کم‌آبی در آسیای مرکزی؛ قرقیزستان درصدد ایجاد وزارت آب

تهران- ایرنا- نماینده مجلس قرقیزستان با هدف مبارزه با بحران آب و انرژی در این کشور، ایجاد وزارت منابع آب و آبیاری را پیشنهاد داد که با موافقت نمایندگان برای تصویب در مجلس به بررسی گذاشته خواهد شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، امیل توکتوشف نماینده مجلس قرقیزستان امروز چهارشنبه در مجلس این کشور پیشنهاد داد، یک وزارتخانه مستقل برای مدیریت منابع آب و آبیاری در دولت این کشور ایجاد شود. این پیشنهاد نماینده مجلس در رسانه‌های این کشور بازتاب گسترده‌ای داشته است.

این نماینده گفت: ما منابع آبی را در اختیار داریم اما برای نخستین بار از زمان استقلال کشورمان، بیشکک کمبود آب آشامیدنی و آبیاری را تجربه کرده است. کشاورزان منطقه «چوی» به دلیل کمبود آب نتوانستند محصولات خود را برداشت کنند و ورشکسته شدند. مردم به خاطر بحران آب به تجمعات آمدند. بعضی ها با پوشاندن دهانشان بازداشت شدند. هیچ کس برای محاسبه خسارت به کشاورزان اقدامی نکرد.

به گفته وی، قرقیزستان که در سرچشمه رودخانه ها واقع شده است، نمی‌تواند آب خود را تامین کند. او تصریح کرد: بحران آب آنقدر زیاد است که هیچ‌کس نمی تواند به کشاورزان برای سال آینده تضمین تامین آب دهد.


قرقیزستان درصدد ایجاد وزارت آب برای مقابله با بحران انرژی

توکتوشف با بیان اینکه مقدار زیادی از آب به هدر می‌رود و یخچال‌های کشور در حال ذوب شدن هستند، خاطرنشان کرد: در کشورهای همسایه مدیریت و سیاستگذاری آب توسط یک سازمان انجام می‌شود.

او افزود: به عنوان مثال وزارت منابع آب در قزاقستان تاسیس شده است، در تاجیکستان سازمان بازیابی زمین و آبیاری، مدیریت آب را به عهده دارد و در ازبکستان هم وزارت مدیریت آب فعال است اما ما در این مورد از کشورهای همسایه عقب مانده ایم.

به گزارش ایرنا، قرقیزستان تنها کشور آسیای میانه است که ذخایر آب آن در داخل کشور قرار دارد اما تنها از یک پنجم ذخایر خود را استفاده می کند و بقیه به ازبکستان و قزاقستان می رود که به طور سنتی از کمبود آب رنج می‌برند.

اگرچه از برخی کشورهای آسیای مرکزی از جمله تاجیکستان و قزاقستان به عنوان کشور رودخانه ها نام برده می‌شود اما بایستی قرقیزستان را منبع آب این منطقه نامید. در سال‌های گذشته از کوه‌های قرقیزستان دو میلیارد و ۴۵۹ میلیون مترمکعب آب که معادل نیمی از ذخایر آب آسیای مرکزی است سرازیر می‌شد اما از این میزان تنها ۲۵ درصد به مصرف داخلی می‌ رسید. با وجود خشکسالی‌های سال‌های اخیر، آسیای مرکزی با کمبود شدید منابع آب مواجه شده و این بحران در قرقیزستان نمود بیشتری پیدا کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha