۹ آذر ۱۴۰۲، ۱۱:۰۲
کد خبر: 85307505
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

ایجاد کشتارگاه صنعتی در اراک ضروری است

اراک- ایرنا- نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: ایجاد کشتارگاه صنعتی برای تکمیل زنجیره دام در استان مرکزی ضروری‌ است.

به گزارش ایرنا، علی‌اکبر کریمی روز پنجشنبه در نشست بررسی مسائل و مشکلات بخش کشاورزی استان مرکزی در اراک، افزود: نخستین کشتارگاه صنعتی شهرستان اراک اکنون در شهر داودآباد در حال ساخت است و بهره‌برداری از این طرح نقش مهمی در تکمیل زنجیره غذایی و دام طیور دارد.

وی ادامه داد: استان مرکزی به عنوان استان صنعتی در کشور مطرح است و در زمینه کشاورزی، دام و طیور نیز از ظرفیت‌های مناسبی برخورداراست.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: شهرستان‌های اراک، خنداب و کمیجان قطب کشاورزی استان مرکزی است و سهم قابل توجهی در تولید محصولات کشاورزی و دامپروری در استان دارد.

کریمی گفت: آب از جمله مشکلات بخش کشاورزی و دامپروری به شمار می‌رود و مدیریت آن مسئله مهمی است و این مهم چارچوب فعالیت‌ها در آینده به شمار می‌رود.

وی افزود: آبیاری نوین، تغییر الگوی کشت و کشت محصولات کم آب‌بر با ارزش افزوده بالا از جمله نیازهای کشور در حوزه مدیریت آب کشاورزی است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در حوزه مراتع، تعارضاتی بین اراضی کشاورزی و منابع طبیعی وجود دارد که تلاش‌های مناسبی در کمیسیون تداخلات انجام شده و برخی زمین‌ها به کشاورزان بازگردانده شده‌ و اکنون نیز مشکلاتی در این حوزه وجود دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: سازمان جهاد کشاورزی بیشترین دستگاه وابسته را دارد و ۱۰ دستگاه وابسته این نهاد در استان وجود دارد.

علی صفری افزود: شانزدهمین نمایشگاه کشاورزی امسال با حضور ۱۰۰ شرکت تولیدی در زمینی به مساحت سه هزار مترمربع از چهاردهم تا هفدهم آذرماه جاری در استان مرکزی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: بهره‌وری خاک، آب، نیروی انسانی و نهاده‌ها از جمله مهمترین مشکلات بخش کشاورزی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطر نشان کرد: استفاده از خاک در صورتیکه مورد توجه بهره‌برداران قرار نگیردمانند آب با مشکل مواجه‌می‌شود.

صفری با بیان اینکه بخش کشاورزی روی ریل بهره‌برداری قرار دارد اما هنوز سرعت آن پایین است، گفت: اکنون بیش از ۷۰ درصد رفع تداخلات بخش کشاورزی استان مرکزی انجام شده و پیش‌بینی می‌شود این طرح تا پایان سال در استان اجرایی و پایان یابد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اظهار کرد: رفع تداخلات زمین‌های کشاورزی در استان در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم چهار درصد بود که اکنون به ۷۰ درصد افزایش یافته‌است.

صفری یادآور شد: ضریب مکانیزاسیون در استان مرکزی از یک و هشت دهم درصد به ۲ و ۱۱ صدم درصد رسیده‌ در صورتیکه هر یک دهم، نیازمند پنج هزار میلیارد ریال منابع مالی است.

وی ادامه داد: استان مرکزی در حوزه گلخانه‌ها رتبه پنجم را در کشور به خود اختصاص داده و به دلیل کمبود آب، امکان توسعه این واحدها در استان با محدودیت‌هایی مواجه‌است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی افزود: ۳۰۰ هزار تن گندم سال گذشته در استان تولید شد که با توجه به نیاز حدود ۱۲۰ هزار تُنی این استان، بقیه تولیدات به سایر استان‌ها ارسال می‌شود.

صفری خاطر نشان کرد: ۴۰۰ هزار تُن شیرخام، ۵۴ هزار تُن گوشت قرمز و ۷۰ هزار تُن گوشت مرغ سالانه در استان مرکزی تولید می‌شود که همه بیش از نیاز استان است.

وی گفت: در مجموع استان مرکزی در تولید کالای اساسی به غیر از شکر و دانه روغنی ۲ برابر احتیاج استان را تامین می‌کند.

استان مرکزی با یک میلیون و ۴۱۴ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در قلب کشور قرار دارد و این استان به‌عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می‌شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با وجود صنعتی بودن در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره‌بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha