تمرکز چهاردهمین جشنواره پژوهش و فناوری کتابخانه ملی به هوش مصنوعی

تهران- ایرنا- رئیس پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملّی از اعلام فراخوان در حوزه‌های تاریخ، مطالعات آرشیوی و علم اطلاعات و دانش‌شناسی خبر داد و گفت: مضمون اصلی چهاردهمین جشنواره پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی، «هوش مصنوعی و آینده پژوهش» انتخاب شده است.

علی کالیراد در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب ایرنا درباره چهاردهمین جشنواره ملّی پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملّی گفت: امسال، همانند سال‌های گذشته، در حوزه‌های تاریخ، مطالعات آرشیوی و علم اطلاعات و دانش‌شناسی فراخوان اعلام شده است. مضمون اصلی چهاردهمین جشنواره پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی، «هوش مصنوعی و آینده پژوهش» انتخاب شده است. قالب‌های پذیرش آثار شامل کتاب، طرح پژوهشی خاتمه‌یافته، پایان‌نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری هستند و در این دوره جشنواره، قالب ویژه‌ای برای پیشنهاده‌ها (پروپوزال ها)ی مصوب پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری در نظر گرفته شده است.

به گفته رئیس پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملّی جمهوری اسلامی ایران، محورهای فراخوان جشنواره عبارتند از علم اطلاعات و دانش‌شناسی، علوم آرشیوی، مطالعات تاریخ معاصر با تأکید بر سندپژوهی و تاریخ شفاهی، ایران‌شناسی، اسلام‌شناسی با تأکید بر تحولات دو سده اخیر، حفاظت و نگهداری منابع آرشیوی و کتابخانه‌ای، نسخه‌شناسی و نسخه‌پژوهی.

او ادامه داد: در چهاردهمین جشنواره پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی، «آینده‌پژوهی مسائل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با محوریت هوش مصنوعی» به عنوان محور اصلی انتخاب شده است. محققان می‌توانند آثار خود را در قالب محورهای پیش‌گفته که از مهر ۱۴۰۱ تا مهر ۱۴۰۲ تصویب یا منتشر شده‌اند از طریق صفحه جشنواره در وبگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملّی به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. مهلت ارسال آثار تا ۴ آذر ۱۴۰۲ است.

تمرکز چهاردهمین جشنواره پژوهش و فناوری کتابخانه ملی به هوش مصنوعی
علی کالیراد رئیس پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملّی

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به دو نشست که در قالب ویژه‌برنامه‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملّی طی هفته کتاب برگزار شد، توضیح داد: نشست معرفی و بررسی «کتاب‌های درسی دانشگاهی درباره فلسطین _ رژیم صهیونیستی: سیاست‌های آموزش و دانش در غرب» در تاریخ ۲۳ آبان در اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران برگزار شد. در این نشست علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملّی، فاطمه صدر، معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان، سیدهادی برهانی استادیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، سیدحامد موسوی دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، الهام کدخدایی استادیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و علی کالیراد استادیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و رئیس پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملّی حضور داشتند.

به گفته کالیراد، جلسه معرفی و نقد کتاب «عمارت معمور»، خاطرات منوچهر بهنام سفیر ایران در امارات متحده عربی در دهه ۱۳۵۰ شمسی، نیز با حضور سید یاسر حائری قزوینی، استادیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و علیرضا مجیدی مدیر بخش غرب آسیای اندیشکده جریان در تاریخ ۲۷ آبان ۱۴۰۲ در اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha