۲ آذر ۱۴۰۲، ۱۴:۰۹
کد خبرنگار: 2191
کد خبر: 85300769
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

همایش ملی سربداران، افق‌های تازه‌ای فراروی "سربدارپژوهی" گشود

سبزوار- ایرنا- استاد تاریخ دانشگاه باقرالعلوم (ع) و دبیر کمیته علمی دومین همایش ملی سربداران گفت: برپایی این همایش ملی افق‌های تازه‌ای را به روی محققان و پژوهشگران در حوزه "سربداران‌پژوهی" گشوده است.

به گزارش ایرنا، محسن الویری روز پنجشنبه در اجلاسیه علمی این همایش در دانشگاه حکیم سبزواری افزود: موضوع و محورهای اصلی این رویداد ملی، واکاوی ریشه ها و سیر تشیع در سبزوار از سده های آغازین هجری تا سده هشتم هجری است.

وی تصریح کرد: با اعلام فراخوان مقالات، با وجود محدودیت قلمرو علمی موضوع، ۴۰ مقاله و چکیده مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که پس از بررسی انجام شده ۱۵ مقاله برای ارائه در اجلاسیه برگزیده شد.

دبیر کمیته علمی همایش ملی سربداران گفت: "نقد و بررسی انتقادی پژوهش های فارسی صد سال اخیر پیرامون نهضت سربدران، بررسی عوامل موثر در گسترش تشیع در سبزوار، کارکردها و پیامدهای مهاجرت سادات به بیهق و سربداریه پیش درآمدی بر ظهور صفویه" از جمله مقالات برگزیده برای ارائه در این همایش است.

الویری افزود: "جغرافیای سیاسی سربداران با تکیه بر مسکوکات آن دوره، دلالت های تاریخی برای کتاب اللمعه برای سربداران، حیات مادی سربداران خراسان از باستان شناسی تا بازآفرینی موزه ای، بازتاب جنبش سربداران در تاریخ ایران، فتوت و انصاف در جنبش سربداران، جستاری در باره مراکز آموزشی شیعی دیار بیهق و سربه‌دارستیزی سربداران و واکاوی عوامل درونی انحطاط دولت سربداری" از دیگر مقالاتی است که در قالب نشست های تخصصی همایش ارائه می شود.

به گزارش ایرنا، اجلاسیه علمی دومین همایش ملی سربداران امروز در دانشگاه حکیم سبزواری آغاز شد و بخش آیینی آن نیز عصر امروز در روستای تاریخی "باشتین"، خاستگاه نهضت شیعی سربداران، در شهرستان داورزن برگزار می شود.

سبزوار، محل تشکیل و استقرار حکومت سربداران خراسان، یکی از نقاط پیشگام در شیعه‌پذیری ایرانیان از سده های نخستین هجری بوده است.

سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha