تحقق مرجعیت علمی بدون گفت‌وگو ممکن نیست

تهران- ایرنا - رییس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: تحقق مرجعیت علمی بدون گفت‌وگوی همه بازیگران علم و فناوری ممکن نیست.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، سروش قاضی نوری امروز (دوشنبه) در نخستین همایش مرجعیت علمی افزود: مفهوم مرجعیت علمی برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت راهبردی دارد؛ زیرا اگر چشم انداز کشور را ساخت تمدن نوین اسلامی بدانیم و بپذیریم که ایران برای ساخت این تمدن تلاش می کند، مهمترین راهبرد پیش روی ما مرجعیت علمی است و بدون مرجعیت علمی رسیدن به این مهم، شدنی نیست.

وی ادامه داد: برای جامعه علم و فناوری هم مرجعیت علمی، چشم انداز و تصویری است که همه نظام علم و فناوری تلاش خود را برای تحقق آن متمرکز کرده اند و تصویر ذهنی پیش روی هر دانشمندی است.

رییس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور تصریح کرد: همه عناصر جامعه علمی و افراد پیرامون آن باید روی رسیدن به مفهومی از تصویر مرجعیت علمی توافق و برای رسیدن به آن تلاش کنند.

قاضی نوری به بیانات رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۸۴ مبنی بر ضرورت رسیدن به مرجعیت علمی اشاره کرد و گفت: سال گذشته جلسه ای با محوریت دفتر نشر آثار مقام معظم رهبری با دستگاه های مختلف برای تبیین مفهوم مرجعیت علمی برگزار و تصمیم گرفته شد در سال ۱۴۰۲ اقدامی جدید برای تحقق مرجعیت علمی صورت بگیرد. در این راستا مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با هدف ایجاد چشم اندازی بلند، واحد، جذاب و تحقق پذیر از مرجعیت علمی و همچنین ایجاد نقطه عطف برای تمرکز در مرجعیت علمی، مسئول برگزاری همایشی در این موضوع شد.

تحقق مرجعیت علمی بدون گفت‌وگو ممکن نیست

وی توضیح داد: این همایش برای نزدیک شدن نگاه ها و دیدگاه های مختلف فکری و رسیدن به تصویر واحد برگزار می شود. بر همین اساس فراخوان مقالات منتشر شد که در نهایت ۵۰ مقاله توسط دبیرخانه دریافت و ۲۴ مقاله هم سفارش داده شد، از این تعداد ۱۲ مقاله امروز ارائه می شود. همچنین ۱۵ پیش‌نشست تخصصی با نهادهای مختلف تحقیقاتی برگزار شد و با محتواهای موجود سندی تحت عنوان نقشه اول راهبردی مرجعیت علمی تدوین شده است که در این همایش نهایی می شود.

دبیر نخستین همایش ملی مرجعیت علمی همچنین گفت: این نقشه راهبردی هم اهداف تمدنی، هم راهبردها و مسیرها و هم زیرساخت های لازم برای مرجعیت علمی را دربردارد.

قاضی نوری تاکید کرد: امروز روز شروع و خیز جدید برای مرجعیت علمی است و حتما باید به آن بیشتر فکر شود، همچنین باید دبیرخانه دائمی داشته باشیم، نیاز به رصد دائم و بودن در مسیر مرجعیت علمی داریم و سند راهبرد مرجعیت علمی باید به تصویب مقامات عالی برسد و دنبال شود.

وی یادآور شد: ساخت مرجعیت علمی بدون گفت و گو خاص نمی شود و امروز در گفت و گو هستیم تا به تصویر واحد و بلندی از مرجعیت علمی برسیم.

به گزارش ایرنا، نخستین همایش ملی مرجعیت علمی امروز (دوشنبه، ۲۹ آبان) در سالن همایش های بین المللی کتابخانه ملی با حضور محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شماری از روسای دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور در محورهای مرجعیت علمی چیستی و چرایی»، «مرجعیت علمی در طیف ناهمگون حوزه‌های علمی و فناورانه - وجوه تشابه و تمایز»، «ارکان جهت‌ساز مرجعیت علمی - پیشران‌های تحول‌ساز»، «نظام حکمرانی، اولویت‌گذاری و شبکه‌سازی»، «مرجعیت علمی و نسبت آن با دیپلماسی علم و فناوری»، «چگونگی نقش‌آفرینی نظام‌های پشتیبان در تحقق مرجعیت علم، فناوری و نوآوری»، «بازخوانی پیشینه تاریخی مرجعیت علمی در تمدن اسلامی» و همچنین «نهاد آموزش و پرورش و مرجعیت علمی» در حال برگزاری است.

این همایش به همت مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می شود و پیش از برپایی این همایش تلاش شده پیش نشست‌های مختلفی به میزبانی سازمان‌های برگزار کننده در حوزه‌های مختلف با هدف تبیین این موضوع و تشریح ماموریت های هر کدام از نهادها و سازمان‌ها در زمینه‌های کارکردی و دانشی تشکیل شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha