به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن رضانیا روز پنجشنبه در سومین نشست مجمع سلامت استان همدان بیان کرد: امروز وضعیت کشور در حوزه بهداشت و درمان قابل دفاع و اعتماد است اما در حوزه توانبخشی با توجه به بروز حوادث طبیعی و غیر طبیعی در کشور به ویژه سوانح رانندگی، سرمایه گذاری در حوزه توانبخشی ضروری است.
وی با تاکید بر اینکه رویکرد نظام سلامت باید به حوزه توانبخشی معطوف شود ادامه داد: جمعیت سالمند استان رو به افزایش است و در کنار آن بروز حوادث ترافیکی، تغییر شکل بیماری های مزمن و غیرواگیر، هزینه گزاف به کشور تحمیل کرده است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان اضافه کرد: باید در نظام سلامت با تغییر رویکرد به حوزه توانبخشی، به سمت انسجام بخشی بین همه کسانی که در حوزه توانبخشی هستند پیش رفت.
رضا نیا گفت: از ۵۸ خدمت توانبخشی که باید زیر پوشش قرار بگیرد هم اینک ۲۰ مورد زیر پوشش است این آمار اندک باید بازنگری و اصلاح شود.
رییس پلیس راه استان همدان نیز گفت: آمار جانباختگان سوانح رانندگی در هفت ماهه سال جاری هشت درصد افزایش داشته است و هم اینک چالش سوانح جاده ای مهمتر از بروز بیماری های قلبی عروقی و غیرواگیر شده است.
سرهنگ علی فکری افزود: ۸۰ درصد افرادی که به علت بیماری های غیرواگیر فوت می کنند بالای ۵۰ سال سن دارند اما درصد بالایی از متوفیان سوانح رانندگی را جوانان و قشر فعال و پویای جامعه تشکیل می دهند.
وی اضافه کرد: بیش از ۹ تا ۱۱ درصد بودجه کشور صرف هزینه تصادفات و ۳۰ تا ۳۵ درصد بودجه سلامت صرف درمان مجروحان سوانح رانندگی می شود.
رییس پلیس راه استان همدان اظهار کرد: کشورهای پیشرفته طبق برنامه دنبال کاهش آمار جانباختگان سوانح از ۱۸.۵ به ۲.۵ درصد هستند البته این آمار در برخی کشورها رسیدن به نیم درصد و صفر برنامه ریزی شده است.
سرهنگ فکری گفت: هر چند از اعتیاد به عنوان بلای خانمانسوز یاد می شود اما تصادف از اعتیاد بدتر است چرا که مرگ سرپرست خانواده تبعات زیادی برای دیگر اعضای خانواده دارد.
وی یادآوری کرد: بر اساس آمار و اطلاعات موجود طی سالهای قبل در حوزه کاهش ترافیک و تصادفات کار انجام نشده است به گونه ای که هر سه روز یک نفر در جاده غارعلیصدر همدان فوت یا معلول می شود.
رییس پلیس راه استان همدان ادامه داد: با ورود استاندار همدان به ایمن سازی راه و برگزاری جلسات تاثیرگذار، در سفر سال گذشته رییس جمهور به همدان چهارخطه کردن جاده غارعلیصدر مصوب شد و هم اینک در سه فاز این طرح در دست اجرا است.
سرهنگ فکری بیان کرد: طبق قانون باید به تناسب خودروی تولیدی، خودرهای فرسوده و رسوبی از چرخه حمل و نقل خارج شوند اما این قانون با شکایت یک نفر به دیوان عدالت رد شد و هم اینک شاهد تردد خودروهای بالای ۷۰ سال سن در جاده ها هستیم.
وی تصریح کرد: نبود استحکام در بدنه خودرو تولید داخل موجب شد که در تصادف خلعت آباد کبودرآهنگ هفت سرنشین یک خودروی سواری جان باخته و شاسی این وسیله نقلیه به طور کامل کج شود یا در سانحه دیگری خودرو سواری ۲ تیکه شده و سه سرنشین آن جان باختند.
نظر شما