مصوبات شورای توسعه فرهنگ قرآنی لازم الاجراست

بیرجند - ایرنا - رئیس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: مصوبات شورای توسعه فرهنگ قرآنی به عنوان یک شورای تخصصی برای همه دستگاه‌ها لازم الاجراست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام علی تقی‌زاده روز شنبه در نشست شورای توسعه فرهنگ قرآنی خراسان جنوبی که در دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بیرجند برگزار شد افزود: اهتمام مقام معظم رهبری در زمینه قرآن باعث شد سال ۱۳۸۸ شورای توسعه فرهنگ قرآنی ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل بگیرد.

وی گفت: شوراهای تخصصی متعددی ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم و شورای توسعه فرهنگ قرآنی تنها شورای تخصصی است که مصوباتش مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تمامی دستگاه‌ها لازم الاجراست لذا ویژگی‌های خاص حقوقی و زیرساختی برای فضای قرآن کشور شکل گرفت.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم ادامه داد: طی ۱۴ سال بعد از تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی، استفاده ویژه‌ای که جامعه قرآنی و عموم مومنین از این شورا انتظار داشت، محقق نشد که باعث شد طراحی جدید صورت بگیرد و امسال شورای توسعه فرهنگ قرآنی به سازمان تبلیغات اسلامی واگذار شد.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب مبنای عمیق قرآنی دارند و براساس آن مبنا، تحقق تمدن نوین اسلامی را منوط به این کردند که جامعه قرآنی شود.

حجت‌الاسلام تقی‌زاده افزود: از این منظر ایشان فرمودند که فعالیت‌های قرآنی به شدت راهبردی است چون مقصد و مقصود اصلی انقلاب اسلامی را دنبال می‌کند و جامعیتی که بشخصه در فعالیت‌های قرآنی دارند باعث شده به همه فعالیت‌ها وزن دهند و یک منظومه کامل از تلاوت و حفظ تا فهم و تدبر و عمل به قرآن شکل بگیرد.

وی گفت: فعالیت‌های قرآنی در چهار دهه گذشته دارای فراز و نشیب‌هایی بوده است اما در دهه اخیر اتفاقات چشمگیری که بتواند موجی برای رغبت جامعه به فعالیت‌های قرآن باشد، رخ نداد تا اینکه سال گذشته برنامه تلویزیونی «محفل» توانست نقطه عطفی در فعالیت‌های قرآنی باشد و با این برنامه رغبت عمومی ایجاد شد.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: آنچه می‌تواند در شوراهای استانی محل گفت و گو قرار گیرد اینکه ما در فعالیت‌های قرآنی به ایده اصلی نیاز داریم که بتواند فضای جدید را شکل دهد و موجی از رغبت عمومی را مدیریت کند؛ شاید با یک برنامه چند میلیون نفر گرد هم بیایند اما گام بعدی را تعریف نمی‌کنیم.

وی افزود: اینکه رویکردهای قرآنی باید به سمت معنا برود، مورد وفاق است ولی برای جوانی که خانواده حاضر است در زمینه کلاس‌های مختلف برایش هزینه زیادی کند باید برنامه ریزی کنیم که چگونه به سمت فعالیت‌های قرآنی سوق داده شود و به مقصود اصلی و تربیت قرآنی برسیم.

حجت‌الاسلام تقی‌زاده گفت: پیشنهاد می‌شود شورای توسعه فرهنگ قرآنی خراسان جنوبی در بازه زمانی مشخص، سند راهبردی استان را در افق سه تا پنج سال تدوین کند و در ذیل آن فعالیت‌های مختلف دستگاه‌ها شکل بگیرد.

وی بیان کرد: همچنین برگزاری روز یا هفته فعالیت‌های قرآنی پیشنهاد می‌شود تا دستگاه‌ها فعالیت‌های قرآنی خود را انجام دهند و هدف ما تقویت جریان‌های مردمی در حوزه فعالیت‌های قرآنی است.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: مردمی‌سازی و مردم‌محوری از رویکردهای مهم این سازمان است تا بتوانیم فضای جدید و موجی از رغبت عمومی را نسبت به فعالیت‌های قرآنی شکل دهیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha