درخواست از رئیس جمهور برای شرکت در یک طرح قرآنی+ فیلم

تهران- ایرنا- طرح «مستورا» به عنوان نخستین مرحله از طرح ملی حفظ موضوعی قرآن با حضور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه رونمایی شد و یک پیشکسوت قرآنی از رئیس جمهور خواست تا در این طرح ثبت‌نام کند.

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا اگرچه بیش از ۱۰ سال از سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ کل قرآن می گذرد و هنوز آمار مشخصی از تعداد حافظان قرآن کریم ارائه نشده ولی مدتی است که سازمان درالقرآن الکریم که زیرنظر سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت می کند، مبنا و محور فعالیت های خود را بر تربیت حافظان موضوعی قرآن قرار داده و حالا در نخستین گام به دنبال اجرای طرح مستوراست تا به عنوان مبنای فعالیت های بعدی این سازمان در راستای تربیت حافظان قرآن قرار گیرد.

به همین منظور امروز، شنبه ۲۷ آبان یک نشست خبری با حضور حجج اسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی، سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و رئیس ستاد راهبری حفظ کشور، علی تقی زاده رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و همچنین محمدمهدی بحرالعلوم مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم و محمدعلی خواجه پیری پیشکسوت قرآنی در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد و علاوه بر رونمایی از پوستر طرح ملی مستورا، مسئولان این طرح توضیحاتی درباره جزییات و نحوه اجرای طرح ارائه کردند. اما این نشست خبری تفاوت هایی با دیگر نشست ها داشت

درخواست پیشکسوت قرآنی از رئیس جمهور برای شرکت در طرح ملی حفظ موضوعی 

اولین و مهمترین نکته این بود که نشست خبری طبق قرار، راس ساعت شروع و در همان ساعتی که وعده داده بودند، خاتمه یافت؛ اتفاقی که کمتر در نشست های خبری شاهد آن هستیم.

تفاوت دیگر در این بود که قبل از تلاوت قاری خوشخوان مراسم که آیات ۲۶ و ۲۷ سوره اعراف را قرائت کرد، حجت‌الاسلام حمید محمودخانی که دستیار ویژه رییس سازمان دارالقرآن هم هست، توضیحاتی کوتاه درباره این آیات داد و به نکاتی اشاره کرد. مثلا خروج حضرت آدم از بهشت چگونه با حیله شیطان صورت گرفت یا مساله پوشش در این آیه چیست.

تفاوت دیگر این بود که مسئولان برگزارکننده به جای این که از مردم بخواهند تا در این طرح ملی شرکت کنند، به استناد آیه دوم سوره صف که می فرماید «یا ایهاالذین امنوا لم تقولون ما لاتفعلون؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! چرا سخنی می‌گویید که عمل نمی‌کنید؟» به مسئولان داخل نشست سفارش کرد تا هر کسی به اضافه اعضای خانواده اش در این طرح شرکت کند. خواجه پیری که این سخنان را می گفت، از آیت الله سید ابراهیم رئیسی هم خواست تا حضور خود در این طرح را اعلام کند که یکی از حاضران اعلام کرد مسولان به صورت علنی شرکت کنند و خواجه پیری گفت اینجا حتی ریا یک کار مطلوب است.

وی افزود: اگرچه همه این عزیزان بلد هستند ولی وقتی وزیران، علما و ائمه جمعه در این طرح شرکت کنند، این طرح به نتیجه می رسد ولی اگر از مردم بخواهیم که شرکت کنند، جواب نمی دهد. 

دورخیز مستورا برای ماه رمضان

حجت‌الاسلام قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با استناد به افکارسنجی های دقیق گفت: در باور مردم این جامعه به الهی بودن قرآن، اخلال و اختلال مؤثری پدید نیامده، اما این احساس خسارت از کم بهره ‌بودن در بخشی از جامعه ما کم و بیش وجود دارد. لذا از نظر کمی و کیفی باید در این حوزه بیش از پیش خادمی کنیم و زمینه‌های بهره‌مندی جامعه را از قرآن افزون‌تر کنیم.

وی با اشاره به ضرورت اجرای طرح ملی مستورا و حفظ موضوعی قرآن کریم گفت: سنگینی بار حفظ کل قرآن، افرادی را ترسانده و این موضوع باعث محرومیت برخی علاقه مندان به قرآن شده است. گرچه بسیاری از مقاصدی که در رابطه با حفظ کل قرآن صحبت شده، با اجتماع همت‌ها دست‌یافتنی است اما هر کس می تواند به اندازه همت خود سهمی از قرآن داشته باشد و همه ما موظفیم در این حوزه قدم برداریم.

رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی از اجرای نخستین مرحله این طرح به عنوان دورخیزی برای ماه مبارک رمضان یاد کرد و گفت: خبرهای خوبی در این زمینه خواهیم شنید؛ به ویژه در ماه مبارک رمضان، مجال بهتری برای بهره‌مندی‌های افزون‌تر از معارف قرآنی را شاهد خواهیم بود اما طلیعه آن شروع و به کارگیری همین فرازهای حفظ موضوعی است که ناظر به عفاف، حجاب، خانواده و زن است.

خانواده و حجاب در مرحله نخست طرح حفظ موضوعی

وی درباره مرحله اول این طرح گفت: جلوه کم بهره بودن از قرآن این است که حرف حساب قرآن در مورد زن، حجاب، خانواده و عفاف را نشنیده‌اند درحالی که تنها کلامی که در قرآن آمده درباره الزامی به شکلی از پوشش نیست. بلکه این آیات، فلسفه و تبیینی دارد و چه بسا ما نیز در تبیین معارف این آیات کوتاهی کرده‌ایم اما همین آیات محدود با استفاده از روش‌های ساده می‌تواند در اختیار بخش وسیعی از مردم قرار گیرد و بهره آن‌ها را بالا ببرد.

قمی اظهار امیدواری کرد تا با اجرای این طرح، نتایج خوبی حاصل شود و گستره وسیع‌تری از مردم از نور و حقایق و معارف قرآنی بهره‌مند شوند و کسانی هم که پیش از این بهره‌مند بوده‌اند، عمق بهرمندی و دریافت معارفشان بیش از پیش شود.

وی تاکید کرد: اگر ما در این مسیر خالصانه خدمت کنیم، زمینه بهره‌مندی‌های فراوان از معارف الهی را که دریای نعمت و معارف است، فراهم خواهد شد و آن جامعه‌ای که استفاده‌اش از معارف قرآن بیشتر باشد، جامعه‌ای دیگری خواهد بود.

قمی گریزی هم به مسائل روز به ویژه فلسطین و مردم مظلوم غزه زد و با اشاره به اینکه ما در قبال مواجهه با صهیونیسم، باید بر سر سفره قرآن بنشینیم که آیات کتاب خدا تکلیف ما را با این‌ها روشن کرده است و لذا مواجهه ما با صهیونیسم ریشه در قرآن و آیات الهی دارد.

حجت الاسلام خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در این نشست خبری به سازمان دارالقرآن الکریم برای برگزاری این طرح تبریک گفت و درباره ضرورت حمایت از مردم فلسطین به یک اصل قرآنی اشاره کرد و اظهار داشت: قرآن می گوید باید با دشمن قداره ای که مقابل مسلمانان است مقابله کنید و از مظلوم دفاع کنید. امام خمینی(ره) در ابتدای انقلاب فرمود ما با تبعیض نژادی و صهیونیست مخالف هستیم.

مسئول ستاد راهبری حفظ قرآن با استناد به آیه ۸۲ سوره مائده که یهودیان منحرف را دشمن ترین مردم به مسلمانان می داند، اظهار داشت: رژیم آپارتاید به تاریخ پیوست و امروز یهود منحرف که از داده های حضرت موسی بهره ای نبرد و فقط بساط منفعت طلبی خود را ملاک قرار داده است، ۷۰ درصد از سرزمین های فلسطین را اشغال کرده است.

رئیس سابقه سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به طرح مستورا گفت: درگیر کردن مردم با مفاهیم قرآن و سبک زندگی قرآنی در جامعه یعنی این که همه چیز براساس رضایت‌مندی قرآن است تا در زندگی اجرا کنیم.

اجرای طرح مستورا در افق پنج ساله 

حجت الاسلام علی تقی زاده رئیس سازمان دارالقرآن الکریم نیز به جزییاتی از این طرح اشاره کرد و گفت: در سند راهبردی جدید این سازمان، ماموریت گفتمان سازی آیات قرآن کریم به وظایف این سازمان اضافه شده است و در افق پنج ساله تلاش داریم تا گفتمان ۲۰۰ آیه از چند جزء آخر منظومه ای ایجاد کنیم که در گام اول ۱۲ موضوع درباره حجاب و در مرحله دوم در ماه مبارک رمضان در ۳۰ روز با حفظ ۳۰ آیه خواهد بود.

وی از برگزاری مسابقاتی برای نوجوانان و بزرگسالان خبر داد و محمدمهدی بحرالعلوم که از پیشکسوتان حفظ قرآن است به جزییات دیگری از طرح مستورا اشاره کرد و گفت: این طرح طی چند گام برگزار می شود که در گام اول ۱۲ آیه با موضوع حجاب است و در گام دوم ۳۰ آیه در ماه رمضان اجرا می شود.

وی افزود: سه نوع فعالیت شامل کلاس های حضوری داریم که ۶ جلسه آموزشی برگزار می شود. فعالیت دوم آموزش غیرحضوری است که در پیام رسان های شاد و روبیکا منتشر می شود. حفظ موضوعی را می توان برای اصناف گوناگون درنظر گرفت. بنابراین آیات موردنظر در مرحله اول برای همه مردم است و در مراحل دوم و سوم برای دانش آموزان و کنشگران آموزش های لازم ارائه خواهد شد و مسابقاتی به صورت روزانه برگزار می شود

مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن افزود: از ۱۲ آذر مسابقه نهایی مستورا برگزار خواهد شد و پیامکی از فردا یکشنبه ارسال می شود تا علاقه مندان برای آموزش و مسابقات ثبت نام کنند.

وی با اشاره به مشارکت برخی نهادها و موسسات برای اجرای طرح ملی مستورا گفت: هزار نفر از هیات اندیشه ورز بانوان قرآنی سازمان دارالقرآن الکریم  برای تبلیغ و آموزش این طرح فعالیت دارند یا  بنیاد هدایت که مسئول برنامه ریزی در مساجد کشور است، برنامه هایی را تدارک دیده است

چرا حفظ موضوعی بر حفظ ترتیبی تقدم دارد؟

خواجه پیری این پیشکسوت قرآنی با بیان خاطره ای از یک فعال قرآنی به سفارش رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: تقدم حفظ موضوعی بر حفظ ترتیبی به این دلیل است که حافظ موضوعی قرآن کریم می تواند مبلغ خوبی برای اسلام باشد. وی به تفاوت دیگر این دو مقوله اشاره کرد و گفت: حفظ موضوعی نیازمند دانستن معنا و مفهوم و تدبر در کلام الهی است ولی در حفظ ترتیبی حتما اینگونه نیست.

وی همچنین به اهمیت تداوم طرح مستورا اشاره کرد و گفت: در ۲۵ سال گذشته کار جدی در این زمینه انجام نشد و  همه باید کمک کنند و مثل تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن نشود که نهادها پای کار نیامدند.

این پیشکسوت قرآنی از اعضای حاضر در این نشست خبری خواست تا ابتدا خودشان در این طرح ثبت نام کنند و سپس به خانواده و نزدیکان خود برای ثبت نام سفارش کنند. او همچنین از وزیران و مسئولان به ویژه رئیس جمهوری خواست تا در این طرح ملی شرکت کند و در ادامه به بیان نکاتی پرداخت.

در پایان این نشست از کتاب و پوستر طرح ملی حفظ موضوعی قرآن رونمایی شد. البته همزمان با برگزاری این نشست، خبری از وزارت آموزش و پرورش منتشر شد که میکائیل باقری مدیرکل قرآن، عترت و نماز این وزارتخانه از طرح ملی مستورا به منظور ترویج فرهنگ حفظ قرآن کریم در بین جامعه، دانش‌آموزان و فرهنگیان سخن گفت و به این نکته هم اشاره کرد که حفظ موضوعی قرآن به عنوان یکی از شیوه‌های حفظ ترویج می شود تا دانش‌آموزانی که توان حفظ ترتیبی قرآن را ندارند، به حفظ موضوعی قرآن بپردازند.

شما هم برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در طرح مستورا، اینجا ضربه بزنید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha