رزمایش‌های نظامی؛ زمینه‌ساز تنش در شبه جزیره کره

تهران- ایرنا- کره شمالی در واکنش به دنبال افزایش حضور نیروهای نظامی در منطقه، به تازگی یک ماهواره شناسایی نظامی را با موفقیت پرتاب کرده است و می گوید تصمیم دارد چندین ماهواره دیگر را در فاصله زمانی کوتاه به فضا پرتاب کند؛ اقدامی که خود واکنش‌ برخی از کشورها و نیز شورای امنیت سازمان ملل را به دنبال داشت.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، شورای امنیت سازمان ملل به تازگی بر سر پرتاب‌های ماهواره‌ای کره شمالی، صحنه جدال دیپلمات‌های غرب و شرق بود که آمریکا، روسیه و چین را به تمایل نداشتن برای کنترل پیونگ یانگ متهم می‌کرد. در همین حال روسیه با اشاره به رزمایش‌های نظامی واشنگتن در شبه جزیره، آن اقدام را تحریک کننده دانست و چین نیز اعلام کرد که پکن به دنبال «مکانیسم صلح» شبه جزیره است.
از دیگر سو، پس از این اقدام پیونگ یانگ، کره جنوبی بخشی از توافقنامه نظامی بین دو کره را که در سال ۲۰۱۸ و با هدف کاهش تنش در شبه جزیره کره به امضا رسیده بود را به حالت تعلیق درآورد. کره شمالی نیز در پاسخ به این اقدام تعهد خود را در این توافقنامه به حال تعلیق درآورد.
توافقنامه نظامی بین دو کره که به توافق جامع نظامی معروف است و با هدف کاهش تنش در شبه جزیره کره وضع شده است، در نشست سال ۲۰۱۸ بین مون جائه این، رئیس جمهور سابق کره جنوبی و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، امضا شده بود. بر اساس این پیمان دو طرف توافق کرده بودند که مانورهای شلیک مستقیم در مناطق حائل به حالت تعلیق درآید. مناطق پرواز ممنوع، حذف برخی از پست‌های نگهبانی از منطقه غیرنظامی بین کشورها و حفظ خطوط ارتباطی، از جمله بخش های دیگر این توافق بود.
همچنین آمریکا و ۹ کشور دیگر در بیانیه مشترکی که هفته گذشته منتشر شد، از کره شمالی برای پرتاب تقویت کننده فضایی با استفاده از تکنولوژی موشک بالستیک انتقاد کرده و آن را نقض چندین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل خواندند.

در شورای امنیت چه گذشت؟
در نشست روز دوشنبه (۷ آذر ماه) شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد وضعیت کره شمالی، خالد محمد الخیاری دستیار دبیرکل سازمان ملل در امور خاورمیانه، آسیا و اقیانوسیه از پرتاب اخیر ماهواره کره شمالی به عنوان یک «خطر جدی» برای امنیت هوانوردی و دریایی یاد کرد. وی گفت کره شمالی «اراده قوی» برای ادامه برنامه تسلیحاتی خود دارد.
محمد الخیاری بر اهمیت احترام کره شمالی به دو پیمان عدم اشاعه تسلیحات هسته ای و معاهده منع سلاح های هسته ای تاکید کرد. وی از شورای امنیت خواست تا برای به کارگیری ابزار معکوس کردن «رویه کره شمالی» متحد شود.

رزمایش‌های نظامی؛ زمینه‌ساز تنش در شبه جزیره کره
نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز در این نشست، به «اصرار مداوم» این شورا برای تغییر مسیر از سوی کره شمالی اشاره کرد که به صورت مکرر از سوی کره شمالی رد شده است.
لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل، به «دو عضو شورای امنیت» یعنی روسیه و چین اشاره کرد که به ادعای آمریکا تمایلی به کنترل کره شمالی نداشته‌اند، هر دوی آنها را به شرکت در رژه نظامی کره شمالی متهم کرد. نماینده آمریکا در اظهارات خود روسیه را به همکاری نظامی و فنی جدید با کره شمالی متهم کرد.
وی آمادگی آمریکا برای «گفتگوی بدون پیش شرط» با کره شمالی را تکرار کرد و گفت کره شمالی باید از این گزینه استفاده کند. وی ادعا کرد که آمریکا به دنبال تامین ذخیره غذای کره شمالی است نه تامین زرادخانه های تسلیحاتی این کشور.
نماینده انگلیس در سازمان ملل نیز در این نشست، بر «پیامدهای انسانی جاه طلبی های» نظامی کره شمالی تاکید کرد و افزود که کره شمالی در پاسخ به قطعنامه های قبلی شورای امنیت «هیچ نشانه ای از خویشتنداری» نشان نداده است. وی از نماینده کره شمالی خواست تا نگرانی های خود را اعلام کند.
نماینده سوئیس در سازمان ملل نیز در این نشست، کره شمالی را متهم کرد که « با هدف به هشدارها در مورد پرتاب موشک بی توجهی کرده است» و از کره شمالی خواست که پرتاب موشک در آینده‌ را «لغو کند.»
نماینده چین نیز در این نشست، به «افزایش تضاد» اشاره کرد که ابعاد جدیدی به بی ثباتی می دهد. وی بر امنیت «یکسان» تأکید دارد که نباید توسط دیگران تهدید شود. نماینده چین اعلام کرد که پکن به دنبال یک «مکانیسم صلح» شبه جزیره ای است.
وی به «تاریخ» اشاره کرد که نشان می‌دهد گفت‌وگو و مذاکره تنها راه‌های پایدار برای ثبات است و «رزمایش های نظامی» کمکی نمی‌کند.
نماینده روسیه در سازمان ملل نیز در این نشست، به «پیام های هشداردهنده» اشاره کرد و گفت غرب به گونه ای وانمود می کند که انگار واقعا «قربانی» آزمایش های کره شمالی است. وی به «رکورد» رزمایش های نظامی به رهبری آمریکا در شبه جزیره کره اشاره کرد.
نماینده روسیه همچنین به سطوح بالقوه «همکاری هسته‌ای» بین واشنگتن، توکیو و سئول اشاره کرد و اتهامات «بی‌اساس» همکاری نظامی روسیه و کره شمالی را رد کرد.

واکنش کره شمالی
به گزارش استریت تایمز، وزارت امورخارجه کره شمالی در گزارشی که از سوی خبرگزاری رسمی این کشور منتشر شده، هشدار داد از حقوق مشروعش که پرتاب‌های ماهواره‌ای را شامل می‌شود استفاده خواهد کرد.
در گزارش وزارت امورخارجه کره شمالی آمده است: اقدامات در راستای حق مشروع برای دفاع، قانونی و عادلانه است و ما به شکلی کامل اقدامات نظامی جدی آمریکا و دنباله‌روهایش را رصد می کنیم و در صورت نیاز پاسخ می‌دهیم.
این گزارش همچنین درباره پیامدهای قطعنامه های شورای امنیت که این کشور را هدف قرار داده هشدار داد.
پیش تر نیز کره شمالی گفته است در برابر تهدیدات آمریکا و متحدانش، توانایی‌های تهاجمی‌تر و قاطعانه‌تری نشان می‌دهد.

رزمایش‌های نظامی؛ زمینه‌ساز تنش در شبه جزیره کره
کره شمالی بامداد چهارشنبه گذشته اعلام کرد ماهواره شناسایی نظامی مالی گوان-۱ را با استفاده از موشک ماهواره‌بر جدید چولیما-۱ از پایگاه پرتاب ماهواره سوها با موفقیت در مدار زمین قرار داده است.

کره شمالی پیشتر اعلام کرده بود که در برابر تهدیدات آمریکا و متحدانش، توانایی‌های تهاجمی‌تر و قاطعانه‌تری نشان می‌دهد.
پیونگ یانگ همچنین فروش احتمالی موشک‌های آمریکا به ژاپن و کره جنوبی را محکوم کرده بود و آن را اقدامی خطرناک شمرد که تنش در منطقه را افزایش داده و رقابت تسلیحاتی تازه‌ای ایجاد می‌کند. باوجود گذشت چندین دهه از جنگ جهانی دوم و جنگ کره (۱۹۵۳)، ارتش آمریکا همچنان حضور نظامی خود را در شرق آسیا از جمله کره جنوبی حفظ کرده است و گفته می‌شود که هنوز ۲۸ هزار و ۵۰۰ سرباز آمریکایی در کره جنوبی مستقر هستند.
رویکرد چین
رسانه چاینا دیلی در گزارشی در این باره نوشت: چین همواره به صلح در شبه جزیره کره اهمیت داده است.
به نوشته این رسانه چینی، شرایط میان دو کره روز به روز در حال وخیم شدن است.
در حال حاضر، دو طرف تمامی کانال‌های ارتباطی را قطع کرده‌اند و حتی امکان گفت‌وگوی اساسی را غیرممکن کرده‌اند.
بر اساس این گزارش، شمار آزمایش های موشکی کره شمالی و نیز شمار رزمایش های مشترک میان کره جنوبی و آمریکا در منطقه افزایش یافته است.
در شرایطی که آمریکا در حال تقویت اتحاد خود با کره جنوبی است، روابط دیپلماتیک میان سئول و پکن به کمترین میزان خود از ۱۹۹۲ رسیده است.
در حال حاضر انواع گفتگوهای راهبردی بین چین و کره جنوبی به حالت تعلیق درآمده است و نمایندگان ویژه مسئول در امور شبه جزیره کره از زمان روی کار آمدن دولت یون سوک یول تنها دو بار از طریق تلفن در ارتباط بوده اند.
به نوشته این رسانه چینی، برای تحقق صلح و ثبات در شبه جزیره، همه طرف ها باید تلاش کنند.
در این گزارش آمده است برای نیل به هدف مذکور، نخست گفت و گوهای بین دو کره ای باید هر چه زودتر از سر گرفته شود.
برای این منظور، تبادلات بشردوستانه مانند گردهمایی مجدد خانواده های که به سبب جدا شدن دو کره از یکدیگر جدا شدند باید هر چه سریعتر از سر گرفته شود.
دوم، همه طرف‌ها باید با یکدیگر همکاری کنند تا درگیری‌های نظامی را کاهش دهند.
همچنین کره شمالی باید آزمایش‌های موشکی مکرر خود را در اسرع وقت متوقف کند و تمرین‌های نظامی آمریکا و کره جنوبی نیز باید متوقف شود.
سوم، روابط چین و کره جنوبی باید هر چه زودتر به مسیر درست بازگردد. برای این منظور، چین و کره جنوبی نباید در امور داخلی یکدیگر دخالت کنند و در توسعه روابط خود با سایر کشورها بر عدم هدف قرار دادن شخص ثالث پافشاری کنند.
در پایان می توان گفت افزایش تضاد می تواند زمینه برای بی ثباتی در منطقه را فراهم آورد زیرا همه کشورها در منطقه بایستی از امنیت برابر برخوردار باشند.
بدون شک تنها راه برقراری صلح و ثبات در شبه جزیره کره برقراری گفتگوی مسالمت آمیز است. به این ترتیب افزایش حضور نیروهای نظامی در منطقه نه تنها راه حل نیست بلکه زمینه را بیش از پیش برای افزایش تنش آماده خواهد کرد.
نگاهی به تاریخ مناقشات جهانی نشان می دهد گفت‌وگو و مذاکره تنها راه حل پایدار برای برقراری ثبات است و برگزاری رزمایش های نظامی با حضور نیروهای خارجی در منطقه زمینه ساز بی ثباتی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha