۳۳۱ طرح صنایع تبدیلی کشاورزی استان اردبیل معطل تسهیلات بانکی است

اردبیل- ایرنا- مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: ۳۳۱ طرح راکد صنایع تبدیلی کشاورزی استان اردبیل به علت پرداخت نشدن تسهیلات بانکی معطل مانده و به مرحله تکمیل و بهره برداری نرسیده است.

علیرضا خواجوی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هم اکنون این ۳۳۱ طرح نیمه کاره در حوزه کشاورزی با پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۸۰ درصد منتظر و معطل دریافت تسهیلات بانکی برای تکمیل است که اگر همه آنها به کار افتاده و وارد چرخه تولید شود، بیش از ۸۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی در استان اردبیل فرآوری شده و با ارزش اقتصادی بالاتر روانه بازار می شود.

وی نیاز این واحدهای نیمه کاره و معطل به تسهیلات بانکی را بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: نیاز تسهیلات این واحدها از ۱۰۰ میلیارد ریال تا ۱۰ هزار میلیارد است ولی به علت کمبود منابع مالی به مرحله تکمیل نرسیده است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تکمیل و راه اندازی این واحدها را موجب رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار در استان عنوان کرد و افزود: طی سال‎‌های اخیر سرمایه گذاری و پرداخت تسهیلات در بخش کشاورزی کم شده و همین امر روند کار را در رونق تولید در بخش کشاورزی متوقف و کُند کرده است.

وی بیان کرد: برای ایجاد ارزش افزوده در حوزه کشاورزی لازم است که زنجیره تولید در بخش فرآوری، بسته بندی، سورتینگ و تولید محصول جانبی در این بخش از طریق ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی توسعه یابد ولی نبود تسهیلات موجب معطل ماندن بسیاری از این واحدها شده است.

خواجوی همچنین گفت: اگر تسهیلات مورد نیاز این واحدها پرداخت شود، واحدهایی مانند تولید لبنیات، روغن کشی، صنایع تکمیلی نان و غلات و صنایع تبدیلی سیب زمینی و تعدادی واحد سردخانه‌ای در استان تکمیل شده و به بهره برداری می رسد.

وی نیاز سردخانه‌ای استان اردبیل را حدود ۴۰۰ هزار تن و احداث سردخانه را از نیازهای مهم این استان اعلام و بیان کرد: در حالی که ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات سردرختی در این استان تولید می شود، بخش زیادی از محصول به علت کمبود سردخانه از دست رفته و یا به استان دیگر منتقل می شود.

لزوم همکاری بانکها برای پرداخت تسهیلات به طرح های صنعتی کشاورزی

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بر لزوم همکاری بانکها برای پرداخت تسهیلات به طرح های صنعتی کشاورزی در این استان تاکید کرد و گفت: تسهیلات بانکی، تامین منابع مالی و سرمایه در گردش را مهمترین نیاز واحدهای فعال صنایع تبدیلی در حوزه کشاورزی استان اردبیل است.

وی افزود: این واحدها برای خرید مواد خام که به علت فسادپذیری نوع محصول، زمان محدودی هم در اختیار دارند، نیازمند سرمایه در گردش هستند که در صورت تامین نشدن، واحدهای فعال کنونی از چرخه تولید و فعالیت اقتصادی خارج خواهند شد.

خواجوی خواستار عزم جدی مسئولان و فرهنگ سازی لازم برای رونق و توسعه صنایع تبدیلی در استان اردبیل شد و اظهار کرد: ۹۰ هزار تن ظرفیت نگهداری در انبارهای فنی و سردخانه های استان وجود دارد و برای احداث چندین واحد با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن نیز مجوز صادر شده ولی احداث واحدهای دارای مجوز در حال ساخت، به علت کمبود منابع مالی و افزایش هزینه اجرای طرح های کشاورزی در سال های اخیر، متوقف و راکد مانده است.

وی بیان کرد: همه این واحدها معطل تسهیلات بانکی هستند و بانکهای عامل هم همکاری لازم را ندارند.

پایانه صادرات محصولات کشاورزی، نیاز بخش کشاورزی استان اردبیل

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین خواستار احداث پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در این استان شد و گفت: با ایجاد این پایانه می توان زنجیره تولید و ارزش افزوده را در بخش صادراتی محصولات کشاورزی ایجاد کرده و از صدور خام این محصولات با ارزش افزوده کم جلوگیری کرد.

وی بیان کرد: رونق اقتصاد کشاورزی استان اردبیل منوط به ایجاد پایانه صادرات محصولات کشاورزی است و با ایجاد آن زنجیره تولید در استان تکمیل شده و متناسب با اهداف توسعه استان خواهد بود و در راستا دو متقاضی برای ایجاد پایانه صادراتی اقدامات اولیه را آغاز کرده که امیدواریم به نتیجه برسد.

نیمی از تولیدات کشاورزی استان اردبیل به صورت خام از استان خارج می شود

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین گفت: این استان با ۷۸۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی، سالانه بالغ بر چهار میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید می کند ولی به علت نبود واحدهای فرآوری و صنایع تبدیلی، حدود نیمی از تولیدات کشاورزی این استان به صورت خام به سایر استانها و یا خارج از کشور صادر می شود.

وی بیان کرد: آینده اقتصادی استان اردبیل وابسته به فعالیت کشاورزی تعیین شده و بخش زیادی از درآمد سرانه استان مربوط به فعالیت تولیدی در حوزه کشاورزی است و بر همین مبنا، ایجاد ارزش افزوده در بخش کشاورزی از طریق ایجاد صنایع تبدیلی و جانبی کشاورزی در این استان بسیار ضروری است.

خواجوی تاکید کرد: با رونق صنایع تبدیلی، اقتصاد استان اردبیل شکوفا شده و جلوی مهاجرت درون و برون استانی سد خواهد شد.

وی اظهار کرد: حدود ۲۰ درصد از محصول اساسی سیب زمینی استان اردبیل با ۸۰۰ هزار تن تولید در خود استان به شکل خوراک و تامین مواد اولیه واحدهای صنعتی مربوطه به مصرف می رسد و بالغ بر ۶۰۰ هزار تن آن به صورت خام به استانهای دیگر و خارج صادر می شود.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ه ادامه داد: حتی برای نگهداری این میران تولید هم ظرفیت انبار و سردخانه کافی در استان اردبیل موجود نیست و به همین علت محصول تولیدی به صورت خام از استان خارج می شود.

وی اضافه کرد: استان اردبیل به عنوان یکی از هشت قطب تولید گندم کشور محصول مازاد بر مصرف و نیاز خود تولید می کند ولی محصول مازاد به شکل خام از این استان خارج می شود در حالی که در استانهای همجوار که تولید گندم کافی هم ندارند، محصول گندم به شکل فرآوری شده و محصولات جانبی روانه بازار شده و علاوه بر نقش آفرینی در اشتغال، ارزش افزوده ای هم برای استان تولید می کند.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل ۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که معادل ۱.۰۹ درصد از مساحت کل کشور ایران است.

۴۳.۶ درصد از مساحت این استان شامل ۸۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۵۰.۴ درصد معادل ۹۴۹ هزار هکتار مرتع، ۳.۵ درصد برابر با ۶۳ هزار هکتار جنگل و مابقی نیز مربوط به سایر کاربری‌هاست.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه چهار تا ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید حدود ۴۰۰ هزار تن گندم، ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور را دارد.

محصول گندم با حدود ۲۹۰ تا ۳۰۵ هزار هکتار و محصول جو با حدود ۹۰ تا ۱۲۰ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha