۸ آذر ۱۴۰۲، ۱۰:۰۱
کد خبر: 85306315
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

ناامیدی غرب از جنگ اوکراین و ضدحملات کی‌یف

۸ آذر ۱۴۰۲، ۱۰:۰۱
کد خبر: 85306315
ناامیدی غرب از جنگ اوکراین و ضدحملات کی‌یف

تهران- ایرنا- خبرگزاری انگلیسی رویترز در گزارشی اعتراف کرد که اظهارات اخیر «ینس استولتنبرگ» دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در باره تداوم حمایت این پیمان نظامی از اوکراین در برابر روسیه، در حالی صورت می‌گیرد که ناامیدی فزاینده ای بر اوکراین سایه انداخته و نتایج ضدحملات این کشور برای غرب رضایت‌بخش نبوده‌ است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از این خبرگزاری، دبیرکل ناتو دیروز سه‌شنبه در گردهمایی وزرای امورخارجه کشورهای عضو این پیمان در بروکسل از اعضای آن خواست تا همچنان در مسیر حمایت از اوکراین باقی بمانند.
وی همچنین در گفت وگو با خبرنگاران با اعلام اینکه «ما باید اطمینان حاصل کنیم که تسلیحات مورد نیاز اوکراین را به آنها می‌رسانیم»، افزود: «ما باید به مسیر خود ادامه دهیم. این رویکرد به منافع امنیتی ما نیز مربوط است». وی در ادامه پیروزی روسیه مقابل اوکراین را تراژدی بزرگی دانست که در عین حال برای سایر کشورهای اروپا هم خطرناک است.

اظهارات استوتنبرگ در خصوص تداوم حمایت سازمانش از اوکراین در حالی است که برخی جمهوری خواهان کنگره آمریکا با این موضوع مخالفت کرده و همین امر موجب شد تا سرنوشت بسته ۶۰ میلیارد دلاری کمک نظامی دولت جو بایدن همچنان در هاله‌ای از ابهام بماند. هرچند مقامات دولت بایدن ابراز اطمینان کرده‌اند که این بسته حمایتی را به سرانجام می‌رسانند.

استولتنبرگ در ادامه ضمن ابراز خوش‌بینی نسبت به ادامه کمک‌های ناتو به اوکراین، خاطرنشان کرد: «من اطمینان دارم که آمریکا به حمایت خود از اوکراین ادامه خواهد داد، چراکه این امر در راستای منافع امنیتی آمریکا و براساس توافقی است که ما با هم انجام داده ایم».

از سوی دیگر و به‌رغم ابراز خوش‌بینی دبیرکل ناتو، پیشنهاد جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای تخصیص ۲۰ میلیارد یورو (۲۱.۹۰ میلیارد دلار) طی چهار سال به عنوان کمک نظامی به اوکراین با مقاومت برخی اعضا مواجه شده است.

استولتنبرگ ضمن اعتراف به این نوع مخالفت‌ها، اضافه کرد: با این وجود، آلمان و هلند در هفته‌های اخیر از ارائه بسته‌های چند میلیارد یورویی حمایت نظامی خبر داده اند.

رویترز در پایان خاطرنشان کرد که نشست وزیران امورخارجه کشورهای عضو ناتو در حالی برگزار می‌شود که نومیدی زیادی بر اوکراین سایه انداخته و نتایج ضدحملات این کشور که از ماه ژوئن (خرداد) مقابل روسیه آغاز شده، انتظارات غرب را برآورده نکرده‌است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha