد منطقه صحبت می‌کنیم و بر سیاست منطقه‌ای همه ما نیز تأثیر خواهد داشت.

آصف علی خان دُرانی درباره تنش‌های پاکستان و طالبان افغانستان پیش بینی کرد که تنش های دوجانبه کاهش می‌یابد اما این روند ممکن است طولانی شود اما پاکستان مصمم به حفظ تعامل با هیات حاکمه موقف افغانستان است.

وی اظهار داشت که افغانستان و پاکستان باید انواع فراز و نشیب ها را میان خود تحمل کنند. بنابراین نباید منتظر معجزه‌ای در روابط دو همسایه باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha