به گزارش ایرنا از روز گذشته برخی خبرها مبنی بر نبود معلم در ریگان، از شهرستان های محروم شرق استان کرمان، جنجال آفرین بوده زیرا مدیران عالی آموزش و پرورش نیز در این زمینه تاکید داشتند که مدرسه بدون معلم در کشور ندارند اما حالا مسئولان آموزشی کرمان می گویند غیر از یک مدرسه با پنج دانش آموز که آن هم به تازگی به زیرمجموعه مدارس عشایری درآمده، چنین مدارسی ندارند؛ هرچند شواهد میدانی و نیز سخنان مدیرانِ غیر از آموزش و پرورش، چیز دیگری می گوید.
خبرنگار ایرنا استان کرمان پیگیر این موضوع شد که مدیر آموزش و پرورش عشایری کرمان می گوید غیر از یک مدرسه پنج نفره، چنین نیست.
آنچه در این خبر آمده بود نشان می داد که بی معلم ماندن بیش از ۵۰ دانش آموز عشایری شهرستان ریگان در روستاهای نایی، پدوک و کشنل بعد از گذر ۲ ماه از سال تحصیلی رخ داده است.
مدیر آموزش و پرورش عشایری استان کرمان در مصاحبه روز دوشنبه خود با ایرنا گفت: ضمن تایید «صدق گفتار» مدعیان بدون معلم بودن یک مدرسه با پنج دانش آموز در این شهرستان اظهارداشت: دانش آموزان مدرسه امامت باید برای تحصیل به روستای همجوار می رفتند که از این کار امتناع کرده اند.
اصغر شمس الدینی توضیح داد: این مدرسه سال جاری به آموزش پرورش عشایری واگذار شد در حالی که پیشتر زیرمجموعه ساختار معمول آموزش و پرورش بوده است و اخذ کد تامین معلم برای مدرسه عشایری کمی زمان می برد.
وی با بیان اینکه مدرسه حجتیه امسال از آموزش و پرورش عادی به اداره عشایری منتقل شده و به نام امامت نیز تغییر نام پیدا کرده اظهارداشت: پنج دانش آموز این مدرسه طبق قرار باید برای تحصیل به مدرسه ای در روستای همجوار با پنج کیلومتر فاصله می رفتند که با ممانعت از رفتن، خواستار اختصاص معلم به این روستا شدند.
یکی از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی اختصاص معلم در مناطق سخت گذر حتی به یک دانش آموز است
مدیر آموزش و پرورش عشایری استان کرمان با بیان اینکه یکی از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی اختصاص معلم در مناطق سخت گذر حتی به یک دانش آموز است تصریح کرد: این در حالی است که آموزش و پرورش می تواند برای عزیمت روزانه این دانش آموزان به مدرسه روستای همجوار سرویس رفت و برگشت اختصاص دهد که تاکنون والدین این دانش آموزان این کار را انجام می داده اند.
وی با بیان اینکه از والدین این پنج دانش آموز که خواستار حضور معلم در این روستا هستند خواسته ایم درخواست خود را اردیبهشت ماه به آموزش و پرورش عشایری ارائه کنند تا در کارگروه مطرح و برای این مدرسه کد اختصاص معلم اخذ شود گفت: اما در شرایط کنونی این واحد آموزشی به صورت مدرسه ضمیمه (مدارسی که به طور مستقل اداره نمی شوند و وابسته به مدارس اصلی هستند) فعالیت خواهد کرد و معلمی که قرار است در این مدرسه فعالیت کند با کد مدرسه اصلی انجام وظیفه خواهد کرد تا سال آینده که کد این مدرسه به صورت مستقل دریافت شود و معلم دریافت کند.
شمس الدینی ادامه داد: سه منطقه دیگر کنارنایی، منطقه کشنل و پدوک نیز ادعا کرده اند که معلم ندارند در حالی که این مناطق معلم دارند فقط در یکی از این مناطق سرباز معلم حضور داشته که به دلیل سخت گذر بودن منطقه، ادامه فعالیت نداده و اداره آموزش و پرورش عشایری برای این مدرسه معلم اختصاص داده است.
هیچ مدرسه ای در مناطق عشایری استان کرمان بدون معلم نیست به طوری که امسال وزارت آموزش و پروش ۱۳۰ نفر نیروی ماده ۲۸ را برای مدارس تحت پوشش این اداره در نظر گرفته است
مدیر آموزش و پرورش عشایری استان کرمان ادامه داد: هیچ مدرسه ای در مناطق عشایری استان کرمان بدون معلم نیست به طوری که امسال وزارت آموزش و پروش ۱۳۰ نیروی ماده ۲۸ را برای مدارس زیروشش این اداره در نظر گرفته بود که در مرحله نخست ۷۳ نفر و در مرحله تکمیل ظرفیت ۳۶ نیرو به این مناطق تزریق شده است و بعد از این مراحل نیز ۲۰ نیروی دیگر در مرحله دوم تکمیل ظرفیت وارد مدار کار می شوند.
وی تصریح کرد: گاهی در مناطق کوهستانی سختگذر معلم اعزامی به دلایلی امکان ماندن در منطقه را ندارد لذا تا جایگزینی نیرو ممکن است یک هفته زمان ببرد.
شمس الدینی در پاسخ به اینکه چرا بررسی چگونگی شرایط مدرسه برای واگذاری معلم به آن، قبل از سال تحصیلی انجام نمی شود تصریح کرد: این مدرسه در گذشته زیر نظر آموزش و پرورش عادی بود و امسال به عشایری واگذار شد که مدرسه های واگذاری باید برای واگذاری معلم کد بگیرند و این امر زمان بر است.
وی همچنین در پاسخ به این سئوال که سرویس مدرسه برای انتقال به روستای مجاور رفته است یا خیر؟ گفت: والدین این دانش آموزان کار رفت و آمد را انجام می داده که اکنون اعلام کرده نمی تواند سرویس در اختیار آنها قرار گرفت.
مدیر آموزش و پرورش عشایری استان کرمان اظهارداشت: پراکندگی مناطق ریگان به حدی است که ۱۲۰ کیلومتر از مرکز شهرستان فاصله دارد و گاهی ۳۰ تا ۴۰ کیلومتری تا مدرسه عشایری جاده خاکی دارد.
وی تاکید کرد: تمام سعی ما بر این است که مشکلات دانش آموزان عشایری را برطرف کنیم و بارها در طول سال از این مناطق بازدید می شود.
عشایری با بیان اینکه مدارس عشایری چهار شهرستان استان کرمان در مناطق سخت گذر قرار دارند افزود: ریگان ۱۰ مدرسه و در عنبرآباد، نرماشیر و رودبارجنوب نیز هر کدام پنج مدرسه در مناطق صعب العبور(سخت گذر) قرار دارند.
توضیحات مدیر آموزش و پرورش عشایری استان کرمان در حالی است که بخشدار رحمت آباد شهرستان ریگان مدعیست چهار مدرسه عشایری در مناطق حجتیه، کشنل، پدوک، و کنارنایی این بخش از اول سال جاری تاکنون معلم نداشتهاند.
موسی ملاییان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر بازدید میدانی از مدارس عشایری بخش رحمت ریگان گفت: مدرسه حجتیه در منطقه ده رضا از توابع بخش رحمت آباد با ۱۳ دانش آموز، معلم ندارد و آموزش و پرورش اعلام کرده دانش آموزان این مدرسه برای تحصیل به مدرسه روستای همجوار بروند.
وی اظهار داشت: مدرسه کشنل در منطقه تک فرهاد نیز با حدود ۱۵ دانش آموز هنوز بعد از گذر ۲ ماه از سال تحصیلی فاقد معلم بوده است.
ملاییان تصریح کرد: مدرسه فدوک در منطقه سیف الدینی ریگان نیز معلم ندارد، ضمن اینکه معلم مدرسه منطقه کنارنایی نیز در اوایل سال تحصیلی به دلیل شکستن دستش منطقه را ترک می کند و هنوز مراجعه نکرده است.
وی تاکید کرد: در مجموع بیش از ۶۰ دانش آموز در مناطق عشایری ریگان از نعمت معلم محروم هستند.
۴۵۰ مدرسه ابتدایی، ۴۰ مدرسه متوسطه اول و دوم با ۱۳ هزار دانش آموز زیر مجموعه اداره آموزش و پرورش عشایری استان کرمان است.
۴۰ مدرسه شبانه روزی عشایری نیز با پنج هزار دانش آموز پسر و دختر در مناطق عشایری استان کرمان در حال فعالیت هستند.
نظر شما