نامه‌ها و جلسات،فرصت خدمت را از وزرا و مدیران می‌گیرد/سندتحول دولت،مبنای انتخاب وزیران بود

تهران- ایرنا-  رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری در خصوص سند تحول دولت مردمی گفت:چه بسیار وزرای که بعد از دوره وزارت وقتی با آنها صحبت می‌کنیم افسوس می‌خورند که ما می دانستیم باید به چه کاری بپردازیم، اما  افسوس که ساختار بوروکراسی، حجم نامه ها و کارتابل ها و جلسات کمتر بهره ور این فرصت را از ما گرفت تا به ایده های خوب و اجرایی کردن آنها بپردازیم.

مصطفی زمانیان در گفت و گو با خبرنگارسیاسی ایرنا در مورد سند تحول دولت مردمی گفت: تجربه تدوین برنامه اداری دولت در ابتدای تشکیل کابینه، تجربه کاملا بی‌نظیر و از ویژگی‌های دولت سیزدهم بود، دولت به تدبیر آیت الله رییسی بنا را بر این گذاشت که منشوری تحت عنوان برنامه های اولویت دار در قالب برنامه تحول فراتر از شعارها و هیاهوی انتخاباتی به جامعه نخبگانی عرضه کند.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری تصریح کرد: تجربه نگارش سند تحول دولت از این جهت تجربه کم نظیری بود که توانست در یک فرصت محدود با استفاده از ظرفیت کاملا شبکه‌ای با حضور صاحب نظران حوزه های مختلف ،اولویت های اداره دولت را پیش روی اعضای کابینه قرار دهد.

زمانیان بیان داشت: در برخی از موارد به لحاظ زمانی توانستیم برنامه تحول دولت را تا قبل از انتخاب اعضای کابینه تدوین کنیم و این برنامه مبنای انتخاب وزیران قرار گرفت این تجربه از نظر ما تجربه بسیار مفیدی به عنوان یک کنش جمعی میدانی و نخبگانی کشور بود.

وی جسارت و شهامت رییس جمهور برای امضا و ابلاغ این سند را از ویژگی های برجسته این سند به عنوان منشور اداره دولت عنوان کرد و گفت: در آن مقطع زمانی نظر بسیاری از کارشناسان این بود که رییس جمهور این سند را به صورت عمومی منتشر نکند و این به صورت داخلی در اختیار اعضای کابینه قرار گیرد و توافق بین رییس جمهور و وزیران باشد، اما به تدبیر ریاست جمهور این سند به صورت عام منتشر شد و در اختیار جامعه نخبگانی قرار گرفت چون هر سند برنامه ای وتوسعه ای که در معرض عموم قرار می گیرد حتما محل نقد واقع می شود، اما با شهامت رییس جمهور این سند در معرض جامعه نخبگانی قرار گرفت تا آنها وارد فضای نقد و گفت و گوی با دولت قرار گیرند.

زمانیان تصریح کرد:سند تحول دولت مبنای نظارت دستگاه‌هاست و رییس جمهور بر اساس این سند در نهادهای مختلف حضور پیدا می کنند و نظام مسائل دستگاه‌های مربوطه را از منظر انتظارات خودشان تحلیل می کند، این انتظارات عموما برگرفته از برنامه های سند تحول دولت است که درماه‌های ابتدایی تشکیل کابینه ابلاغ شد.

رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری در خصوص میزان عملیاتی شدن سند تحول دولت گفت: اگر بخواهیم منصفانه بگوییم تا چه اندازه سند تحول مبنای عمل قرار گرفت واقعیت این است که ضریب موفقیت این گونه سندها به صورت کلی در دولت شاید عددی کمتر از ۵۰درصد باشد و این عدد در مورد برنامه های توسعه پنج ساله هم اینگونه است و بخشی از دلیل عدم توفیق این جنس سند ها، به عوامل پیشینی و نهادی برمی گردد که اساسا هاضمه دستگاه بوروکراسی کشور خیلی تاب و توان برنامه های از پیش تعیین شده ابلاغی و تکلیفی را ندارد و عملا دستگاه‌ها فرد محور اداره می شود و دچار عارضه روزمرگی هستند.

زمانیان اضافه کرد: وزیران ما عموما درگیر مسائل جزیی می شود که این باعث می شود بخش قابل توجه ای از وقت و تمرکز خود را صرف مسائل اولویت دار نکنند چه بسیار وزرای که بعد از دوره وزارت وقتی با آنها صحبت می‌کنیم افسوس می‌خورند که ما می دانستیم باید به چه کاری بپردازیم، اما افسوس که ساختار بوروکراسی، حجم نامه ها و کارتابل ها و جلسات کمتر بهره ور این فرصت را از ما گرفت تا به ایده های خوب و اجرایی کردن آنها بپردازیم.

وی در پایان افزود: این یک عارضه عمومی و مزمن ساختار بوروکراسی کشور است که از جنس مسائلی است که به اصلاح فرایندها و نظام سازی نیاز دارد و باید برای این موضوعات تدبیری اندیشیده شود.

به گزارش ایرنا، سند تحول دولت برای ترمیم اساسی در ۳۷ حوزه کلان کشور، راهکارهای عملیاتی ارائه کرده و از جمله ویژگی‌های مهم آن، زمان‌مند بودن اجرای هر یک از این راهکارهاست. آن طور که در متن سند آمده وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های موضوع سند باید طرح‌های تحول مربوط به حوزه ماموریت خویش را در بازه‌های زمانی ۱ تا ۴ ساله به پایان برسانند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha