طرح توانمندی مشاغل معلمی بازنگری می‌شود/ جذب معلم از کنکور کارشناسی ارشد

تهران- ایرنا- معاون سلامت و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش گفت: فرهنگیان براساس طرح توانمندی مشاغل معلمی باید در رشته های مرتبط تحصیل و تدریس کنند که این طرح در حال بازنگری است.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، صادق ستاری فرد امروز (جمعه) در نشست با مسئولان بسیج دانشجویی سراسر کشور پیرامون مسائل اساسی کشور که در دانشگاه کاربردی هنر برگزار شد، اظهار داشت: بزرگ‌ترین انحراف در جذب معلم در سال ۱۳۷۹ اتفاق افتاد و امکان جذب نیروی حق التدریس آزاد و دانش‌سرای تربیت معلم تعطیل شد که این روند تا سال ۱۴۰۱ ادامه داشت.

وی ادامه داد: سال ۱۳۸۷ گفتند نیروهای آموزش و پرورش حق‌التدریس هستند و خرید خدمات هم به آنها اضافه کنیم، سال ۱۳۸۸ گفتند حق‌التدریس‌های آزاد را هم استخدام کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۱۱ قانون در طول ۱۰ سال در خصوص معلمان تصویب شد، گفت: قانون تعیین تکلیف و استخدام حق‌التدریسی ها یکی از قوانینی بود که سپس آموزشیاران نهضت سواد آموزی و پیش دبستانی هم به آن اضافه شد و این بزرگ ترین انحراف بود که استخدام افراد با سن‌های بالا را داشتیم.

ستاری فرد تاکید کرد: دولت سیزدهم مفتخر است که در لایحه برنامه هفتم توسعه جذب معلم حق‌التدریسی را ممنوع کرد و معلم فقط از طریق دانشگاه تربیت معلم فرهنگیان و شهید رجایی جذب می‌شود.

وی یادآور شد: کلید تحول در آموزش و پرورش معلم است و امروز اگر ما جایی دچار آسیب هستیم به دلیل جذب‌های ناکارآمد دیروز هستیم.

ستاری فرد ادامه داد: فضای مجازی مهار نشده مهم‌ترین اتفاق در دهه اخیر است که نظام تربیتی را دچار بحران کرد، از یک ممنوعیت دانش آموزان به عرصه مجازی به آموزش اجباری در فضای مجازی در صورتی رسیدیم که در کشور حتی یک خط سند درباره صیانت کودکان در فضای مجازی نداریم.

وی افزود: پیشتر در جایی گفتم اگر نمی‌توانید بروید سند آفکام (سازمان تنظیم‌کننده مقررات رسانه‌ای انگلیس) را ترجمه کنید، تاکنون سه سند صیانت از کودکان در فضای مجازی در انگلیس تصویب و اجرا شده است و متناسب با اقتضائات روز، سند بازنگری می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره قانون گزینش معلمان گفت: در قانون گزینش صراحتا آمده است که گزینش همزمان با مصاحبه و پیش از اعلام نتایج باید انجام شود اما سال‌ها گزینش معلمان پس از اعلام نتیجه بود، یعنی معلم بدون گزینش وارد کلاس‌های درس می‌شد.

ستاری فرد تصریح کرد: در دوره اخیر اتفاقات خوبی افتاد و امیدوارانه صحبت می‌کنیم، در برنامه‌های درسی، پرورشی و فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان اتفاقات امیدبخشی صورت می‌گیرد.


وی معتقد است: هجمه‌های امروز رسانه‌ها علیه آموزش و پرورش غیرعادی است، هر زمان حاکمیت به ویژه در حوزه اتفاقات فرهنگی اقدامی را رقم می‌زند، یک هجمه عجیبی در حوزه رسانه‌ها و بنگاه‌های تبلیغاتی شروع می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین مسائل ما ساماندهی نیروی انسانی است، ثبت‌نام و کلاس‌بندی از تیر و هدایت تحصیلی از مرداد انجام می‌شود و معلمان از اول مهر بازنشسته می‌شوند و تقریبا آماری از بازنشستگان موجود نیست.

ستاری فرد ادامه داد: اگر بدانیم مهر سال آینده چند بازنشسته داریم و سامانه‌ای وجود داشته باشد که هر معلم متقاضی بازنشستگی، معلم حق‌التدریس و معلم متقاضی نقل و انتقالات در آن سامانه ثبت و پیش از آغاز سال تحصیلی آینده تقاضاها اعلام شود.

به گفته وی، در حوزه ساماندهی نیروی انسانی در حوزه نقل و انتقالات، بازنشستگی، جذب و ثبت‌نام دانش‌آموزان و کلاس بندی و صدور کد واحدهای آموزشی اتفاقات خوبی افتاده است، سال آینده سند جامع نیروی انسانی پرداخته می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره ادامه تحصیل نومعلمان هم گفت: آنچه که در طرح توانمندی مشاغل معلمی آمده است مبنی بر اینکه باید در رشته‌های مرتبط تحصیل ادامه پیدا کند درحال بازنگری است. طرح توانمندی مشاغل معلمان اینکه در چه رشته‌هایی ادامه تحصیل دهند و در چه رشته‌هایی جذب شوند، امسال در شورای توسعه مدیریت سازمان اداری و استخدامی تصویب می شود.


جذب نیروی انسانی در ۱۰ سال گذشته دانشگاه فرهنگیان ۱۷ درصد بود

ستاری فرد درباره جذب نیروی انسانی در ۱۰ سال گذشته توضیح داد: جذب نیروی انسانی در ۱۰ سال گذشته دانشگاه فرهنگیان ۱۷ درصد بوده است، تبدیل وضعیت استخدامی، قوانین مصوب و جذب‌های انجام شده، ما را گرفتار این مصیبت‌ها کرد.

وی گفت: برای دانشگاه فرهنگیان استفاده از ظرفیت سایر دانشگاه‌ها در لایحه برنامه هفتم توسعه سازو کاری را پیشنهاد کردیم، دانشگاه فرهنگیان در وهله اول باید ظرفیتش ۲۵ درصد ارتقا یابد تا میزان ورودی و خروجی ما تراز شود. اکنون خروجی ما بیشتر از ورودی است.

معاون سلامت و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: براساس اساسنامه دانشگاه فرهنگیان معلم در رشته‌هایی که دانشگاه امکان جذب را ندارد، دانشجو جذب شود، به طور مثال مربی سبک زندگی و طراحی دوخت که دانشگاه‌های تربیت معلم ظرفیت ندارد، باید معلم جذب شود و ماده ۲۸ براین اساس ایجاد شد.

جذب معلمی از طریق کنکور کارشناسی ارشد

ستاری فرد همچنین اظهار داشت: اما چه اتفاقی افتاد که مسیر جذب به سمت ماده ۲۸ رفت!؟، میزان خروجی ما یعنی بازنشستگی ۲ برابر ظرفیت دانشگاه فرهنگیان بود، دانشگاه فرهنگیان را انقدر ضعیف کردند که این اتفاق افتاد. در سال ۹۶ کمتر از ۴ هزار نفر در دانشگاه فرهنگیان جذب شد.

وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان راهبردی است، گفت: در برنامه هفتم توسعه عنوان شده که امکان جذب معلم از طریق دانشگاه تربیت معلم و کنکور سراسری کارشناسی ارشد میسر است. متقاضیان معلمی در کنکور کارشناسی ارشد می‌توانند شرکت کنند و دانشگاه فرهنگیان و معلمی را انتخاب کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: متقاضیان معلمی همچنین در جذب همکاری‌های دوگانه دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه‌های دیگر می‌توانند شرکت کنند. دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه ماموریت‌گراست.

سند تحول بنیادین نیازمند پشتوانه اجرایی است

رییس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک هم در ادامه نشست با مسئولان بسیج دانشجویی پیرامون مسائل اساسی کشور گفت: سند تحول بنیادین با وجود اینکه خطوط کلی را تعیین کرده است، هم در مبنا و هم در اجرا نیازمند پشتوانه است.

مجتبی همتی‌فر اظهار داشت: در حوزه سند تحول و ابعاد آن به این صورت است که نقشه‌ها، نظارت راهبردی و شاخص‌گذاری و موارد این چنینی باید انجام می‌شد که به درستی و با یک اقدام مهم از رهبر انقلاب صورت گرفت.

وی افزود: پدر سند تحول خود سند تحول نبود و دولت اصلاحات قرار بود که سند اصطلاحات را آماده کند و اسنادی که از سال ۸۱ وجود دارد، سند اصلاحات است. بخشی از بدنه کشور باورش این است که مسیری که طی می‌شود، درست است و فقط به اصلاحات نیاز دارد. رهبری در این خصوص ورود و اعلام کردند که ما به تحول بنیادین نیاز داریم.

رییس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک عنوان کرد: وقتی از سندی که ریل گذاری‌های مهمی دارد، صحبت می کنیم و می‌خواهیم براساس آن پیش برویم، مبانی سند تحول آماده شد. آموزش و پرورش در بخش بسیار زیادی از این موضوع مصرف کننده است و نهاد علم و دانشگاه تولید کننده است.

همتی فر یادآورشد: در مقدمه مبانی نظری سند تحول آیت‌الله اعرافی که ناظر این پروژه علمی بودند، تاکید کردند که از هم‌اکنون (سال ۹۰) لازم است مطالعات کاربردی و نهادی برای تولید و به روزآوری این مبانی تداوم یابد.

وی ادامه داد: این سند به پشتوانه‌ای نیاز دارد که نیاز دارید معلم تحولی جذب و تربیت کنید و این با کدام ساختار و پشتوانه انجام می‌شود، آیا نهادهای اصلی هم با همین افق طراحی می‌کنند یا نگاه دیگری دارند، یعنی در لفظ سند تحول می‌آید اما آنچه در جلسات بکار می‌آید، استفاده شکلی از سند تحول است؟ و اینگونه آموزش و پرورش تنها می‌شود.

رییس سازمان تعلیم و تربیت کودک افزود: آموزش و پرورش هم گاهی کوتاهی کرده است، رهبر معظم انقلاب سال ۸۲ فرمودند که آموزش و پرورش به اتاق فکر نیاز دارد تا برنامه‌ریزی‌هایی را طراحی کند و درگیر برنامه‌ریزی‌های سلیقه‌ای نشود. بنابراین آموزش و پرورش هم باید بگوید اتاق فکرش کجاست؟ پس باید بگویم که اتاق فکر نداریم و فکر کمی هم وجود دارد که بتواند پشتوانه با نگاه سیاست پژوهانه راهبردی پشت تصمیمات قرار گیرد.

پیش از سخنان معاون وزیر آموزش و پرورش شماری از معلمان دانشجو درخصوص سند تحول در آموزش و پرورش، استخدام در این وزارتخانه و مسایل اساسی کشور نظرات خود را مطرح کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha