۶ آذر ۱۴۰۲، ۱۷:۳۶
کد خبر: 85304364
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

آیا هومونالدی‌ها مردگان خود را دفن می‌کردند؟

تهران- ایرنا- گروهی از محققان دیرین‌شناسی در اسپانیا می‌گویند ادعاهای مطرح شده در خصوص اینکه گونه انسان قدیمی «هومو نالدی» مدت‌ها پیش از «هومو ساپین» مردگان را دفن می‌کرده و مکان‌های مقدسی را می‌آراسته است، اغراق شده و مدارک محکمی در تایید این ادعاها وجود ندارد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «ساینس الرت»، در سال ۲۰۱۳ گروهی از دانشمندان اقدام به بررسی صدها استخوان متعلق به یک گونه تازه کشف شده از نیاکان انسانی موسوم به «هومو نالدی» (Homo naledi) در یک غار کردند. از آن زمان تا کنون این غار و استخوان های کشف شده، شناخت دانشمندان را از تکامل انسان به چالش کشیده است.

بقایای این استخوان ها یک ترکیب عجیب از خصوصیات اولیه و جدید را نشان دادند. این فسیل ها پاهایی مناسب راه رفتن و دست هایی شبیه دست انسان دارند، اما انگشت های بلند و خمیده مناسب برای بالا رفتن و یک مغز به اندازه پرتقال آن شبیه دست و مغز گوریل است.

با این وجود بنا به گفته تیم محققانی که این سایت (غار) را کشف کرده است، انبوه استخوان ها پیدا شده در فاصله حدود ۸۰ متری از ورودی غار حاکی است که «هومو نالدی» ممکن است بقایای اجساد را به درون غار برده باشد تا آنها را دفن کند و این نشان دهنده رفتارهای مناسکی است که نوعا با گونه‌های انسانی با مغز بزرگتر مرتبط است.

آیا هومونالدی‌ها مردگان خود را دفن می‌کردند؟

حکاکی‌ها روی دیوارهای غار موجب جالب‌تر شدن ماجرا شد. شاید این موجود کوچک-مغز که ۳۰۰ هزار سال پیش زندگی می کرده است دستی در هنر داشته و مردگان خود را حداقل ۱۰۰ هزار سال پیش از اولین تدفین شناخته شده انسانی به خاک می‌سپرده است. اما سایر محققان قانع نشدند. مولفان یک گزارش تازه نیز در این خصوص متقاعد نشده‌اند و شواهد و مدارک ارائه شده توسط «لی برگر» دیرین انسان شناس (paleoanthropologist ) و همکاران او را مورد بررسی قرار داده اند.

ادعاهای بزرگ نیازمند مدارک متقن است، اما «ماریا مارتینون – تورس» انسان شناس پزشکی قانونی در مرکز تحقیقات ملی تکامل انسانی در اسپانیا و همکاران او استدلال می کنند که تیم تحقیقاتی «برگر» داده‌ها و اطلاعات کافی برای این ادعا ارائه نداده اند که هومو نالدی مدت‌ها پیش از «هومو ساپین» وابستگان متوفی‌ خود را دفن می‌کرده یا مکان‌های مقدس را می‌آراسته است.

آیا هومونالدی‌ها مردگان خود را دفن می‌کردند؟

این محققان در مقاله خود می‌ نویسند: مدارک ارائه شده تا کنون به اندازه کافی مجاب کننده نیست که از ادعای تدفین آگاهانه مردگان یا حکاکی‌ها توسط «هومو نالدی» حمایت کند. آنها با بررسی داده‌های موجود عنوان کردند که استخوان‌های به جا مانده از هومو نالدی پراکنده بوده و در شکل اسکلتی یا جاسازی دقیق که از یک تدفین انتظار می‌رود قرار نداشته اند. آنها بنابراین تاکید می‌کنند که این استخوان ها ممکن است در حفره‌های طبیعی ایجاد شده بر اثر فرسایش های رسوبی قرار گرفته باشند و خبری از گورهای عامدانه حفر شده در کار نباشد.

این محققان تاکید می‌کنند که تحقیقات بیشتری درباره این سایت عجیب مورد نیاز است تا ناشناخته ها در آگاهی دانشمندان درباره «هومو نالدی» مشخص شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha