رونمایی از طرحی در تاجیکستان برای کمک به کاهش بحران آب در آسیای مرکزی

تهران- ایرنا- مراسم رونمایی از طرح «افزایش استقلال اقتصادی و ارتقای جایگاه زنان در مناطق روستایی آسیای مرکزی از طریق دسترسی به آب آبیاری و زیرساخت‌ها» با هدف اجرای مدیریت منطقی منابع آب توسط جوامع ملی در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از آسیاپلاس، این طرح جدید که از سوی مرکز محیط زیست منطقه آسیای مرکزی (CAREC) و با مشارکت یک شرکت آمریکایی اجرا می‌شود، قرار است ضمن کمک به استقلال اقتصادی زنان، به کاهش کمبود آب در سه کشور تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان موثر واقع شود.

ظفر محمودف هماهنگ کننده مرکز محیط زیست منطقه‌ای آسیای مرکزی درباره اهداف و سازوکارهای اجرای این طرح گفت: به طور کلی، این پروژه با هدف ایجاد تغییرات پایدار در زندگی زنان در آسیای مرکزی با فراهم کردن دسترسی آنها به منابع و زیرساخت های اساسی برای افزایش استقلال اقتصادی، افزایش بهره وری کشاورزی و ترویج برابری جنسیتی ارائه شده است.
وی تصریح کرد: در ابتدا در زمینه استفاده پایدار از آب، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان را که مشکل آب در آنجا حادتر است، در نظر گرفتیم.
محمودف تصریح کرد: برای تاجیکستان با آب و هوای شدید قاره ای و خشک، جایی که بیشتر وسعت آن را کوه ها اشغال کرده است، مسئله مدیریت منابع آب به ویژه در شرایط واقعیت های آب و هوایی مدرن مهم است.

او افزود: تغییرات اقلیمی به همراه روش‌های آبیاری ناکارآمد و منسوخ به کاهش حجم آب آبیاری منجر شده است که به نوبه خود بر بهره‌وری کشاورزی، رفاه اجتماعی و اقتصادی ساکنان روستایی تأثیر منفی می‌گذارد.

رونمایی از طرحی در تاجیکستان برای کمک به کاهش بحران آب در آسیای مرکزی

محمودف تصریح کرد: آموزش‌های این طرح به ویژه به زنان مربوط می‌شود که امروزه آنها مسئول اکثر فعالیت‌های کشاورزی در منطقه آسیای مرکزی هستند، زیرا بیشتر مردان، به ویژه از قرقیزستان و تاجیکستان، به عنوان کارگران استخدام شده به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند.

وی در باره مزایای این پروژه گفت: این طرح به حل مشکل کمبود آب با معرفی روش‌ها و فن‌آوری‌ های جدید آبیاری بدون به خطر انداختن محصولات کشاورزی کمک خواهد کرد.

او تصریح کرد: همچنین مزارع و شرکت های کشاورزی که عمدتا توسط زنان در قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان اداره می شوند، قادر خواهند بود وابستگی خود را به آب آبیاری کاهش، بهره وری را افزایش دهند و به طور کلی پایداری کشاورزی در منطقه را بهبود بخشند.

هماهنگ کننده مرکز محیط زیست منطقه ای آسیای مرکزی گفت: برای دستیابی به این اهداف، این پروژه با جوامع محلی و سازمان های دولتی در قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان همکاری خواهد کرد تا مناطقی را که بیشترین نیاز به آب آبیاری و زیرساخت ها را دارند، شناسایی کند.
مرکز محیط زیست منطقه ای آسیای مرکزی (CAREC) یک سازمان بین المللی مستقل، غیر سیاسی و غیرانتفاعی است که در سال ۲۰۰۱ توسط دولت های پنج کشور آسیای مرکزی، یعنی جمهوری قزاقستان، جمهوری قرقیزستان، جمهوری تاجیکستان، ترکمنستان، جمهوری ازبکستان و همچنین اتحادیه اروپا و برنامه توسعه ملل متحد مطابق با تصمیم چهارمین کنفرانس پان اروپایی که در سال ۱۹۹۸ در آرھوس، دانمارک برگزار شد، تاسیس شد.

ماموریت CAREC کمک به کشورهای آسیای مرکزی در حل مشکلات ملی و منطقه ای آنها در زمینه حفاظت از محیط زیست است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha