گره‌گشایی از طرح‌های زیرساختی خراسان جنوبی در ۲ سال

بیرجند - ایرنا - احداث راه آهن، انتقال آب و گاز از زیرساخت‌های ضروری و مطالبات مردمی در خراسان جنوبی، با گره‌گشایی از این طرح‌ها در ۲ سال اخیر و اقدام جهادی دولتمردان عملیاتی شده و با انتخاب پیمانکاران مختلف در حال اجراست.

به گزارش ایرنا دولت سیزدهم‌ که با شعار "دولت مردمی ایران قوی" بر سر کار آمد، طی ۲ سال و اندی که از عمرش می‌گذرد، با وجود تنگناهای مالی و مشکلات به ارث رسیده از گذشته، اقدامات ارزشمندی را در حوزه‌های مختلف انجام و نشان داده است که برای رفع مشکلات کشور عزم جدی دارد.

با نیم‌ نگاهی به عملکرد دولت می‌توان به این‌ نکته پی‌ برد که در مسیر خدمت به مردم از هیچ تلاشی برای گره‌گشایی از موانع و مشکلات به خصوص در مناطق کم برخوردار دریغ نکرده و انجام سه سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی در ۲ سال اخیر مؤید این‌ موضوع و ثبت رکورد سفرهای استانی نسبت به ادوار گذشته است.

خراسان جنوبی که از زمان تاسیس آن در کنار استان‌های خراسان رضوی و خراسان شمالی ۱۸ سال می‌گذرد با وجود ظرفیت‌های متنوع از جمله در بخش‌های کشاورزی، دامداری، معادن، گردشگری و مبادلات مرزی اما همچنان استانی کم‌برخوردار از نظر برخی امکانات و زیرساخت‌هاست.

دولت سیزدهم از همان آغاز سکانداری با هدف محرومیت‌زدایی و توسعه خراسان جنوبی اقدامات شاخصی از جمله گره‌گشایی از طرح‌های کلیدی و شاخص زیرساختی این استان مانند راه آهن، آب و گاز پایدار را در دستور کار قرار داده؛ طرح‌های زیربنایی مهمی که مطالبه چندین ساله مردم این خطه نیز است.

طرح احداث راه آهن، انتقال آب از دریای عمان و طرح انتقال گاز از دشتک زابل به خراسان جنوبی در این مدت از سوی مسئولان استان به جد پیگیری شده و در سفرهای اول و دوم رئیس جمهور نیز در اولویت قرار گرفت به طوری که بخشی از مصوبات این سفرها را به خود اختصاص داد و شاهد گشایش‌های خوبی در این زمینه بوده‌ایم.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ در سومین سفر دور اول سفرهای استانی، ۲۴ و ۲۵ آذر سال گذشته در نخستین سفر دور دوم سفرهای استانی به خراسان جنوبی سفر کرد که نشان داد این استان در اجرای مصوبات دور اول عملکرد موفقی داشته است.

رئیس جمهور در سومین سفر طی ۲ سال اخیر در ۱۵ شهریور امسال همزمان با اربعین حسینی به خراسان جنوبی سفر کرد و در قالب یک سفر مردمی، عملیات زیرسازی راه آهن زاهدان - زابل - بیرجند - مشهد حد فاصل نهبندان - بیرجند - قاین - یونسی با حضور رئیس جمهور در این استان آغاز شد.

نخستین نماینده عالی دولت سیزدهم در استان نیز هشتم آذر ۱۴۰۰ رسما آغاز به کار کرد و نهمین استاندار خراسان جنوبی با ۲۴ ماه خدمت، جزو پرچمداران حضور نمایندگان عالی دولت‌ها در این استان بوده است.

جواد قناعت در جلسه معارفه خود مهمترین برنامه دولت را ایجاد تحول انقلابی در بخش‌های مختلف عنوان کرد که امروز این نگاه به همراه پیگیری‌های مستمر و جدی همراه با اقدام جهادی در گره‌گشایی از بسیاری طرح‌های زیرساختی و توسعه‌ای خراسان جنوبی محسوس است.

گره‌گشایی از طرح‌های زیرساختی خراسان جنوبی در ۲ سال

راه آهن بیرجند؛ رویایی که رنگ واقعیت گرفت

با همت دولت سیزدهم، پیگیری جدی و مستمر استاندار خراسان جنوبی و نگاه ویژه مقام معظم رهبری در تامین اعتبار لازم، عملیات اجرایی راه آهن خراسان جنوبی در سومین سفر رئیس جمهور به استان در ۱۵ شهریور امسال آغاز شد و این مطالبه ۲۲ ساله مردم رنگ واقعیت به خود گرفت.

اتصال بیرجند به ریل سراسری یکی از مطالبات ۲۲ ساله مردم خراسان جنوبی در سفر اول رئیس جمهور از سوی مردم، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، نخبگان و مسوولان استان مطرح شد و تسریع در تامین مالی پروژه راه‌ آهن بیرجند - قاین - یونسی جزو مصوبات این سفر استانی قرار گرفت.

پس از دستور رئیس جمهور، دوره تازه‌ای از تلاش‌ها توسط شخص استاندار خراسان جنوبی برای تامین منابع مالی و سرعت دادن به پروژه ریلی خراسان جنوبی آغاز شد و آیت الله رئیسی در پایان دومین سفر استانی به خراسان جنوبی اعلام کرد که تمامی مقدمات طرح راه‌آهن استان فراهم شده است.

با پیگیری مستمر استاندار، مسئولان استانی و اهتمام دولتمردان در ۲ سال گذشته گشایش‌های خوبی از محل سه مسیر اعتباری برای این طرح زیرساختی اولویت‌دار حاصل شده است.

تامین مالی از سه مسیر اعتباری شامل مسیر اول از طریق کنسرسیوم بانکی برای تخصیص ۲۶ هزار میلیارد ریال اعتبار، مسیر دوم از محل تهاتر نفتی به عنوان منبع اعتباری مطمئن و مسیر سوم قانون بودجه سالانه است.

با پیگیری جدی مسوولان استانی، همت دولتمردان و نمایندگان مردم استان در مجلس، همراهی قوای سه‌گانه و موافقت رهبر معظم انقلاب ۱۸۰ هزار میلیارد ریال از محل تهاتر نفت برای کل مسیر ریلی نهبندان - بیرجند - قاین - یونسی تامین اعتبار شده است.

تخصیص ۶۰ هزار میلیارد ریال برای راه آهن خراسان جنوبی

این مبلغ برای اجرای ۱۳ قطعه در حوزه استحفاظی خراسان جنوبی در نظر گرفته شده که با تخصیص کامل اعتبار، امسال روند اجرای این طرح مهم و ملی شتاب گرفت.

مسیر نخست برای تامین اعتبار احداث راه‌ آهن بیرجند - یونسی که محل اتصال کریدور ریلی شرق کشور به راه‌ آهن بافق - مشهد است به دلیل اهمیت اتصال مرکز استان به خط ریلی در گام اول دنبال می‌شد اما از محل تهاتر نفتی کل مسیر راه‌آهن در حوزه سرزمینی خراسان جنوبی به طول ۴۳۲ کیلومتر به طور کامل تامین اعتبار شد.

با اختصاص ۱۸۰ هزار میلیارد ریال از محل تهاتر نفتی، پیمانکاران قطعات مختلف طرح ریلی خراسان جنوبی مشخص شدند و عملیات اجرایی این طرح که به رویایی برای مردم منطقه تبدیل شده بود، با حضور رئیس جمهور در سال جاری به طور رسمی آغاز و وارد فاز اجرایی شد.

پیگیری برای تامین و تخصیص مالی ابر پروژه راه آهن با هدف تسریع روند اجرای آن ادامه دارد از جمله استاندار خراسان جنوبی در مراسم اختتامیه ششمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی خراسان جنوبی از تخصیص اعتبارات تهاتر نفتی خبر داد و گفت: با پیگیری‌هایی که از طریق تهاتر نفتی و مجوز رهبری انجام شد، ۶۰ هزار میلیارد ریال نفت برای طرح راه آهن استان فروخته شد و به زودی وارد استان می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم درباره آخرین روند اجرای طرح ریلی استان به خبرنگار ایرنا گفت: دولت سیزدهم برای تحقق وعده‌هایی که در زمینه راه‌ آهن به مردم خراسان جنوبی داده از سه مسیر تهاتر نفتی، کنسرسیوم بانکی از محل صندوق توسعه ملی و قانون بودجه سالانه وارد عمل شده و تهاتر نفتی منبع اعتباری مطمئن به شمار می‌رود که در حال انجام است.

میرمحمد مودی با بیان اینکه موافقت صندوق توسعه ملی برای مبلغ مورد تقاضا اخذ شده و بانک‌های عامل هم به عنوان کنسرسیوم پای کار آمدند افزود: اختلاف حقوقی در این بین وجود دارد و باید تضمین‌های لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور صادر شود که با پیگیری‌های انجام شده در معاونت‌های ریاست جمهوری اکنون موضوع ابهام صدور تضمین از طریق سران سه قوه در دست پیگیری است.

وی عنوان کرد: اعتبار این پروژه در قانون بودجه سال ۱۳۹۹ حدود ۲۹۰ میلیارد ریال بود که به ۶۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ افزایش یافت و اعتبار پروژه ریلی استان در قانون بودجه از هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ به هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: راه آهن شرق کشور به طول ۹۱۰ کیلومتر که از زاهدان شروع می‌شود و از نهبندان به طول ۴۳۲ کیلومتر تا خراسان رضوی ادامه می‌یابد، بزرگترین طرح ریلی کشور است که با توجه به بندر اقیانوسی چابهار، بهره برداری از این طرح باعث دگرگونی در بخش حمل و نقل این استان‌ها به ویژه ترانزیت کالا خواهد شد.

وی بیان کرد: قطعه‌ای از این مسیر که بیرجند را به ایستگاه یونسی متصل می‌کند در سال‌های گذشته کلنگ زنی شد اما تامین اعتبار نشده بود و در دولت سیزدهم با تاکید رئیس جمهور، پیگیری مسئولان استان و مساعدت دستگاه‌های کشوری از جمله وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت، این طرح مهم و ملی تامین اعتبار شد تا کل قطعات عملیاتی شود.

فروش ۲ محموله نفت برای تامین مالی راه آهن

مودی افزود: با هم‌افزایی وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت، پنج طرح ریلی از محل تهاتر نفتی برای اولین بار در کشور تامین اعتبار شده که یکی از این طرح‌ها، راه‌ آهن زاهدان - بیرجند - یونسی است و با پیگیری‌های مستمر مسئولان برای این تامین اعتبار سیر قانونی زیادی پشت سر گذاشته شد.

وی گفت: پیگیری‌های زیادی برای تامین منابع مالی در ۲ سال اخیر صورت گرفت و در نهایت استجازه مقام معظم رهبری برای تهاتر نفتی به مبلغ ۱۸۰ هزار میلیارد ریال بود که راهگشای طرح راه آهن خراسان جنوبی شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اظهار داشت: پیشنهاد تهاتر نفت از سوی خراسان جنوبی مطرح و پیگیری شد که پس از اخذ موافقت در سطح ملی، فرآیند اداری تزریق این اعتبار در حال طی شدن است.

وی افزود: همزمان ۹۱۰ کیلومتر طول مسیر راه‌ آهن زاهدان - بیرجند - یونسی - مشهد در حال مطالعه است؛ از نهبندان تا یونسی به طول ۴۳۲ کیلومتر که در حوزه سرزمینی خراسان جنوبی قرار دارد و پیمانکاران تمامی قطعات مشخص شده‌اند و پیمانکاران کارگاه‌ها خود را تجهیز و فعال کردند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از فعال‌سازی کارگاه‌های پیمانکاران راه آهن استان خبر داد و گفت: پیگیری‌ها برای تامین منابع ملی از محل تهاتر نفتی به صورت مستمر از مرکز در حال انجام است.

علیرضا عباس‌زاده افزود: تاکنون درخصوص تامین منابع مالی راه آهن از محل تهاتر نفتی ۲ محموله هر کدام به ارزش ۳۰ هزار میلیارد ریال به فروش رسیده‌ که به زودی وارد استان می‌شود.

گره‌گشایی از طرح‌های زیرساختی خراسان جنوبی در ۲ سال

آب دریای عمان در راه خراسان جنوبی

طرح انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس هم به عنوان یکی از اولویت‌های استان از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم در دستور کار جدی قرار گرفته‌ و پیگیری‌های مستمر برای تسریع در روند اجرای طرح‌ها در حال انجام است.

اما با توجه به اینکه خط انتقال آب از دریای عمان نسبت به طرح انتقال آب خلیج فارس باید مسیر هموارتری را طی کند، اجرای این طرح برای تامین آب شرق کشور و خراسان جنوبی در اولویت قرار گرفته است.

از طرف دیگر آن طور که کارشناسان برآورد کرده‌اند، هزینه اجرای طرح انتقال آب دریای عمان برای استان‌های شرقی کشور از جمله خراسان‌ جنوبی و خراسان رضوی کمتر بوده لذا سرعت اجرای طرح نیز بیشتر خواهد بود.

به گفته استاندار خراسان جنوبی پیمانکاران ۲ قطعه خط انتقال آب دریای عمان به استان مشخص شدند و در حال بازگشایی محور اجرای خط انتقال هستند.

براساس مطالعات صورت گرفته تا افق ۱۴۲۰ و ۱۴۲۵ نیاز آبی استان خراسان جنوبی ۷۰ میلیون متر مکعب در بخش شرب، ۱۸۸ میلیون متر مکعب در مطالعات فاز یک و ۱۵۰ میلیون متر مکعب در مطالعات فاز دوم نیاز آب صنعت برآورد شده است.

معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به راهکارهای تامین آب پایدار و بلندمدت خراسان جنوبی گفت: انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس از ابتدای دولت سیزدهم در دستور کار جدی قرار گرفته و مهمترین پروژه عملی و اقدام دولت است که در این خصوص خط سوم انتقال از خلیج فارس و خط چهارم انتقال از دریای عمان در دست اجراست.

علیرضا عباس‌زاده افزود: انتقال آب از دریای عمان به دلیل ملاحظات اجرایی، فنی و اقتصادی برای خراسان جنوبی در اولویت قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان برای استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی با قوت در حال اجراست، گفت: افق اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی سال ۱۴۰۴ است و آب انتقالی به خراسان جنوبی در زمینه صنعت و شرب خواهد بود.

طرح انتقال آب از دریای عمان در حال مسیرسازی

عباس‌زاده اظهار کرد: سهم استان از اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان در فاز نخست ۶۰ میلیون متر مکعب، فاز دوم ۱۲۰ میلیون متر مکعب و فاز سوم ۱۸۰ میلیون متر مکعب است که با انتقال این حجم از آب دیگر نیازی به منابع آب زیرزمینی نخواهیم داشت.

وی تصریح کرد: طرح انتقال آب از دریای عمان با فعالیت ۲ پیمانکار در محدوده سرزمینی این استان در دست اجراست و پیمانکاران در حال مسیرسازی به طول ۴۰۰ کیلومتر هستند و این خط انتقال انشعاباتی در تمامی شهرستان‌ها خواهد داشت.

گره‌گشایی از طرح‌های زیرساختی خراسان جنوبی در ۲ سال

اقدام جهادی دولت برای پایداری شبکه گاز شرق کشور

همچنین عملیات اجرایی خط انتقال گاز از دشتک زابل به نهبندان به عنوان یک زیرساخت مهم خراسان جنوبی در تابستان امسال آغاز شد که علاوه بر تامین گاز مورد نیاز خراسان جنوبی از ۲ مسیر شمال و جنوب، به افزایش پایداری شبکه گازرسانی شرق کشور کمک می‌کند.

در دولت سیزدهم اقدام شاخصی در راستای گازرسانی به مناطق مختلف خراسان جنوبی انجام شد به‌گونه‌ای که هفته دولت سال گذشته جشن پایان گازرسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان برگزار شد.

با وجود همه تلاش‌هایی که برای گسترش شبکه گازرسانی در خراسان جنوبی انجام شده اما در حال حاضر فقط از یک مسیر و شمال استان تغذیه خطوط گاز انجام می‌شود که در فصل سرما برخی مشترکان با افت فشار گاز مواجه می‌شوند و از جمله در بحران سرمای سال گذشته روزهای سختی برای مسئولان و مردم در تامین گاز پایدار رقم خورد.

افت فشار گاز ناشی از برودت هوا در سال گذشته که با اتخاذ راهکار تعطیلی ادارات، مراکز آموزشی و واحدهای تولیدی خراسان جنوبی در کنار مدیریت مصرف انرژی همراه شد، مهر تاییدی بر دغدغه‌های موجود زد.

استاندار خراسان جنوبی با استفاده از فرصت تشکیل جلسات روزانه ستاد مشترک مدیریت بحران و مصرف انرژی طی تماس‌های تلفنی مکرر، ضمن اشاره به اهتمام کارکنان شرکت گاز در راستای جلوگیری از قطع گاز، چالش اصلی را به مدیران کشوری یادآور شد و از مکاتباتی گفت که پیش از این و با پیش‌بینی شرایط موجود صورت گرفته و به جلب موافقت وزیر نفت انجامیده بود.

با گرمتر شدن هوا و بازگشت فشار شبکه و آرام‌تر شدن شرایط، فرصت برای پیگیری مجدد وعده‌های دولتمردان فراهم شد لذا اولین اتفاق استفاده از فرصت حضور وزیر نفت در کمیسیون اصل ۹۰ بود.

جواد قناعت با استفاده از این فرصت که با حضور استانداران استان‌های همجوار همراه بود، مهم‌ترین نیازهای زیرساختی استان در حوزه سوخت را پیگیری کرد که لزوم ایجاد خط انتقال از مسیر جدید به خراسان جنوبی جزو این مطالبات بود و اتصال استان به شبکه گاز سراسری از طریق سه راهی دشتک - زابل - نهبندان در این نشست مطرح شد.

افت فشار گاز در شرایط جوی ناپایدار و برودت هوا، تبعات ناشی از بودن در انتهای خط تامین گاز، قرار گرفتن خراسان جنوبی بعد از استان خراسان رضوی و رعایت اصول پدافندی از جمله دلایلی بود که بر ضرورت برون رفت از مشکلات موجود تاکید داشت.

جمع‌بندی این جلسه، موافقت وزیر نفت با موارد مطرح شده بود که به صدور دستور ویژه به حوزه‌های متولی مبنی بر تسریع در روند اجرا ختم شد.

بعد از این اتفاق مبارک و دستور ویژه که می‌تواند شرایط موجود استان را متحول سازد، استاندار خراسان جنوبی با استفاده از فرصت حضور در جمع کارکنان شرکت گاز و طی تماس تلفنی با وزیر نفت، ضمن انتقال خداقوت نماینده عالی دولت در این وزارتخانه به کارکنان شرکت گاز خراسان جنوبی که در آن روزهای سخت با کار شبانه‌روزی، شرایط را به گونه‌ای رقم زدند که با وجود افت شدید فشار، قطعی گاز گسترده در شبکه نداشتیم، آخرین تصمیمات این حوزه برای خراسان جنوبی را یادآور شد.

قناعت از وزیر نفت قول مساعد گرفت که عملیات اجرایی خط انتقال گاز دشتک - زابل - سربیشه به‌زودی آغاز شود.

وریز نفت هم در پاسخ به این ارتباط تلفنی با اشاره به نتایج خوب نشست کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: به‌زودی با سفر به خراسان جنوبی یا به شکل ویدئوکنفرانسی نسبت به کلنگ‌زنی پروژه اجرای خط انتقال گاز دشتک زابل - سربیشه اقدام خواهد شد.

سرانجام پیگیری مستمر و جدی مسئولان خراسان جنوبی به نتیجه رسید و عملیات اجرایی خط انتقال گاز از شمال سیستان و بلوچستان به جنوب خراسان جنوبی در شهرستان نهبندان با حضور معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در تیر امسال با هدف تکمیل رینگ شرقی کشور و تامین انرژی پایدار خراسان جنوبی آغاز شد.

در حال حاضر پروژه ۱۷۶ کیلومتری خط لوله گاز دشتک - نهبندان از جمله پروژه‌های اولویت‌دار صنعت گاز است که با تلاش جهادی مجموعه شرکت گاز به‌ پیش می‌رود و اجرای آن نقش موثری در افزایش پایداری شبکه گازرسانی استان‌های شرقی و شمال شرق در شرایط خاص دارد.

گره‌گشایی از طرح‌های زیرساختی خراسان جنوبی در ۲ سال

لوله گذاری طرح انتقال گاز از دشتک زابل

اواخر آبان امسال عملیات اجرایی لوله‌گذاری خط انتقال گاز دشتک - نهبندان با هدف تکمیل رینگ شرقی کشور و تامین انرژی پایدار خراسان جنوبی آغاز شد و استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسئولان از روند اجرای طرح بازدید کردند.

جواد قناعت در مراسم آغاز عملیات اجرایی لوله‌گذاری خط انتقال گاز دشتک - نهبندان گفت: یکی از کارهای اساسی که تامین انرژی پایدار و توسعه خراسان جنوبی را رقم می‌زند، همین پروژه انتقال گاز از دو راهی دشتک زابل به سمت استان است.

وی با بیان اینکه از دل تهدیدها باید فرصت‌های بزرگ را ایجاد کرد، افزود: زمستان و در اوج برودت هوا و بالا بودن میزان مصرف انرژی با مشکلاتی در حوزه گاز مواجه بودیم لذا با پیگیری‌های صورت گرفته اقدامات خوبی تاکنون توسط شرکت گاز و پیمانکاران انجام شده و این پروژه امسال با اعتبار ۴۰ هزار میلیارد ریال در فاز اول و ۴۰ هزار میلیارد ریال در فاز دوم آغاز شد.

قناعت با اشاره فاز اول خط انتقال گاز تیرماه امسال کلنگ‌زنی شد و اکنون حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد گفت: پیشرفت کلی پروژه از اجرا تا تهیه نقشه، مسیرسازی، خرید تجهیزات و سایر مراحل ۷۷ درصد اعلام شده که نشان می‌دهد فاز اول با سرعت قابل قبولی در حال اجراست و جای قدردانی دارد.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: عملیات مسیرسازی انتقال گاز به استان در فاز اول که ۱۷۶ کیلومتر است به پایان رسیده و امروز شاهد عملیات لوله‌گذاری به طول ۱۰ کیلومتر هستیم لذا از مجموعه پای کار شرکت گاز و پیمانکاران قدردانی می‌کنیم که در تابستان و با گرمای شدید در فضای باز جوشکاری‌ها و کنده کاری‌ها را انجام دادند.

وی گفت: امیدواریم عملیات اجرایی فاز دوم پروژه انتقال گاز را در سه ماه اول سال ۱۴۰۳ شاهد باشیم و با پای کار بودن پیمانکاران در آینده‌ نزدیک شاهد افتتاح ۲ فاز گازرسانی به استان خواهیم بود.

قناعت با بیان اینکه گازرسانی از دو راهی دشتک زابل پروژه بزرگ و اساسی خراسان جنوبی است افزود: با اجرای این خط و تامین انرژی مورد نیاز استان، شاهد تغییر اساسی در روند توسعه استان و منطقه خواهیم بود.

وی گفت: دولت وعده داده تا به مناطق محروم و کم برخوردار به ویژه موضوعات زیرساختی که در آینده سبب توسعه و اقتصاد می‌شود، نگاه ویژه داشته باشد و خراسان جنوبی از نظر تامین گاز در رنج بود و به رینگ سراسری گاز متصل نبود لذا این موضوع را به صورت جدی پیگیری کردیم.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در زمستان ۱۴۰۱ با برودت هوا و اوج مصرف گاز مواجه شدیم، یادآور شد: مشکلات سال گذشته در کنار مدیریت صحیح مردم و مسئولان به ما کمک کرد تا از دل مشکلات به فرصت‌ها توجه کنیم و پیگیر انتقال گاز باشیم.

وی با بیان اینکه این پروژه در اوج تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی کلنگ‌زنی شد افزود: در دوره‌های گذشته به استان خراسان جنوبی بی مهری شد و در دولت سیزدهم با نگاه ویژه رئیس جمهور به مناطق کمتر توسعه یافته، پروژه‌های مهمی شروع شده است.

قناعت گفت: گاز مصرفی هر استان از چند طریق تامین می‌شود اما گاز خراسان جنوبی تنها از مسیر خراسان رضوی می‌رسید که در اوج مصرف و سرمای شدید زمستان، مردم با کمبود گاز مواجه می‌شدند، اکنون شرکت گاز و پیمانکاران به صورت جدی پای کار پروژه انتقال گاز به استان هستند و فاز اول پروژه پیشرفت خوبی دارد.

استان خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد و بعد از کرمان و سیستان و بلوچستان، سومین استان پهناور ایران به شمار می‌رود همچنین به طول ۳۳۱ کیلومتر با کشور افغانستان دارای مرز مشترک است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha