«صنعت نوشابه سازی» پیشران «صنایع غذایی» در بازارهای جهانی

اصفهان-ایرنا-هدف امسال همه ارکان نظام جمهوری اسلامی رونق تولید است،ایرنا اصفهان با معرفی پیشتازان عرصه تولید استان به دنبال تشریح دستاوردها و بیان دلایل موفقیت‌هاست. تغییر رویکردها، توجه به افزایش تولید، استفاده از دانش داخلی و تنوع در تولید کلید واژه موفقیت در بیشتر صنایع است.

به گزارش ایرنا، صنایع غذایی پس از انقلاب اسلامی توسعه و گسترش زیادی در سراسر کشور و به‌ویژه در استان اصفهان داشته‌اند و برخی از زیرمجموعه‌های این صنعت در این سال‌ها توانسته‌اند در کنار جواب‌گویی به نیاز داخلی با بِرندسازی اقدام به صدور محصولات در بازارهای جهانی کنند و سهمی از بازارهای جهانی به‌دست آورند.

یکی از زیر مجموعه‌های صنایع غذایی که در عرصه رونق تولید و به تبع آن صادرات، در سال‌های اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته، «صنعت نوشابه‌سازی» است،تولید انبوه نوشابه توسط تولیدکنندگان این صنعت نه تنها سبب ایجاد رقابت در میان آن‌ها و افزایش کیفیت محصول تولیدی شده است، بلکه توانسته سهمی از بازار بزرگ مصرف محصول نوشابه در منطقه را به شرکت‌های ایرانی اختصاص دهد و موجب جذب مشتری برای محصولات صنایع غذایی داخل کشور شود.

در این میان برخی از تولیدکنندگان داخلی نوشابه با عرضه محصولات جدید متناسب با سایر ذائقه‌های مردم، تلاش می‌کنند نسبت به تولید طعم هایی که ریشه در ذائقه ایرانی دارد، تنوع محصولات خود را افزایش دهند و از این حیث مزیت رقابتی برای خود ایجاد کنند که این رویکرد نیازمند نوآوری و استفاده از تحقیقات دانش بنیان است.

ایرنا اصفهان در راستای حمایت از تولید داخلی، در غالب گزارش‌هایی به معرفی پیشتازان صنعت دیار نصف جهان در عرصه‌های مختلف تولید در سال «رونق تولید»، می‌پردازد و بی‌شک تحقق شعار امسال تنها با حمایت از تولیدکنندگان داخلی امکان‌پذیر است.

تغییر رویکرد مدیریت، موجب افزایش دو برابری تولید در سه سال اخیر شد

مدیر کارخانه زمزم اصفهان در این پیوند به ایرنا اصفهان گفت: پس از انقلاب اسلامی تا ۲۰ سال، تنها رُقبای کوچکی در صنعت نوشابه‌سازی کشور حضور داشتند ولی از اوایل دهه ۸۰ با ورود پُرقدرت دو شرکت رقیب خارجی، به حوزه نوشابه‌سازی کشور، تحولات زیادی در این حوزه رقم خورد و البته در آن زمان برخی تولیدکنندگان کوچک حذف شدند.

محمد طاهری ادامه داد: کارخانجات زمزم توانستند در آن سال‌ها با ارتقا کیفیت و تنوع محصولات در بازار رقابت، جایگاه خود را حفظ کرده و گسترش دهد و همچنین سهمی از بازار صادراتی نوشابه‌های گازدار را نیز به خود اختصاص دهد.

وی تصریح کرد: تغییر رویکرد و نگرش در میان تصمیم‌گیران بنیاد مستضعفان در سال‌های اخیر باعث افزایش کمّی و کیفی محصولات تولیدی کارخانه‌های زمزم شده است، به‌طوری‌که در سه سال اخیر میزان تولید محصولات در کارخانه‌های زمزم، به‌طور تقریبی دو برابر گذشته شده است.

وی یادآور شد: هم‌اکنون حدود سه هزار نفر در کُل کشور در مجموعه‌های این شرکت نوشابه‌سازی مشغول فعالیت هستند که حدود ۴۰۰ نفر از این تعداد در اصفهان فعالیت می‌کنند. افزایش سطح اشتغال از ثمرات افزایش تولید در سال‌های اخیر و به‌ویژه در ۲ سال گذشته است.

وی اظهارداشت: افزایش تولید سال‌های اخیر، نشانه‌ای از افزایش سهم این شرکت در بازار مصرف نوشابه‌های گازدار است و جای امیدواری دارد با اجرای طرح‌های توسعه‌ای و نیز با افزایش ظرفیت و بازدهی خطوط بتوانیم به موفقیت‌های بیشتری در این عرصه دست یابیم.

وی تاکید کرد: به‌دلیل بازنشستگی کارکنان قدیمی شرکت، در ۲ سال گذشته حدود ۵۰ نفر از نیروهای کارخانه اصفهان تغییر کرده‌اند و هم‌اکنون میانگین سن نیروی انسانی شرکت کاهش یافته است؛ همچنین میانگین سن مدیریت در پنج کارخانه شرکت تهران زیر ۴۰ سال است که با محقق شدن افزایش تولید ثمره این جوانگرایی دیده شده است.

تولید بیش از ۲۱۷ میلیون بُطر نوشابه در کارخانۀ اصفهان طی ۲۲ ماه اخیر

مدیر کارخانه زمزم اصفهان یادآور شد:در دو سال گذشته، باتدبیر و پیش‌بینی مدیرعامل شرکت زمزم تهران در کارخانه اصفهان ظرفیت جدیدی به خط شیشه کارخانه اضافه شد که این امر موجب افزایش ۳۰ درصدی تولید کارخانه شده است و در سال جاری به‌طور تقریبی ۲۰ درصد از محصول لیموناد یکبارمصرف گروه زمزم در کل کشور، در اصفهان تولید شده است.

طاهری خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری افزون بر ۳۹ میلیون شیشۀ نوشابه با طعم‌های لیموناد، کولا و پرتقالی در این کارخانه تولید شده است که بخشی از آن در استان و بخشی نیز به سایر نقاط کشور ارسال شده است.

وی تاکید کرد: در ۲۲ ماه گذشته با تلاش کارکنان و تدبیر مدیران واحدهای مختلف کارخانه اعم از تولید، فنی، کنترل کیفی، تدارکات، اداری و انبار، افزون بر ۲۱۷ میلیون و ۲۷۰ هزار بُطر نوشابه گازدار در اصفهان تولید شده است که این تعداد از لحاظ حجم معادل ۱۳۱ میلیون لیتر نوشابه است.

وی تاکید کرد: میزان تولید در کارخانه اصفهان، از نظر تعداد بطر ۳۳ درصد و از نظر حجم محصولات تولیدی ۲۲ درصد افزایش یافته است و این مهم در کنار رشد تنوع طعم محصولات شرکت در این سال‌ها بوده است.

افزایش اشتغال در سایه رشد تولید همراه با افزایش بهره‌وری با هوشمندسازی تجهیزات

مدیر کارخانه زمزم اصفهان گفت: رشد تولید در ۲ سال اخیر موجب افزایش سطح اشتغال در کارخانه شده است، البته استفاده از هوشمندسازی و رُبات میزان بهره‌وری کارخانه را افزایش داده است.

وی تصریح کرد: مدیریت شرکت زمزم تهران بر این باور است که اگر تجهیزی بتواند موجب صرفه‌جویی شود و از فرسوده شدن نیروها بکاهد، حتماً باید از آن استفاده کنیم و در این راستا به عنوان نمونه در کارخانه‌های اصفهان و تهران با اضافه شدن رُبات در خط تولید نوشابۀ پِت،توانستیم فشار روی نیروهای پالت‌چینی محصول را کاهش دهیم؛ پالت‌چینی در انبار محصول ۱۵۰۰ سی‌سی به دلیل سنگینی بسته‌ها نیروی انسانی را مستهلک می‌کرد.

وی تاکید کرد: استفاده از دانش روز و هوشمندسازی تأثیر زیادی در کاهش استهلاک نیروی انسانی دارد و به‌طور مثال در کارخانه اصفهان سال گذشته در خط شیشه، رُباتی با عنوان دیپالتایزر بکار گرفته شد که شیشه را به‌طور اتوماتیک روی خط قرار می‌دهد؛ این عمل پیش از این توسط نیروی انسانی انجام می‌شد و مجبور بودند روزانه چندین هزار بار یک کار تکراری را انجام دهند که با ورود این ربات کارگران این بخش از این کار پر استهلاک آزاد شده و در بخش‌های دیگر مشغول به کار شدند.

صرفه‌جویی در مصرف آب و برق

مدیر کارخانه زمزم اصفهان گفت: این کارخانه از دیرباز از آب شهری استفاده می‌کند و از آن رو که در اصفهان مشکل کمبود منابع آب وجود دارد، بهینه‌سازی مصرف در دستور کارخانه قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: اجرای برنامه‌های صرفه‌جویی در این کارخانه موفقیت‌آمیز بوده و با وجود افزایش تولید در سال گذشته، مصرف آب کارخانه ۲۰ درصد کم شده است.

وی یادآور شد: برای بهینه‌سازی مصرف آب در کارخانه اصفهان،آب دورریز که پیش از این در کارخانه هدر می‌رفت، اکنون برای شستشوی خطوط استفاده می‌شود که این امر موجب صرفه‌جویی ۲۰ درصدی مصرف آب شده است.

وی اظهار داشت: بهینه‌سازی مصرف برق نیز در دستورکار کارخانه قرار دارد و تابستان امسال، زمزم اصفهان مانند سایر صنایع استان روز تعطیل وسط هفته را برای کاهش بار شبکه اجرا کرد و در ساعات پیک مصرف تابستان (۱۱ صبح تا چهار بعدازظهر) از ژنراتور کارخانه برای تأمین برق استفاده شد.

وی گفت: همه صنایع از یک شبکه برق استفاده می‌کنند و قرار داشتن کارخانه در دل شهر بار اضافی‌تری به شبکه برق وارد نمی‌کند.

صنعت نوشابه‌سازی آلایندگی ندارد

مدیر کارخانه زمزم اصفهان گفت: کارخانه اصفهان علی‌رغم قرارگیری در مرکز شهر آلایندگی زیست محیطی اعم پساب فاضلاب آلی، هوا و... ندارد. همچنین انبار کارخانه در جاده شیراز واقع است که با تمهیدات اندیشیده شده تمام بارگیری‌های ماشین‌های سنگین حمل نوشابه از کارخانه حذف شده و به‌طور کامل به آن انبار منتقل شد که این امر موجب حذف آلایندگی ماشین‌های حمل بار کارخانه به هوای اصفهان و نیز رضایت همسایگان شده است.

مدیر کارخانه زمزم اصفهان گفت: مدیریت هزینه‌ها از دیگر اقدامات کارخانه زمزم اصفهان برای افزایش بهره‌وری است و با وجود تورم‌های زیاد در سال‌های اخیر که موجب افزایش تا بیش از دو برابری بسیاری از اقلام مصرفی کارخانه شده است، با تلاش‌های واحدهای مالی و تدارکات، رشد هزینه‌ها درسال گذشته تنها ۱۵ درصد بوده است.

طاهری ادامه داد: به جز بخشی از قطعات خطوط تولید که فناوری پیچیده یا به تعبیری «های‌تِک» مانند قطعات الکترونیکی و ابزار دقیق دارند در بقیه موارد به‌ویژه در مورد قطعات مکانیکی خطوط از محصول تولیدکنندگان داخلی استفاده و تأمین می‌شود.

وی افزود: مثلاً ۱۹ ماه پیش موتور کمپرسورهای یکی از خطوط تولید خراب شد، درصورتی‌که ما می‌خواستیم کمپروسور خارجی تهیه کنیم باید دو تا سه برابر هزینه بیشتری پرداخت می‌کردیم ولی این قطعه را از تولیدکننده دانش‌بنیان داخلی خریداری کردیم و پس از ۱۹ ماه، هیچ مشکلی در مورد آن به‌وجود نیامده است.

وی تاکید کرد: تجهیزاتی که در سال‌های اخیر اضافه شده و خطوطی که به مجموع زمزم اضافه شده همگی ایرانی هستند و به‌طور مثال خطوطی که برای سایت جدید شرکت خریداری شده است، از شرکت‌های ایرانی است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر استفاده از دانش داخلی، واحد طراحی مهندسی شرکت زمزم تهران که در اصفهان مستقر است چند سالی است برای هر قطعه‌ای که در خطوط دچار مشکل می‌شود با آنالیز مواد و نقشه‌برداری اقدام به تهی دفترچه ساخت می‌کند که شامل اطلاعات فنی، مشخصات و نقش آن قطعه است و هر سازنده‌ای که بتواند آن را تولید و تأمین کند با اطلاعات این دفترچه مبادرت به تولید می‌کند.

وی اظهار داشت: مستندسازی قطعات خطوط تولید بر اساس اصول طراحی و مهندسی باعث می‌شود فرآیند ساخت، به‌صورت فرآیندمحور در آمده و تأمین و تولید قطعات تنها در انحصار گروه‌های محدودی قرار نگیرد.

وی یادآور شد: کنترل ضایعات راهکار دیگر کارخانه برای کاهش هزینه‌ها است، تولید کارخانۀ زمزم اصفهان در سال‌های اخیر طبق استاندارد داخلی تعیین شده از سمت شرکت بوده و میزان ضایعات تحت کنترل است چراکه تولید خارج از استاندارد به‌صرفه نیست بنابراین تولید همواره سودآور بوده است و این تضمین سودآوری در صنایع غذایی که حاشیۀ سود کم و در حدود پنج تا شش درصد دارند، مهم ست.

استفاده از دانش داخلی برای ایجاد تنوع محصول

مدیر کارخانه زمزم اصفهان گفت: سیاست جدید شرکت زمزم، افزایش تنوع محصولات است و با توجه به این راهبرد با تحقیقاتی که در این زمینه در سال‌های اخیر انجام شده است، فرمول طعم‌های «لیموناد»،«اورنج آپ»،«انار»،«کاکتوس»، «موهیتو» و «شاتوت» تهیه و استفاده شده است که این نوشابه‌ها در مقایسه با نوشابه‌های دیگر، از امتیاز طعم‌های طبیعی برخوردارند.

طاهری ادامه داد: برای همه سلیقه‌های مختلف، در گروه زمزم نوشابه‌های گازدار تولید شده و بازار از آنها استقبال خوبی داشته است و برخی از این طعم‌ها در خارج از مرزها نیز با استقبال مشتریان مواجه شده است.

وی یادآور شد: به‌عنوان نمونه نوشابه گازدار با طعم انار، در ابتدا تنها برای صادرات در مجموعه زمزم تولید شد ولی به‌دنبال استقبال بازار مصرف خارج کشور این محصول برای داخل نیز تولید شد که با استقبال خوبی مواجه شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha