۲ آذر ۱۴۰۲، ۱۲:۵۶
کد خبرنگار: 2191
کد خبر: 85300722
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استاد حوزه و دانشگاه: نهضت سربداران الگویی برای جریان مقاومت است

سبزوار- ایرنا- عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه گفت: مقاومت اسلامی، امروز جریانی جهانی است که نهضت سربداران می‌تواند به عنوان الگویی پیش روی  آن قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام سیدمحمد ارشادی‌نیا روز پنجشنبه در حاشیه اجلاسیه همایش ملی سربداران در دانشگاه حکیم سبزواری به خبرنگاران اظهار کرد: تفکر حاکم بر قیام سربداران قادر است امروز به عنوان الگویی کارآ برای جریان مقاومت مطرح باشد و واکاوی آن جنبش تاریخی و اثرات آن بر جریان مقاومتی که امروز شکل گرفته است، اهمیت فراوانی دارد.

وی تاکید کرد: این رویدادهای تاریخی که هریک به منزله پلی از گذشته به آینده است، نباید متوقف شود.

استاد حوزه و دانشگاه: نهضت سربداران الگویی برای جریان مقاومت است

این عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه گفت: امروزه یکی از انواع توریسم، گردشگری مقاومت است که بدین منظور مجمع گردشگری مقاومت با هدف معرفی چهره‌ها و اسطوره‌های مقاومت در استان های مختلف راه اندازی شده است.

حجت الاسلام ارشادی نیا افزود: به برکت همایش سربداران، باید گردشگری مقاومت در خطه مقاومت خیز سبزوار راه اندازی شود تا مکان‌های هویت‌بخش جریان مقاومت بیش از گذشته شناسانده شود.

دومین همایش ملی سربداران در ۲ بخش اجلاسیه علمی و بخش آیینی برگزار می شود، که بخش اجلاسیه صبح امروز در دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد و بخش آیینی آن نیز عصر امروز در روستای تاریخی "باشتین"، خاستگاه نهضت سربداران در شهرستان "داورزن" برگزار می‌شود.

نهضت سربداران حرکت مردمی و آزادیبخش شیعیان خراسان در قرن هشتم هجری و در پی ۱۲۰ سال چیرگی قوم تاتار و مغول بر ایران و بسیاری از مناطق آسیا، از باشتین سبزوار آن روزگار علیه ستم بیگانگان مغول آغاز شد.

سربداران پس از تصرف سبزوار در سال ۷۳۸ هجری و تشکیل حکومت مستقل و مردمی شیعه، به مدت ۵۰ سال به پایتختی سبزوار بر این خطه حکم راندند که موجب تثبیت اعتقادات و باورهای شیعیان دوازده امامی برای دوران های بعد در این بخش از ایران شدند که دامنه حکومت آنان تا مازندران و گرگان توسعه یافت.

قیام سربداران از آن جهت در تاریخ ایران اهمیت دارد که پس از خود سبب شورش و ایستادگی مردم در برابر حکومت مغول شد و برخی مورخان استقرار دولت مرعشیان در مازندران را از بارزترین پیامدهای حکومت سربداران می دانند.

امرای سربداران در مدت کوتاه حکومت خود دست به آبادانی زده و توانستند تا حد زیادی ویرانگری های مغولان را جبران کنند، آنان در پی ارتقای زندگی روستاییان و طبقه محروم برآمده و به نوعی مساوات در تقسیم عواید و ثروت عمومی اعتقاد داشتند.

این نهضت به خاطر شعار فعالان آن مبنی بر اینکه 'اگر توفیق یابیم دفع ظلم ظالمان کرده باشیم وگرنه سر خود را بر دار ببینیم که دیگر تحمل تعدی و ظلم نداریم' با عنوان قیام "سربداران" معروف و در تاریخ ایران زمین ماندگار شد.

مرکز شهرستان داورزن در ۳۱۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha