۶ آذر ۱۴۰۲، ۱۳:۳۰
کد خبرنگار: 785
کد خبر: 85304644
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کدخدایی: دولت‌هایی که به رژیم صهیونیستی کمک کردند باید پاسخگو باشند

تهران - ایرنا - حقوقدان شورای نگهبان گفت: دولت هایی که به رژیم صهیونیستی کمک کردند شریک اقدامات مجرمانه این رژیم اشغالگر هستند و باید پاسخگو باشند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، عباسعلی کدخدایی روز دوشنبه در همایش بین‌المللی «طوفان‌الاقصی و غزه؛ روایت‌ها و واقعیت‌ها» که در واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، افزود: کشورهای حامی رژیم صهیونیستی همدست جنایات این رژیم نامشروع هستند.

وی به حمایت بی دریغ کشورهای مختلف بویژه آمریکا و غرب از رژیم صهیونیستی اشاره کرد و یادآور شد: علاوه بر اینکه سران این کشورها به سرزمین های اشغالی سفر کردند، رسما از این رژیم حمایت و کمک های نظامی و مالی کردند.

عضو شورای نگهبان ادامه داد: امیدواریم مرجعی در جامعه جهانی پیدا شود و به جنایت های سران رژیم صهیونیستی رسیدگی کند و داد مردم مظلوم غزه را از آنها بگیرند.

کدخدایی اصل اشغال فلسطین را یک عمل نامشروع و دفاع فلسطین را کاملا مشروع دانست و یادآور شد: حوادث غزه و جنایت‌هایی که رژیم صهیونیستی مرتکب شده است، از زوایای گوناگون قابل بررسی است.

وی به ارائه بحث حقوقی در خصوص حوادث غزه و توصیف این جنایت‌ها از نگاه حقوق بین‌الملل پرداخت و گفت: رژیم صهیونیستی از ابتدا تاکنون وضعیتی عادی و متعارف نداشته است. از زمان اشغال سرزمین‌ها و تشکیل دولت غیرقانونی، براساس حقوق بین‌الملل یک تصرف غاصبانه و یک انحراف رخ داده بود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان افزود: هم غصب سرزمین‌ها و هم کشتار مردم فلسطین از جمله اقدامات خلاف صهیونیست‌ها بود. به تدریج حق مردم فلسطین برای تاسیس یک کشور و تشکیل دولت به رسمیت شناخته شد؛ اما جنایت‌های صهیونیست‌ها همچنان ادامه داشت. کوچ اجباری مردم و اخراج اجباری مردم مظلوم فلسطین امر روشنی است که حدود ۷ میلیون آواره فلسطینی در جهان را ایجاد کرده است.

کدخدایی ادامه داد: شهرک‌سازی‌هایی به صورت غیرقانونی و بر خلاف حقوق بین‌الملل در این سال‌ها در حال انجام است. رژیم صهیونیستی یک رژیم نژادپرست است. آنچه در اسناد حقوق بین‌الملل آمده است، این است که هرگونه مقابله با این اقدامات مشروع است. بنابراین، دفاعی که مردم فلسطین در این سال‌ها و ماه‌های اخیر انجام دادند، کاملا مشروع است.

وی تصریح کرد: اقداماتی که از ابتدای اکتبر امسال اتفاق افتاد، باید مورد بررسی قرار گیرد. تفکیک نظامیان از غیرنظامیان در هر جنگی ضروری است. اصل تناسب یعنی باید در همه مخاصمات تناسب رعایت شود و در مقابل پایگاه نظامی، بیمارستان و مسجد مورد هدف قرار نگیرد.

استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: با وجود این که قوانین حقوق بین‌الملل توسط غربی‌ها نوشته شده است، شاهد حمایت بی‌دریغ کشورهای غربی از رژیم صهیونیستی هستیم. این کشورها هم شریک اقدامات مجرمانه رژیم صهیونیستی هستند. اصل اشغال سرزمین‌های فلسطین توسط رژیم صهیونیستی عملی نامشروع است و دفاع مردم فلسطین بر اساس کنوانسیون‌های حقوق بشری و بین‌المللی است‌. امیدواریم روزی نهادهایی داد مردم غزه را از رژیم صهیونیستی بگیرند.

حداد عادل: فلسطین یک آزمایشگاه تاریخی و جهانی برای راستی‌آزمایی ادعاهای غرب است

غلامعلی حدادعادل مشاور مقام معظم رهبری و رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب هم در این همایش با ابراز همدردی با مردم مظلوم غزه به آثار فکری و فرهنگی جنگ غزه پرداخت و گفت: مبانی تشکیل کشور جعلی اسرائیل به جنگ جهانی اول و سال ۱۹۱۷ برمی‌گردد که انگلیسی‌ها تصمیم می‌گیرند فلسطین را به دست صهیونیست‌ها اشغال کنند اما ۷۵ سال پیش این کشور جعلی شکل می‌گیرد. توجیه‌شان هم این بود که هیتلر به یهودی‌ها ظلم کرده و تاوان آن را باید افراد دیگر بدهند.

وی افزود: غربی‌ها برای یهودی‌ها مظلوم‌نمایی ساختگی ایجاد کردند. غرب با ادعای آزادی ‌بیان، حتی اجازه تحقیق و سوال درباره هولوکاست را به هیچ پژوهشگر و نویسنده‌ای نمی‌دهد. سوالی که مطرح می‌شود این است که حتی با احتمال اتفاق هولوکاست، چرا مسلمانان و اعراب فلسطین باید تاوان جنایات هیتلر را پس بدهند.

مشاور مقام معظم رهبری تأکید کرد: غربی‌ها ادعا داشتند که فلسطین سرزمینی بی‌مردم و بیایانی بود. اگر اینگونه بود، پس رژیم صهیونیسیتی ۷۵ سال با کدام مردم می‌جنگد؟

حداد عادل ادامه داد: اوج درندگی رژیم صهیونسیتی در ۵۰ روز اخیر ظاهر شد که به طور متوسط روزی ۳۰۰ نفر از مردم غزه را به شهادت رساند که بیش از نیمی از آنها زن و کودک هستند. در عمر خود چنین جنایت و بی‌رحمی را شاهد نبودم که یک بیمارستان را بمباران کنند و چندصد نفر را در بیمارستان به شهادت برسانند، حتی نازی‌ها هم چنین جنایتی نکردند.

وی تصریح کرد: رژیم غاصب اسرائیل در این سال‌ها اقدام به ترور، بی‌خانمان کردن و کشتار زنان و کودکان فلسطینی کرده است، قبل از طوفان‌الاقصی، چندین ماه اسرائیلی‌ها فرماندهان حماس را ترور می‌کردند. رژیم اسرائیل سرزمین فلسطین را غصب و مردم آن را در باریکه‌ای محصور کرد. این رژیم انگلیسی الحدوث و انگلیسی‌البقا است. فلسطین یک آزمایشگاه تاریخی و جهانی برای راستی‌آزمایی تمام ادعاهایی است که دنیای غرب حامی آن است اما درواقع درمقابل آن قرار دارد. یک تضاد در نظر و عمل دنیای غرب وجود دارد. رژیم صهیونیستی در کجای نظم جهانی مورد ادعای غرب، محکوم شده است؟

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی تأکید کرد: مسلماً آمریکا و رژیم صهیونیستی بعد از طوفان‌الاقصی، همانند قبل نخواهد بود. جمعیت مردم در آمریکا، لندن، پاریس و سراسر اروپا و جهان، فروپاشی منطقی مبانی فکری غرب است که نشان دادند در مبانی و نظر و عمل آن تضاد بزرگی وجود دارد و این بی‌آبرویی غرب، یک چراغ برای آینده است. وجه دیگر این عملیات در منطقه، تقویت مقاومت است که نشان داد در حالی که دولت‌های عربی هیچ کمکی نمی‌کنند، الهامی که از انقلاب اسلامی به وجود بیاید، مقاومت پای فلسطین بایستد.

حدادعادل یادآور شد: در داخل نیز جریان‌های سیاسی و فکری که به غرب خوش‌بین هستند و فکر می‌کنند می‌توان با کمک آمریکا و غرب مشکلات را حل کرد، کمرنگ می‌شوند. این رفتار جهانی در کشور ما و دانشگاه‌های ما اثر خواهد کرد.

مقدم‌فر: پذیرش آتش‌بس ولو چهار روزه، پذیرش شکست توسط صهیونیست‌ها است

حمیدرضا مقدم‌فر مشاور فرهنگی و رسانه ای فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در ادامه این همایش گفت: در طوفان‌الاقصی و پدیده اخیر، شاهد دو جبهه در غزه بودیم، میدان رزم و میدان جنگ روایت‌ها و رسانه که هر دو با اهمیت بود اما میدان دوم پدیده جدیدی رقم زد که باید به آن بپردازیم و کار علمی و پژوهشی درباره آن انجام شود.

وی ادامه داد: در میدان غزه شکست چهار مرحله‌ای برای رژیم صهیونیستی اتفاق افتاد، اولین مرحله عملیات طوفان‌الاقصی و رزمنده‌های حماس به مناطق اشغالی بود، مرحله دوم حملات هوایی و بمباران غزه، شکست سوم عملیات زمینی اسرائیل غاصب و ورود بی نتیجه و بدون تسلط به غزه و شسکت چهارم رژیم صهیونیستی حمله به بیمارستان‌ها و مدارس بود که این رژیم را مفتضح کرد.

مشاور فرمانده کل سپاه با بیان اینکه پذیرش آتش‌بس ولو چهار روزه، پذیرش شکست توسط صهیونیست‌ها است، افزود: در میدان روایت‌ها که عنوان این همایش است، سال‌هاست درگیر این موضوع هستیم که صهیونیست‌ها سهامداران رسانه‌های بزرگ و نامی غرب هستند. اینها در تکنیک‌ها و تاکتیک‌های می‌گفتند که روایت‌ها می‌تواند بر واقعیت‌ها و وقایع غلبه کرد و هرآنچه می‌خواستند روایت می‌کردند و سیاه را سفید نشان می‌دادند. یکی از اصلی‌ترین تاکتیک‌های آنها در جنگ ادراکی، بیان روایت به نحو مطلوب‌شان بود. اما طوفان‌الاقصی اثبات کرد، میدان رزم و میدان روایت‌ها که یک جنگ نامتقارن بود، با این حال منجر به شکست رژیم صهیونیستی در هر دو میدان شد.

وی تصریح کرد: جنگ روایت‌ها می‌تواند در برابر بزرگترین رسانه‌های دنیا که می‌توانند جای مظلوم و ظالم را تغییر دهد، غلبه کند. یکی از دلایل اصلی این است که جبهه، جبهه حق و عدالت است. عدالت تنها موضوعی است که حُسن و قُبح فطری دارد. در برابر عدل، ظلم قرار دارد و اسرائیل ظلم‌های فراوانی در کودک‌کشی، تخریب خانه‌های مردم انجام داد به همین دلیل مغلوب جنگ روایت‌ها شد.

وی با تأکید بر اینکه سنت‌های الهی قابل تبدیل نیست، گفت: حق و عدل باید نمایان شود. جنگ روایت‌ها تاثیر موقت و کوتاه مدت دارد. رژیم صهیونیستی از ۷ اکتبر در یک مورد توانست روایت‌سازی کند که دروغ بودن آن هم آشکار شد. در جبهه حق غزه، کسانی‌که روایت می‌کردند که ابزار و عده آنها در اقلیت بود، اما موفق‌تر بودند چون کسانی بودند که حاضر بودن جان‌شان را در راه حق و برای روشن کردن حقیقت و واقعیت فدا کنند. از روایتگری که خبرنگاران مجاهد منعکس و منتشر کردند و در افکار عمومی جهان روشن شد که رژیم غاصب صهیونیستی نامشروع است و امروز همه دنیا به ماهیت اسرائیل و هم‌پیمانان آن شناختند و همه دست چدنی زیر دستکش مخملین را دیدند.

مشاور فرهنگی و رسانه ای فرمانده کل سپاه افزود: رهبر معظم انقلاب در دیدار اسماعیل هنیه فرمودند، چون مردم غزه ایستادند، مقاومت کردند و صبر کردند پیروز هستند و این سنت الهی است. رسانه ها باید در این موضوع کار کنند و به وجه نژادپرستی و آپارتاید رژیم اشغالگر قدس بپردازند، آپارتاید اسرائیل با آفریقا فرق می‌کند، مساله آفریقا فقط سفید و سیاه بود اما رژیم اشغالگر هر قوم، نژاد و زبانی غیر یهود و صهیونیسم را انسان نمی‌داند.

مقدم فر با بیان اینکه دنیای بعد از طوفان‌الاقصی در معادلات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... متفاوت خواهد بود، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در برگزاری این همایش، اقدام به‌هنگام و خوبی انجام داد و آغازگر این راه بود که جای قدردانی دارد. باید به این موضوع پرداخت و جای کار فراوانی در حوزه‌های مختلف دارد.

معاون علوم انسانی دانشگاه آزاد: غزه پرچمدار انتقال تمدنی بزرگ در جهان است

در ادامه این همایش محمدهادی همایون معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد گفت: پدیده طوفان الاقصی از زوایای مختلف قابل بررسی است اما اگر مجموعه این اتفاقات را در چارچوب تمدنی تحلیل کنیم در آستانه انتقال تمدنی بزرگ در جهان هستیم همه این ماجرا در فلسطین شکل می‌گیرد و غزه پرچمدار این ماجرا است.

وی با طرح این سوال که چرا این موضوع با محوریت فلسطین در حال رخ دادن است، خاطر نشان کرد: حضرت ابراهیم وقتی از کوفه مامور به مهاجرت شدند این سرزمین بسیار مهم یعنی عراق برای مدتی به شکل تعلیق درآمد و قرار شد دین خدا در جای دیگری گسترش پیدا کند و آن جای مهم فلسطین است. چرا؟ چون از لحاظ جغرافیایی محل تلاقی سه قاره اصلی جهان یعنی آفریقا و اروپا و آسیا است و جایگاه مهمی دارد که اگر شما کالایی داشته باشید، در این نقطه به شدت فروش می‌رود.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد با تاکید بر اینکه امروز مقابله با رژیم صهیونیستی جنگ بین ادیان نیست بلکه جنگ دین با حزب شیطان است، گفت: اهمیت سرزمین فلسطین در اصل به ویژگی جغرافیایی آن بازمی‌گردد و به شدت هم برای حزب الله و هم برای حزب شیطان مهم است.

همایون تصریح کرد: اگر قرار بر انتقال تمدنی و شکل گیری تمدنی جدید باشد قاعدتا باید با محوریت، این سرزمین باشد. بر همه محققان حوزه رژیم صهیونیستی روشن است که فرمول نابودی اینان بی شک فروپاشی است و خودشان شهرک هایشان را نابود خواهند کرد و آیات قرآن کریم به صراحت این موضوع را روشن می کند.

زارعی: حماس درحال مدیریت پیروزی و اسرائیل درحال مدیریت شکست است

سعدالله زارعی تحلیلگر مسابل منطقه هم در این همایش گفت: جمهوری اسلامی پایه‌گذار مقاومت در منطقه است. اگر پیروزی انقلاب اسلامی رخ نداده بود، اصلاً مقاومتی دربرابر نظام سلطه وجود نداشت و همچنان نظام دوقطبی ادامه پیدا می کرد و دیگر موضوع فلسطین برای جامعه جهانی اهمیتی نداشت.

وی ادامه داد: ساختارهای مقاومت شکل‌گرفته در منطقه، محصول مقاومت مردم ایران است. مدیریت صحنه جنگ مدل رفتاری جمهوری اسلامی است و آن را می‌توان نمونه‌ای از نقش معنوی و راهبری مقاومت جمهوری اسلامی ایران دانست. جریانی که پای کار طوفان الاقصی آمد، جمهوری بود و رهبر انقلاب به طور خاص گام به گام ورود کردند و سرخط حرکت را مشخص کردند و اطمینان دادند و منطقه را برای آمدن پشت فلسطین آماده کردند.

این تحلیلگر مسایل منطقه به اقدامات نیروهای مقاومت در منطقه بعد از عملیات طوفان الاقصی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: نقش حزب الله در این جنگ پررنگ بود به نحوی که توانست یک سوم توان ارتش اسرائیل را مشغول خود کند. با صراحت می توان گفت که اسرائیل مشغول مدیریت شکست است و مقاومت فلسطینی سرگرم مدیریت پیروزی؛ تا روند آن به صورت زنجیره ای و با موفقیت ادامه یابد. اسرائیلی‌ها محصول اشتباهات خود در طول دوران هستند و در حال تلاش برای بازگرداندن بازدارندگی ازهم‌گسسته خود هستند. اسرائیلی ها دنبال این بودند که با زور و بمباران و بی‌رحمی به اسرا دست یابند که در آخر مجبور شدند به مبادله تن دهند.

زارعی تصریح کرد: مقاومت فلسطین مأموریت صیانت از پیروزی طوفان الاقصی، کاهش تلفات جانی شهروندان در پی حمله تلافی‌جویانه، تأمین آذوقه، مدیریت اسرای اسرائیلی، حفظ توان رزمی و نهایتاً آزادسازی اسرای خود از زندان های اسرائیل را برعهده داشت. حماس در حین جنگ و زیر بمباران، قدرت مدیریت و توانمندی خود برای اداره صحنه را ثابت کرد که این مدیریت پیروزی درمقابل مدیریت شکست اسرائیلی ها است.

صهیونیست‌ها می‌خواهند در سینما روایت را بر حقیقت مسلط کنند

در ادامه این همایش، بهروز افخمی کارگردان سینما گفت: کوشش صهیونیست‌ها در سینما به ویژه سینمای آمریکا برای ارائه روایت‌های خودشان انکارناشدنی است. صهیونیست‌ها می‌خواهند در سینما روایت را بر حقیقت مسلط کنند و این رویکرد که پست مدرن نامیده می‌شود، بدین معناست که می‌توانیم حقیقت را هرگونه که تمایل داریم بیان کنیم اما واقعیت این است که آنچه به عنوان گوناگونی حقیقت بیان می‌شود، منطقی نیست.

وی افزود: صهیونیست‌ها تصور می‌کنند که می‌توانند رویکرد خود را به عنوان حقیقت ارائه دهند اما این موضوع امروز دیگر طرفداری ندارد. دیگر امکان سانسور وجود ندارد چرا که اینترنت بلافاصله تصویر واقعیت را نشان می‌دهد. 

این کارگردان تاکید کرد: جنگ غزه تعیین‌کننده بود و در آینده با دنیایی مواجه خواهیم بود که فیلم‌سازی برای تبلیغ سخت‌تر می شود حتی برای جبهه حق هم سخت خواهد بود چه برسد به جبهه باطل که قصد دارد دروغ‌پراکنی کند.

وی اظهار داشت: در تهیه فیلم درباره غزه چگونه می‌توان کاری تولید کرد که تاثیرگذارتر از فیلم‌های واقعی فداکاری فلسطینیان باشد.


پیروزی رزمندگان مقاومت به پشتوانه صبر و ایستادگی زنان غیور فلسطینی است

انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده نیز در مورد مقاومت مردم فلسطین گفت: جوانان و رزمندگان مقاومت اگر از صبر و مقاومت زنان مقاوم و محکم بودن پشت جبهه مطمئن نبودند، این‌گونه با دل مطمئن عملیات نمی‌کردند و پیروزی های آنها به دست نمی آمد.

وی اظهار داشت: رژیم صهیونیستی بر این باور بود که با تجهیزات سنگین و پیشرفته کار فلسطین را تمام خواهد کرد اما پس از گذشت پنجاه روز با پذیرفتن آتش‌بس مجبور به تسلیم شد و این مهم بیانگر پیروزی ایمان بر کفر است.

خزعلی افزود: این پیروزی و نصرت در شرایطی بدست آمد که  رژیم صهیونیستی به گنبد آهنین و کلاهک‌های هسته‌ای مجهز بود و به آن می بالیدو در واقع این جنگ پیروزی خون بر شمشیر است.

وی اظهار داشت: در جریان عملیات طوفان‌الاقصی و حوادث بعد از آن  مقاومت در غزه با تجهیزات ابتدایی و محدود و با وجود قطع برق و آب، کمبود مواد غذایی و سوخت و همه محدودیت‌ها در زندان روباز غزه شاهد پیروزهایی بی‌نظیری بود.

وی خاطرنشان کرد: در جنگ اعراب با رژیم صهیونیستی، اتحاد اعراب در شش روز شکست خوردند و تسلیم شدند، اما امروز شاهد موفقیت گروه کوچکی از فلسطینی ها هستیم که توانستند در مقابل زیاده‌خواهی اسرائیل ایستادگی کنند و خداوند متعال نیز یاری رسان آنها بود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، آرامش الهی در جبهه مقاومت را منجر به رقم زدن صحنه‌های شورانگیزی دانست و هنگامی که مادر فلسطینی با خروج فرزند خود از زیر آوار  با آرامش از فرزند شهید خود در راه وطن و مقاومت صبحت می‌کند را ازآن جمله دانست.

وی گفت: هنگامی محور مقاومت زمانی با دست خالی و زمانی با سنگ و موشک در مقابل این رژیم مقاومت می‌کرد، نتیجه این توکل و ایستادگی در را می توان هنگام آزادی زن فلسطینی مشاهده کرد که با وجود تهدیدات زیاد باز هم شعار ادامه مقاومت سر  داد.

خزعلی در ادامه ایستادگی زنان غزه، ایمان و مقاومت آنها را یکی از عوامل اصلی پیروزی مقاومت دانست و تاکیدکرد: اگرجوانان جبهه مقاومت از صبر و ایستادگی زنان مقاوم پشت جبهه مطمئن نبودند، این‌گونه با دل مطمئن به نبرد دشمن نمی رفتند.

وی با بیان اینکه، مقاومت زنان غزه زمینه ساز پیروزی های مقاومت بود، در ادامه از انفعال وسکوت سازمان‌های بین‌المللی تحت سلطه استکبار در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی انتقاد کرد و گفت: آنها با وجود ادعاهای حقوق بشری در خصوص جنایات رژیم صهیونیستی علیه زنان و کودکان هیچ موضع‌گیری نکردند این لکه سیاهی بر دامان آنها خواهد بود.

به گزارش ایرنا، همایش بین‌المللی «طوفان‌الاقصی و غزه؛ روایت‌ها و واقعیت‌ها» امروز با حضور سردار فدوی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران و محمدمهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاد اسلامی در مجتمع دانشگاهی ولایت واحد تهران مرکزی این دانشگاه برگزار شد.

غلامعلی حدادعادل مشاور عالی مقام معظم رهبری، حسنی آهنگر رییس دانشگاه جامع امام حسین (ع)، انسیه خزعلی معاون امور زنان ریاست جمهوری، عباسعلی کدخدایی عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان، محمدهادی همایون معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، سردار سید مجتبی ابطحی دبیرکل حمایت از انتفاضه، خالد قدومی نماینده حماس در تهران، ناصر ابوشریف نماینده جهاد اسلامی از سخنرانان این همایش یک روزه بودند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha