قراردادهای ناپخته دولتمردان گذشته بیش از جنگ به کشور خسارت زد

تهران- ایرنا- رئیس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران در نشستی مشترک با رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری به بررسی چالش‌های حکمرانی در ایران پرداخته و تاکید کرد: قراردادهای ناپخته حکمرانان گذشته  خسارت بیشتری از جنگ برای ایران به دنبال داشته است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، در آستانه نخستین کنفرانس ملی حکمرانی دانش مبنا (حکمرانی سرزمینی)، میزگردی تحت عنوان «نظام مسائل حکمرانی ایران» با حضور «مصطفی زمانیان، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری»، «علی‌اصغر پورعزت، رئیس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران»، «مجید غلامی، دبیر کنفرانس ملی حکمرانی دانش مبنا» و «سید عباس احمدی» دبیر شورای سیاستگذاری کنفرانس ملی حکمرانی دانش مبنا در خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) برگزار شد و سخنرانان به تشریح و اهداف این کنفرانس پرداختند.

قراردادهای ناپخته دولتمردان گذشته بیش از جنگ به کشور خسارت زد

مصطفی زمانیان رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در خصوص برگزاری این کنفرانس با بیان اینکه رسانه باید به کمک ظرفیت‌های حرفه‌ای اصلاح نظام حکمرانی بیایید،گفت: فاصله زیاد ظرفیت های حرفه ای در بخش دانشی و ظرفیت هایی که در بخش رسانه وجود دارد یکی ازگرفتاری ها و گلوگاه های مساله حکمرانی است.

وی اضافه کرد: باید بپذیریم که مساله حکمرانی فقط ابلاغیه، انشا و دستورالعمل نیست. امروز حکمرانی، مبتنی بر ایجاد یک ظرفیت هم‌افزای درون ملتی شکل می‌گیرد و زمانی ما می‌توانیم در حوزه حکمرانی موفق باشیم که بتوانیم جریان اجتماعی، خلق کنیم ولو اینکه شما رئیس جمهور باشید تا زمانی که نتوانید جریان مردمی را پای کار یک تصمیم دولت بیاورید در اجرای این سیاست‌ها موفق نخواهید شد.

مصطفی زمانیان : سیاستمداران و دانشگاهیان ادبیات مشترک ندارند

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با بیان اینکه در طبقه بندی نظام مسائل حوزه حکمرانی در عالی‌ترین سطح تصمیم سازی دولت، یکی از مهم‌ترین چالش‌های مشهود فاصله زیاد بین طرف عرضه و تقاضاست گفت: تا وقتی که فاصله نهاد تولید راه حل سیاستی با نهاد متقاضی راه حل سیاستی از حیث زمان، مکان، کیفیت، ایجاد ادبیات مشترک با هم زیاد باشد، امیدی به تاثیرگذاری راه حل‌های دانشگاهی در حوزه مسائل سیاستی نیست.

سیاستمداران و دانشگاهیان ادبیات مشترک ندارند، دانشگاهیان موضوعاتی را در اولویت قرار می‌دهند که در میدان عمل، سیاستمداران این مسائل را اولویت دار نمی دانند

وی اضافه کرد: واقعیت مطلب این است که اساتید دانشگاه وقتی در کرسی سیاست گذاری می‌نشینند، به تولید علم که نگاه می کنند فاصله‌ی زیادی را حس می‌کنند. با اینکه ما در ادوار مختلف، استادهای دانشگاه زیادی داشتیم که بر کرسی وزارت، معاون وزیر و ریاست جمهوری نشسته اند اما در عمل فرصت استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی فراهم نشد و در این مسیر مهم‌ترین عامل را فقدان یک ادبیات مشترک در همه ابعاد می‌دانم، چون دانشگاه‌های ما به زبانی سخن می‌گویند که این زبان قابل فهم برای سیاستگذار نیست و اساساً موضوعاتی را در اولویت قرار می‌دهند که میدان عمل، این مسائل را اولویت دار نمی داند و در عمقی به مساله می‌پردازند که این عمق، عمق مورد نیاز نهاد سیاستگذار نیست.

وی با بیان اینکه تعبیری درمورد فضای تعامل با جامعه اندیشه‌گاهی دارم، گفت:به آنها گفتم مدل پرواز شما در مساله سیاستی، مدل هواپیما است یعنی برای پرواز به باند پرواز ۳۰ کیلومتری نیاز دارید، برای اینکه جامعه دانشگاهی اراده کند به یک مساله سیاستی بپردازد، باید قرارداد پژوهشی، مناقصه و پیش پرداخت داشته باشد تا وقتی این مقدمات فراهم نشود عموماً نهادهای سیاست پژوه، قدرت پرواز در عالم سیاست پژوهی را ندارند.

زمانیان تصریح کرد: زمانی که سیاستگذار از نیاز سخن می گوید یعنی درخواست عاجل دارد، یعنی امروز باید دنبال جوابی باشیم که بتوانم این جواب را با ۱۰ درصد تغییر روی میز سیاستگذار بگذاریم، البته ما قدرت هاضمه و حل مسائل دیر هنگام در نهاد و ساختار حکمرانی را نداریم. تعبیر من این است که معده نهاد حکمران ما، مانندمعده کودک است که قدرت هضم غذاهای پیچیده را ندارد و به همین خاطر باید غذاهایی را در اختیار نهاد سیاستگذار قرار دهیم که بتواند خیلی به سهولت از لحاظ زمانی این موضوع را هضم کند.

سیاستگذاران ریش سفید در نقش نهادهای میانجیگر

وی اظهار داشت: زمانی ما می‌توانیم این موضوعات را در اولویت ساختار حکمرانی بدانیم که بتوانیم با ادبیات مشترکی بین این دو بخش فرصت مفاهمه فراهم کنیم ایجاد این ظرفیت ، میدان و فرصت مهمترین وظیفه نهادهای میانجیگر سیاست است. این‌ها نهادهای می‌توانند با سرعت‌ و کیفیت‌ متفاوت، راه حل سیاستی را به یک راه حل قابل فهم برای سیاستگذار تبدیل کنند.

زمانیان با اشاره به کمبود نهادها میانجی گر در کشور گفت: نهادهایی وجود دارد که به سرعت قابلیت تولید راه حل سیاستی دارند ‌ و عمدتاً از بروکرات‌ها، سیاستگذاران ریش سفید تشکیل شدند که همراه تجربه، دانش سیاستی دارند و ظرفیت و فرصت فراهم می کنند که به محض اینکه مساله سیاسی مطرح می‌شود در یک نگاه ۳۶۰ درجه،با تولید راه حل در کوتاه‌ترین فرصت، بروکراسی را دور می زنند و راه حل را به یک راه حل قابل پذیرش تبدیل می کنند.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با بیان اینکه سن متوسط اعضای جامعه اندیشگاهی کشورمان زیر ۳۵ سال است گفت: وقتی قرار است یک نهاد جوان بی‌تجربه این گونه‌ای نقش کمک مشورتی به نهاد حاکمیتی دهد طبیعیتا این راه حل ها واقعی و قابل پذیرش، برای نهاد سیاستگذار محسوب نمی‌شود.

زمانیان با بیان اینکه در ساختار حکمرانی با همان مدلی قوانین مالی و اداری که تلویزیون خریداری می‌کنیم، قرار است با یک نهاد سیاست پژوه قرار داد می ‌بندند، اظهار داشت: این راه حل شکست خورده است و تا وقتی که ساختار حکمرانی قرار است با مدل قراردادهای متوسط، و با ادبیات پیش پرداخت، سهم بیمه کارفرمایی با نهاد سیاست پژوه مواجهه شود از این نهاد سیاست پژوه، راه حل سیاستی بیرون نمی آید. و اگر بنا داریم در این فضا رابطه درست سیاستی تعریف کنیم باید اساسا طرحی نو دراندازیم.

تا وقتی که ساختار حکمرانی قرار است با مدل قراردادهای متوسط، و با ادبیات پیش پرداخت، سهم بیمه کارفرمایی با نهاد سیاست پژوه مواجهه شود از این نهاد سیاست پژوه، راه حل سیاستی بیرون نمی آید. باید اساسا طرحی نو دراندازیم.

وی با بیان اینکه با یک بحران جدی در بخش مسائل نظام مصالح حکمرانی به عنوان بحران منابع انسانی مواجهه هستیم، گفت: واقعیت این است که ساختارهای تربیت کوتاه و بلند مدت، نیروی انسانی در تراز مساله حکمرانی تربیت نکردند.

زمانیان با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد دریا محور از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: کشوری که اساساً در طبقه بندی‌های ژئوپلتیک کشور بحری و بری محسوب می‌شود و کشور دریاپایه است که مدل توسعه در کشورهای دریاپایه مبتنی بر استفاده از ظرفیت‌های دریایی است، اما در نظام آموزش عالی، رشته سیاست گذاری اقتصاد دریا محور نداریم همچنین متخصص حوزه دیپلماسی دریا محور و دکترای اقتصاد دریا محور در دانشگاه تربیت نمی‌کنیم با اینکه مساله حوزه حکمرانی مسئله میان رشته هاست.

وی افزود: در کشور مهندس مکانیک برای ساخت کشتی تربیت می‌کنیم، اما کسی که بتواند برای محیط زیست دریا ،راه حلی ارائه کند در دانشگاه تربیت نمی‌شود کشوری که اساساً اقتصاد مبتنی بر منابع نفت است تا ۱۰ سال گذشته غیر از مهندس نفت، گاز پتروشیمی، مهندس دیگری تربیت نکرده است. تا ۱۰ سال گذشته در ساختار آموزشی کشور دکترای حقوق نفت و گاز نداشتیم و بلد نبودیم در تعاملات بین‌المللی از حقوق ملت در حوزه منابع راهبردی دفاع کنیم.

زمانیان گفت:کشوری که از منابع لایزال الهی در بخش معدن بهره‌مند است بعد از ۴۴ سال فقط مهندس معدن تربیت کرده است یعنی مهندس حفاری یعنی کارگر توسعه یافته، ما در ساختار آموزش کشور متخصص حوزه سیاست گذاری معدن تربیت نکردیم بعد می‌گوییم چرا بخش معدن کشور، موتور توسعه کشور نمی‌شود با اوصاف این کار شدنی نیست.

وی با بیان اینکه در کشور متخصص تنظیم‌گری معدن به قدر انگشتان یک دست نداریم اظهار داشت: این یک تورم نیروی انسانی کشنده و سرطانی است که باید مورد توجه قرار گیرد چون وقتی می خواهیم وزیری را انتخاب کنیم که مساله سیاست گذاری را حل کند نه مساله توسعه میدانی را ، بین مهندس پروژه‌های نفتی با وزیر نفت تفاوت قائل نیستیم.

زمانیان در پایان تصریح کرد: این جنس مسائل اصلی‌ترین مسائل ساحت حکمرانی است که در دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران بنا داریم بخشی از این ظرفیت‌ها را فراهم کنیم و با ایجاد داشبورد نظام مسائل کشور بتوانیم به ظرفیت‌های پژوهشی که در لایه‌های حوزه حکمرانی وجود دارد جهت دهیم.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با بیان اینکه در مرکز بررسی استراتژیک به عنوان یک نهاد عالی مشورتی در ساختار ریاست جمهوری هم با جنس مسائل متعدد روبرو هستیم گفت:بخشی از این موضوعات را به قدر ظرفیت‌ها و ماموریتی که برعهده این مرکز است دنبال می‌کنیم و بنا داریم بخشی را از طریق فرصت‌های رسانه‌ای در جامعه بازنمایی کنیم برای اینکه بتوانیم متولیان امر را آگاه کنیم که حل مسئله حکمرانی به این جنس مسائل پیشینی نیاز دارد.

قراردادهای ناپخته دولتمردان گذشته بیش از جنگ به کشور خسارت زد

پورعزت، رئیس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران:قراردادهای ناپخته حکمرانان گذشته خسارت بیشتری از جنگ برای ایران به دنبال داشته است

در ادامه این نشست علی‌اصغر پورعزت، رئیس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران در مورد هدف برگزاری این کنفرانس گفت:کنفرانس حکمرانی، اولین کار جمعی و گروهی استادان دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران است که هدف از برگزاری این کنفرانس تمرکز دوره ای بر یکی از موضوعات حکمرانی کشور است و علت انتخاب این امر مهم، سرزمین حوادثی است که در قرن اخیر برای کشور ما پیش آمد و بخش های از سرزمین آبا و اجدادی ما در جریان منازعات صریح و در قالب جنگها و گاهی از طریق قراردادهای ناپخته ای که برخی از حکمرانان سبب آن بودند، خسارت هایی چه بسا بیشتر از جنگ ها دید و در آینده نسل ایران هم تاثیر گذاشت.

پورعزت تصریح کرد:در این مرحله از حیات جمهوری اسلامی ایران، درصدد کمک به باز اندیشی شیوه مواجهه به امر مهم سرزمینی هستیم که باید با قوت ازآن دفاع کنیم و برای نسل های آینده به یادگار بگذاریم.

وی با بیان اینکه در اندیشه طراحی داشبوردی هوشمند برای بازپردازی مکرر نظام مسائل کشور هستیم به گونه ای که بتوانیم این را در اختیار دانشجویان و دانشمندان مرتبط قرار دهیم، گفت:وقتی از سرزمین صحبت می شود که شهروندانی در آن زندگی می‌کنند مسلما امر فرهنگ جلوه پیدا می‌کند و علاوه بر آن ابعاد اقتصاد هم بروز و ظهور پیدا می‌کند، بنابراین فضای بحث گسترده شده و این موضوع محدود به یک نگاه خاص نمی شود.

رئیس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران اضافه کرد: حکمرانی بر تعیین آرمان های ملی و ارزش‌ها و راهبری کشور برای نیل ‌به آنها دلالت دارد. برای مثال در اینجا بر اساس نظریه عدالت حق‌مدار می‌توان آرمان سیاسی نهایی جامعه را ‌دستیابی به آگاهی عمومی، امنیت کامل و رفاه نسبی دانست. ‌

حکمرانی از لحظه فهم ناتوانی حکومت ‌به امر و نهی از بالا به پایین آغاز می‌شود، در این هنگام حکومت در میابد بسیاری از کنشگران کارمندش نیستند، نمی‌تواند با آنها رابطه ‌سلسله‌مراتبی برقرار کند و باید برای متقاعد کردن آن تلاش کند لذا به حکمرانی ‌می‌پردازد.

وی افزود: حکمرانی پوشش عام دارد و در سطوح گوناگون مطرح می‌شود، حتی در خانواده، نوعی حکمرانی ‌وجود دارد؛ زیرا حتی در سطح خانواده نیز اداره امور با مسائل بغرنج، چندوجهی، فاقد راه حل مشخص، فاقد ‌الگوریتم یکسان برای صورت‌بندی و فاقد متولی از پیش تعیین شده سروکار دارد. بنابراین، یک کنشگر به ‌تنهایی نمی‌تواند به درستی با مسائل حکمرانی خانواده مواجه شود، یعنی یک کنشگر یا کنشگران خاص از ‌مواجهه صحیح با مسائل حادث شده در صحنه حکمرانی ناتوانند پس به ناچار به مشارکت عامه روی می‌آورند. ‌بنابراین انتخاب حکمرانی، امر مستحب نیست، راه ناگزیر و واجب و ضروری است. ‌

رئیس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران با اشاره به ضرورت حکمرانی گفت: حکمرانی از لحظه فهم ناتوانی حکومت ‌به امر و نهی از بالا به پایین آغاز می‌شود. فهم درست ناتوانی از سوی حکومت، نقطه آغاز حکمرانی با همکاری ‌کل جامعه است. لحظه مقدس ادراک و فهم، هنگامی که حکومت احساس قدرت و توانمندی می‌کند، به اداره و ‌مدیریت می‌پردازد. اما هنگامی که درمی‌یابد بسیاری از کنشگران کارمندش نیستند، نمی‌تواند با آنها رابطه ‌سلسله‌مراتبی برقرار کند و باید برای متقاعد کردن آن تلاش کند و برای ایشان ارزش ایجاد کند به حکمرانی ‌می‌پردازد. یعنی به ارزش حکمرانی و قابلیت و اثرگذاری آن پی می‌برد. ‌

قراردادهای ناپخته دولتمردان گذشته بیش از جنگ به کشور خسارت زد

غلامی: ۱۳۰ مقاله توسط داوران در کمیته‌های ۱۰ گانه کنفرانس مورد پذیرش قرار گرفته است

مجید غلامی، دبیر اجرایی کنفرانس ملی حکمرانی دانش مبنا؛ با بیان اینکه تاکید این کنفرانس بر جغرافیا و زیست بوم ایران اسلامی است و این مهمترین رسالت دانشکده حکمرانی است، گفت: محورهای اولین کنفرانس ملی حکمرانی دانش مبنا؛ حکمرانی سرزمینی ناظر بر حوزه‌های حکمرانی سرزمینی و سیاست، اقتصاد، فرهنگ، جامعه، محیط زیست، کشاورزی، آموزش، امنیت، نوآوری و آینده بود. البته محورهای ویژه کنفرانس نیز بر رویکردهای آزمایشگاهی و احصاء راهکارها و ساز و کارهای تجربی و مشارکتی حل مسئله‌های ناترازی انرژی، کاهش ارزش پول ملی، فقر و فاصله طبقاتی، تمرکزگرایی و کاهش منابع آب در کشور متمرکز شد.

عضو هیأت علمی دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران افزود: از مجموع مقاله‌های ارسال‌شده به دبیرخانه کنفرانس، ۱۳۰ مقاله توسط داوران در کمیته‌های ۱۰ گانه کنفرانس شامل کمیته‌های حکمرانی فرهنگی اجتماعی؛ حکمرانی اقتصادی؛ حکمرانی خدمات عمومی و زیربنایی؛ حکمرانی عمومی؛ حکمرانی علم، فناوری و نوآوری؛ آینده‌پژوهی؛ حکمرانی آب، کشاورزی و منابع طبیعی؛ حکمرانی سرزمینی؛ مطالعات آزمایشگاهی و تجربی و کمیته حکمرانی سلامت مورد پذیرش قرار گرفتند که ۲۰ مقاله به صورت شفاهی ارائه می‌شود.

دبیر اجرایی نخستین کنفرانس ملی حکمرانی دانش مبنا؛ حکمرانی سرزمینی، همچنین از برگزاری پنج پنل تخصصی با عناوین «حکمرانی خدمات عمومی و زیربنایی»، «حکمرانی عمومی، اقتصادی و آینده‌پژوهی»، «حکمرانی فرهنگی و اجتماعی»، «حکمرانی سلامت، منابع طبیعی و محیط زیست» و «آزمایشگاه حکمرانی دانشگاه تهران» در روز دوشنبه ۱۳ آذر ماه خبر داد و گفت: ۱۱ پیش‌نشست به ابتکار کمیته‌های تخصصی ۱۰ گانه کنفرانس با حضور اساتید و خبرگان تخصص‌های مختلف با نگاه به نظام مسائل حکمرانی در آن حوزه تخصصی برگزار شد که در مجموع این پیش‌نشست‌ها نزدیک ۷۰ استاد دانشگاه، مدیران اجرایی و ذی‌نفعان عرصه حکمرانی به بیان تجربه‌های زیسته خود پرداختند که گزارش تفصیلی این پیش‌نشست‌ها به زودی توسط انتشارات سمت منتشر خواهد شد.

قراردادهای ناپخته دولتمردان گذشته بیش از جنگ به کشور خسارت زد

احمدی:حکمرانی سرزمینی به دنبال تحقق عدالت جغرافیایی است

در ادامه احمدی دبیر شورای سیاستگذاری کنفرانس ملی حکمرانی دانش مبنا به تشریح ویژگی های حکمرانی سرزمینی پرداخت و اظهار داشت: حکمرانی سرزمینی در مقیاس های مختلف محلی، ملی و فراملی ساری و جاری می شود، اما اولویت دست اندرکاران و مدیران اجرایی کشور باید حکمرانی سطح ملی باشد و موضوعاتی مثل تمامیت ارضی، وحدت ملی، پیوستگی سرزمینی و انسجام اجتماعی در کانون توجه و تمرکز آنان قرار گیرد. در سطح فراملی نیز فعالیت های بین المللی مختلف و حکمرانی سیاست خارجی به طور طبیعی با هدف تامین منافع ملی پیگیری می شود. بنابراین از بین مقیاس های مختلف، مقیاس سطح ملی از اهمیت و اصالت بیشتری برخوردار است و به همین دلیل کشورهای مختلف در باره حفظ مرزهای ملی و مراقبت از چارچوب فضای جغرافیایی خود بسیار حساس هستند.

دبیر شورای سیاستگذاری کنفرانس ملی حکمرانی دانش مبنا با بیان اینکه حکمرانی سرزمینی از میان ارکان سه گانه تشکیل دهنده کشور، یعنی سرزمین، ملت و حکومت، به سرزمین و ملت توجه ویژه ای دارد، گفت: در این مدل حکمرانی، سرزمین مولفه بنیادی و زیربنایی محسوب شده و در قیاس با حکومت، اصالت با مردم و شهروندان است.

دانش حکمرانی هر کشور باید در زمره دانش های بومی طبقه بندی شود

عضو هیات علمی دانشگاه تهران وجود میانجی های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را از ضرورت های حکمرانی سرزمینی عنوان کرد و اظهار داشت: از آنجا که مکان و فضای جغرافیایی از ویژگی افتراق و گونه گونگی برخوردار است، نمی توان برای مناطق مختلف کره زمین نسخه واحد و پیشنهادات یکسانی را ارائه کرد. بنابراین اگر بخواهیم ایده ها و نظریه های تولید شده در خارج از کشور را برای تحقق توسعه در داخل عملیاتی کنیم، باید آنها را از فیلترها و میانجی های ملی خود عبور دهیم تا از کارامدی و انطباق آنها با شرایط محیطی کشور مطمئن شویم. به عبارتی دیگر، برخی از نظریه های توسعه برخاسته از فضای جغرفیایی غرب است و برای همان محیط ها هم جواب می دهد. وقتی آنها را بدون تغییر و تعدیل در محیط جغرافیایی دیگری اجرا و پی ریزی کنیم، الزاما به نتیجه دلخواه و موثر نخواهیم رسید. این موضوع خود دلیلی است بر اینکه دانش حکمرانی در هر کشور باید در زمره دانش های بومی طبقه بندی شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در حکمرانی سرزمینی محیط و طبیعت مولفه ای بی جان، بدون احساس و بدون واکنش نیست، عنوان کرد: طبیعت بر خلاف تصور موجود، زنده است و دارای احساس و ادراک. همچنین از هوشمندی قابل توجهی برخوردار است و در مقابل رفتارهای نامهربانانه انسان ها صبوری و شکیبایی به خرج می دهد. با توجه به این ویژگی ها، اگر انسانها بی محابا دست به تغییر و تصرف طبیعت بزنند و به حریم آن تجاوز کنند، واکنش طبیعت سخت، خشمگینانه و قهرآمیز خواهد بود.

وی ادامه داد: بخش عمده ای از چالش ها و مشکلاتی که هم اکنون با آن مواجه هستیم، نتیجه همین نگاه غیر علمی به سرزمین است. مشکلاتی که متاسفانه در کشور ما و در زیستگاه مردم ما روز به روز در حال افزایش است.نمونه هایی از این چالش ها که باید در موضوع حکمرانی سرزمینی مورد توجه و بررسی جدی قرار گیرند عبارتند از: فرایندهای منجر به تخریب محیط زیست، فرونشست زمین، کاهش آبهای سطحی و زیرزمینی، خشک شدن رودخانه ها، دریاچه ها و تالاب ها، تغییر کاربری زمین های کشاورزی، ازبین رفتن خاکهای حاصلخیز، تخریب جنگلها و مراتع، تغییر اقلیم، گسترش شهرنشینی، تمرکزگرایی، ازدحام و انباشت جمعیت در نواحی خاص، مشکلات حوزه مسکن، مشکلات مربوط به تردد، حرکت و ترافیک، آلودگی، مهاجرت، بی عدالتی جغرافیایی، ناکارمدی در شیوه های اداری در پهنه سرزمین، تداوم محرومیت برخی مناطق کشور و ...

آمایش سرزمین را از ضرورت های حکمرانی سرزمینی است

استاد دانشکده جغرافیا مقوله آمایش سرزمین را از ضرورت های حکمرانی سرزمینی عنوان کرد و گفت: حکمرانی سرزمینی به آمایش سرزمین نیاز دارد. اگر پهنه سرزمین آمایش و ساماندهی نشود، حکمرانی مطلوب و موثر هم شکل نخواهد گرفت. بنابراین آمایش سیاسی فضا و ایجاد واحدهای سیاسی اداری کارامد و مفید در سطح کشور یکی دیگر از ضرورتهایی است که باید در اینگونه همایش ها به آن پرداخته شود.

وی با بیان اینکه حکمرانی سرزمینی به دنبال تحقق عدالت جغرافیایی است گفت: در باره مفهوم عدالت و عدالت اجتماعی گفته ها و نوشته ها زیاد است. در عین حال این کافی نیست. باید در کنار عدالت اجتماعی به تدریج به سمت تحقق عدالت فضایی و جغرافیایی حرکت کنیم و این موضوع مهم را مرتبا به مسوولین و تصمیم گیران یادآوی کنیم.چرا که غفلت و بی توجهی در این زمینه پیامدهای ناگوار زیادی به دنبال خواهد داشت و کشور را با مخاطرات غیر قابل جبرانی روبرو خواهد ساخت. به عنوان نمونه اختلاف سطح توسعه بین استانهای مختلف و شهرستانهای مختلف غیر قابل قبول است. این اوج بی عدالتی جغرافیایی است که مثلا استان اصفهان در منطقه مرکزی کشور توسعه پیدا کند، اما استان همسایه و هم مرز آن یعنی کهگیلویه و بویراحمد جزء استانهای توسعه نیافته و محروم باشد.

دبیر شورای سیاستگذاری کنفرانس ملی حکمرانی دانش مبنا اضافه کرد: ما در این همایش و جلسات مشابه باید این هدف اساسی را پی گیری کنیم که عدالت جغرافیایی در کشور برقرار شود و بتوانیم سطح رفاه و معیشت مردم را حتی در دور ترین شهرها و روستاهای کشور به نواحی برخوردار نزدیک کنیم. این اقدام طبیعتا می تواند سطح رضایت عمومی مردم و شهرندان را در همه مناطق کشور افزایش دهد.

احمدی در پایان اظهار امیدواری کرد در این همایش با حضور اندیشمندان دانشگاهی و مسوولین اجرایی در خصوص این موضوعات مهم تبادل نظر و بحث و بررسی صورت گرفته و نتایج حاصله در جهت اهداف تعیین شده مفید و موثر واقع شود.

گفتنی است، آقایان محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، سید یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا در امور مرتبط با نیروهای مسلح، سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، دریادار حبیب‌اله سیاری استاد دانشگاه عالی دفاع ملی و معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران،بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، مصطفی زمانیان رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری،علی‌اصغر پورعزت رئیس دانشکده حکمرانی و اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان از سخنرانان نخستین کنفرانس ملی حکمرانی دانش مبنا (حکمرانی سرزمینی) هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha