۸ آذر ۱۴۰۲، ۱۷:۵۵
کد خبرنگار: 2218
کد خبر: 85307090
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هنر انقلابی باید به همه چالش‌های پیش‌روی انقلاب بپردازد

اهواز - ایرنا - عضو شورای سیاستگذاری نهضت مردمی پوستر انقلاب گفت: هنر انقلابی هنری است که به همه چالش‌های پیش‌روی یک انقلاب بپردازد.

به گزارش ایرنا محمدرضا میری روز چهارشنبه در نشست خبری با حضور اهالی فرهنگ و رسانه در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان به بررسی اجمالی فرازهایی از بیانات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری پیرامون ماموریت هنر و هنرمند انقلابی در جامعه پرداخت و اظهارکرد: به فرموده امام خمینی (ره) هنرمند باید نقاط کور و مبهم مسایل اقتصادی، اجتماعی و نظامی را نشان دهد و به حل این مسایل کمک کند.

وی افزود: فرمایشات امامین انقلاب پیرامون ماموریت هنرمندان حاکی از این است که هنرمند زینت المجالس و وسیله‌ایی برای تزیین سیاست‌ دولت‌ها نیست و به لطف خدا در خیزش بزرگ فرهنگی و اعتقادی انقلاب اسلامی هنرمندان نیز همانند دیگر اقشار مختلف جوشیده‌اند و به وظایف خود عمل کرده‌اند.

عضو شورای سیاستگذاری نهضت مردمی پوستر انقلاب یکی از عناصر هنر گرافیک را پیام و تعهد به این عنصر دانست و گفت: در برخی هنرها این عنصر به این میزان پررنگ نیست.

وی ادامه داد: در هنر گرافیک نمی‌توان مخاطب مردمی را از آن جدا کرد چراکه گرافیک برای ارتباط با مخاطب خلق شده است و نمی‌تواند مخاطب نداشته باشد و در گالری محصور شود.

هنر گرافیک پیش از انقلاب جایگاهی در بدنه مردم نداشت

میری با بیان اینکه با انقلاب اسلامی در هنر گرافیک انقلابی رخ داد تصریح کرد: پوستر و گرافیک پیش از انقلاب اسلامی ماهیتی همچون تلویزیون داشت با وجود اینکه فعال بود اما در بدنه اصیل و مسلمان جایگاهی نداشت اما با شروع مبارزات انقلاب علاوه بر اینکه مردم به موضوع و مساله گرافیک تبدیل شدند خود مردم نیز به عنوان مخاطب جدی، خالق این هنر شدند.

وی در ادامه با اشاره به این که زبان تصویر یک زبان بین‌المللی است گفت: شرایط حال حاضر دنیا به گونه‌ای است که دغدغه‌ها و چالش‌های بین‌المللی ظرفیت و کشش برای اینکه هنر ما آن را به دست بگیرد و دیده شود را دارا است نمونه این موضوع مساله فلسطین و مردم مظلوم غزه است.

این هنرمند، شناخت نماد ملت‌ها، تولید نماد مشترک با دیگر کشورها و همگانی کردن آن نماد را عاملی مهم در ارایه اثر هنری به زبان بین‌المللی تلقی کرد.

هنر بی‌مردم؛ هنر بی‌ریشه

وی در ادامه به اهمیت پرداخت به مردم در هنر اشاره کرد و گفت: هر جا هنر از مردم دور شده و به مسایل بی‌محتوا پرداخت ریشه خود را از دست داده است.

میری انقلاب اسلامی را انقلابی چند بعدی عنوان کرد که قصد دارد در باورها، فرهنگ‌ها، عدالت اجتماعی و مسایل انسانی انقلاب ایجاد کند.

وی بیان کرد: در سال‌های اخیر هر چه انقلاب اسلامی جلوتر رفته و دستاوردهای عظیم‌تری را به دست آورده با بدخواهی دشمنان با چالش‌های جدی‌تر و متنوع‌تری رو به رو شده است هنر انقلاب در این شرایط در تلاش است تا به لایه‌های پایینی نیز برسد البته همچنان فاصله ما با هنر انقلابی قابل توجه است و هنوز نمی‌توان ادعا داشت هنری که در شان مردم و انقلاب است را خلق کرده‌ایم.

عضو شورای سیاستگذاری نهضت مردمی پوستر انقلاب با اشاره به تلاش های دشمن برای ایجاد فضای ناامیدی، ترویج فرهنگ بیگانه و... توضیح داد: هنرمندان انقلابی توانسته‌اند به خوبی با جامعه ارتباط بگیرند و اثر خود را بگذارند. نسل جوان و نسل سوم و چهارم انقلاب نیز در این عرصه در حال فعالیت هستند و توفیقات خوبی نیز از سوی آنان حاصل شده است.

حرکت در مسیر هنرِ برخاسته از اندیشه

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در این نشست دغدغه خود به عنوان متولی حوزه فرهنگ و هنر استان را تولید هنری برخاسته از اندیشه، فکر، اعتقاد و دارای مبنا عنوان کرد تا در این راستا آثار فاخر و ارزشمندی از سوی هنرمندان خلق و ارایه شود.

مجید منادی در ادامه بر اهمیت مرجعیت رسانه در کشور تاکید کرد و گفت: به لطف خدا رسانه‌های جریان انقلاب پرتلاش و پرتوان در حال فعالیت هستند و استان خوزستان به عنوان یکی از استان‎های فعال در این حوزه به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه ۵۰۰ مجوز رسانه فعال در استان وجود دارد از اهالی رسانه خواست با قلم خود تلاش کنند تا مرجعیت رسانه کشور را رسانه‌های متعهد و دغدغه‌مند به دست بگیرند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در پایان به وضعیت هنرهای تجسمی و به ویژه هنرمندان گرافیکی استان اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha