۵ آذر ۱۴۰۲، ۱۱:۱۲
کد خبرنگار: 992
کد خبر: 85303126
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

معاون دانشگاه بوشهر: سواد سلامت نیاز جدی خودمراقبتی است

بوشهر- ایرنا- معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: باتوجه به افزایش نقش مـردم در مراقبت از سلامت خود و اعضای خانواده برای سالم زیستن، برای مدیریت ناخوشی‌های جزیـی و بیمـاری‌هـای مزمن و حاد، ارتقای سطح سواد سلامت ضروری است.

"قاسم برجوئی‌فر" روز یکشنبه به مناسبت هفته خودمراقبتی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: از پیامدهای ناشی از کم‌سوادی افراد در حوزه سلامت می‌توان به فقر مهارت‌های خود مراقبتی، استفاده کمتر از خدمات پیشگیری، انتخاب‌های ضعیف سلامت، تاخیر بیشتر در تشخیص‌ها، فهم کمتر از وضعیت‌های پزشکی، پایبندی کمتر به دستورالعمل‌های پزشکی، افزایش خطر بستری شدن، وضعیت سلامت جسمی و روانی ضعیف‌تر، افزایش خطر مرگ و هزینه‌های مراقبت سلامت می توان اشاره کرد.

وی افزود: با توجه به گذار بیماری‌ها از واگیر به غیرواگیر و حرکت از درمان قطعی بیماری‌ها به مراقبت مادام العمر، نقش مـردم در مراقبت از سلامت خود و اعضای خانواده برای سالم زیستن، مدیریت ناخوشی‌های جزیـی، مـدیریت بیمـاری‌هـای مزمن و حاد روز به روز در حال افزایش است به‌گونه‌ای که سهم عمده‌ای از تمـام مراقبـت‌هـا را خود مراقبتی تشکیل می‌دهد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر یادآور شد: خودمراقبتی، شامل اعمالی است اکتسابی، آگاهانه و هدف‌دار که مردم برای خود، فرزندان و خانواده‌شان انجام می‌دهند تا تندرست بمانند و از سلامت جسمی، روانی و اجتماعی خود حفاظت کنند.

برجوئی‌فر اضافه کرد: برنامه های خودمراقبتی در راستای برآورده سازی نیازهای جسمی، روانی و اجتماعی ، پیشگیری از بیماری‌ها یا حوادث ، مدیریت بیماری‌های مزمن و نیز حفاظت از سلامت خود بعد از بیماری حاد یا ترخیص از بیمارستان است.

وی گفت: حیطه‌های خودمراقبتی شامل ارتقای سلامت، اصلاح سبک زندگی، پیـشگیری از بیمـاری، خودارزیابی، حفـظ سلامت، مشارکت در درمان و توان‌بخشی است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: تمامی دولت‌ها، با توسعه سیاست‌های حامی سلامت، عدالت و توسعه پایدار کشور، امکان زندگی در محیط سالم و انتخاب آزاد، عادلانه و ارزان، گزینه‌های سلامت را برای همه شهروندان فراهم می‌کنند.

برجوئی‌فر بااشاره به اینکه سلامت محصول مشترک دولت‌ها، ملت‌ها و بازار است تصریح کرد: مردم با انتخاب گزینه‌های سالم، سلامت را به‌عنوان یک ثروت حفظ کرده و ارتقا می‌دهند.

وی بااشاره به اینکه این انتخاب نیازمند برخورداری از سواد سلامت و تمرین مهارت‌های خود مراقبتی است گفت: این در حالی است که شاخص سواد سلامت در ایران به‌عنوان یکی از سه عامل مهم اجتماعی مؤثر بر سلامت (SDH) طبق بررسی انجام‌شده نشان داده است که از هر 2 نفر ایرانی، یک نفر سواد سلامت محدود دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: برنامه خودمراقبتی، مبتنی برای موارد پیش گفت، به دنبال گسترش مشارکت آگاهانه مردم در عرصه تامین، حفظ و ارتقای سلامت در تمامی خانه‌ها و محلات است.

وی اظهار کرد: در برنامه تحول نظام سلامت، برنامه ملی خود مراقبتی به‌عنوان پنجمین برنامه ملی تحول نظام سلامت در حـوزه بهداشت طراحی و بسته خودمراقبتی در حال اجرا است.

برجوئی‌فر یادآور شد: در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر برنامه ملی خودمراقبتی از سال ۱۳۹۴ در حال اجرا است و سفیران سلامت خانواده مراقبت خود و خانواده‌شان را به عهده دارند.

وی گفت: همچنین در برنامه خودمراقبتی سازمانی و اجتماعی، سازمان‌ها، شوراهای اسلامی شهر و روستا و شورایاری‌ها تحت پوشش دانشگاه نیز برنامه‌ای برای مراقبت از سازمان خود و محلات تحت پوشش، تدوین و اجرا می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha