۲۸ آبان ۱۴۰۲، ۱۳:۳۸
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85295928
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

اکونومیست: اشغال بیمارستان الشفا با قانون توجیه نمی‌شود

تهران - ایرنا - نشریه اکونومیست با اشاره به ادعاهای رژیم صهیونیستی درمورد بیمارستان الشفا نوشت که نص صریح قانون در زمان جنگ در باره اماکن درمانی هر چه باشد ، بسیاری یافتن چند قبضه سلاح و نارنجک را توجیهی برای اشغال بزرگترین بیمارستان غزه نمی‌دانند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، این نشریه تاکید کرد: قوانین جنگ حفاظت ویژه‌ای را برای بیمارستان‌ها در نظر گرفته است، اما اگر آنها برای اقدام‌های آسیب‌زا استفاده شوند این سپر حفاظتی را از دست می‌دهند. [رژیم] اسرائیل مدعی است که الشفا بزرگترین بیمارستان غزه، یک مرکز فرماندهی کلیدی برای حماس بوده است. در ساعات اولیه روز ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان) اعضای «شالداگ» یک واحد ارتش اسرائیل از یکی از درهای این بیمارستان وارد شدند.

در ادامه این گزارش آمده است: تاکنون شواهد اندکی از وجود تاسیسات نظامی بزرگ متعلق به حماس در این بیمارستان وجود دارد. فقط روزهای آینده مشخص خواهد کرد که آیا اسرائیل در حقیقت یک مرکز فرماندهی حماس را پیدا کرده است یا خیر؟. برای فلسطینی‌ها هدف قرار دادن یک بیمارستان حاکی از آن است که اسرائیل ارزشی برای رنج مردم غزه قائل نیست. اگر تل آویو در توجیه اتهاماتش علیه الشفا شکست بخورد، عملیات زمینی آن در نوار غزه تضعیف خواهد شد.

روز ۲۷ اکتبر (پنجم آبان) ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد که الشفا که در قلب شهر غزه است، مرکز فعالیت حماس در این باریکه است. آنها ادعا کردند که این محل چندین مجموعه زیرزمینی دارد که مورد استفاده سران حماس است و شامل مرکز کنترل برای واحد امنیت داخلی حماس و مراکز فرماندهی برای مدیریت شلیک مستقیم موشک‌ها، مراکز فرماندهی و ذخایر تسلیحاتی می‌شود.

مقام‌های صهیونیستی ادعا کردند که حماس از سال ۲۰۰۷ ساخت این تاسیسات را شروع کرده و پستوهایی که اسرائیل هنگام توسعه بیمارستان در دهه ۱۹۸۰ حفر کرده بود را گسترش دادند. آنها همچنین این ادعا را مطرح کردند که این بیمارستان چند طبقه و فضا برای چند صد نفر داشت.

سازمان عفو بین‌الملل که از ابتدای جنگ علیه غزه جنایات رژیم صهیونیستی را به شدت نادیده گرفته است، مدعی شد که حماس از بخش‌هایی از بیمارستان شفا برای بازجویی از اسرا در سال ۲۰۱۴ استفاده می‌کرد.

اکونومیست با استناد به گزارش‌های ادعایی افزود: گفته می‌شود رهبری حماس در جریان جنگ‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۴ زیر این بیمارستان حفاری کردند. مقام‌های اسرائیلی گفتند که از آن برای معالجه ۲۴۰ اسیری که در هفتم اکتبر (۱۵ مهر) به اسارت درآمدند، استفاده شده است.

این نشریه همچنین نوشت: آمریکا بسیاری از این ادعاها را تایید کرده است. در ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان) جان کربی، سخنگوی کاخ سفید بیان کرد که حماس و جهاد اسلامی فلسطین یک "گره فرماندهی و کنترل" از سوی الشفا را اداره می‌کنند.

در ۱۶ نوامبر (۲۵ آبان)، پس از ورود ارتش اسرائیل به این بیمارستان، کربی گفت که صحت اطلاعات هنوز آمریکا را متقاعد می‌کند. حماس این ادعاها را رد می‌کند و کارکنان پزشکی الشفا اعلام کردند که هیچ شواهدی از چنین ادعاهایی مشاهده نکردند. شواهدی که اسرائیل تاکنون ارائه کرده بسیار ضعیف بوده است.

ادعای ارتش رژیم صهیونیستی این است که «مواد اطلاعاتی، فناوری‌ها و تجهیزات نظامی، مراکز کنترل و فرماندهی و تجهیزات ارتباطی» را در بیمارستان الشفا پیدا کرده است. ارتش این رژیم عکس‌هایی را از اسلحه، مهمات و راکت‌های ضد تانک منتشر کرده و مدعی است که در بخش MRI و همچنین ورودی یک تونل آنها را پیدا کرده است.

به نوشته اکونومیست، نص صریح قانون هر چه باشد، بسیاری یافتن چند قبضه کلاشنیکف و نارنجک را توجیهی برای گرفتن بزرگترین بیمارستان غزه نمی‌دانند. بسیاری از کارکنان ارتش اسرائیل به صورت غیر علنی از واحد سخنگوی ارتش برای تصویر سازی غیرواقعی از آنچه در زیر بیمارستان الشفا پیدا شده و همچنین اغراق در اهمیت این بیمارستان برای حماس، انتقاد کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha