سمینار بین‌المللی همبستگی با ملت فلسطین در بلگراد برگزار شد + فیلم

تهران - ایرنا- به مناسبت ۲۹ نوامبر روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین، سمینار بین المللی قدس به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران و با همکاری جنبش بین المللی اوراسیا بلگراد با حضور سخنرانی از ایران، صربستان و روسیه در محل خانه روزنامه نگاران بلگراد (press centar) برگزار شد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، در این سمینار جمع قابل توجهی از حامیان فلسطین، نماینده پاتریارک پورفیریه اسقف اعظم صربستان، سفیر کوبا، هنرمندان، فعالان رسانه ای و مراکز مردم نهاد، نماینده سفارت فلسطین در بلگراد و رشید حسن پور سفیر جمهوری اسلامی ایران و امیر پورپرشک رایزن فرهنگی حضور داشتند.

رشید حسن پورسفیر جمهوری اسلامی ایران و شش تن از صاحبنطران، روزنامه نگاران و فعالان اجتماعی سخنرانان این همایش بین المللی را تشکیل می دادند. در ابتدای این سمینار که بطور مستقیم از کانال یوتیوب خانه روزنامه نگاران پخش می شد، به احترام قربانیان فلسطین در یکماه گذشته یک دقیقه سکوت اعلام شد.

سمینار بین‌المللی همبستگی با ملت فلسطین در بلگراد برگزار شد + فیلم

سخنرانان این همایش تاکید کردند که درگیریهای فلسطین اتفاق تازه ای نیست بلکه از زمانی شروع شد که رژیم اسرائیل بوجود آمد و این رژیم با بمباران مردم از هوا و یورش زمینی نشان داد که از آشپزخانه ناتو بیرون آمده است. ارتش صهیونیستی هر روز به ویرانسازی مدارس، بیمارستانها ، اماکن مسکونی، قطع آب بر روی مردم و دشوار سازی شرایط زیستی برای سکنه نوار غزه دست زده است.

رژیم صهیونیستی همچنین اقدام به قتل عام و زندانی کردن سکنه نوار غزه از طریق محاصره همه جانبه آن کرده است؛ به گونه ای که این منطقه تبدیل به یک کمپ زندانیان شده است. صهیونیست ها همچنین لجام گسیخته و بدون توقف، در حال وحشی گری علیه ملت فلسطین هستند.

رشید حسن پور سفیر جمهوری اسلامی ایران در سخنان خود با بیان اینکه افکار عمومی و تکنولوژی های جدید موجب شده است که مردم بتوانند اراده خود را تحمیل کنند، افزود: بیش از ۸۰ سال است که پرونده فلسطین باز است و اراده سیاسی قوی از سوی دولت ها و سازمان های بین المللی برای حل آن دیده نمی شود. این بی عدالتی و استانداردهای دوگانه و آپارتاید است.

حسن پور تاکید کرد که تنها پارامتری که می تواند سرنوشت مردم فلسطین را تعیین کند، اعلام همبستگی جهانی با مردم فلسطین است.

سمینار بین‌المللی همبستگی با ملت فلسطین در بلگراد برگزار شد + فیلماولگا لیتوینا از انجمن روسی برادران رزمنده نیز در سخنانی اظهار داشت: صهیونیست ها با چه کسانی در حال جنگند؟ جنگ باید میان دو ارتش انجام شود؛ نه جنگ ارتش با کودکان بی پناه.

کریستینا لالیچ خبرنگار مجله پچات دیگر سخنران در این سمینار بود و گفت: روز ۲۹ نوامبر روز جهانی همدردی با مردم فلسطین است و ما دراینجا به خود این حق را دادیم که جمع شویم چرا که فکرمی کنیم، وقت آن رسیده که باید دست بکار شد. حمله به ساختمان ها و کشتار افراد بی گناه غیر قابل چشم پوشی است. بمباران اسرائیل قربانیان زیادی را برجای گذاشته است.

سمینار بین‌المللی همبستگی با ملت فلسطین در بلگراد برگزار شد + فیلم

دراگان وویچیچ ، خبرنگار روزنامه نووستی نیز در سخنانی گفت: غرب اجازه می دهد تا به حق مردم فلسطین تعدی شود. اسرائیلی ها مردم غزه را با بمبهای هزار کیلویی قتل عام می کنند که از آمریکا تهیه شده اند. این شبیه همان بمبی است که در طول یک شب در ژاپن ۱۰۰ هزار نفر را قتل عام کرد و تا کنون به اندازه سه برابر هیروشیما بمب بر سر مردم ریخته اند. نتیجه گیری اینکه غزه باید مقاومت کند، جهان اسلام باید متحد شود. راه حل وجود دارد و آن برپایی فلسطین است.

دارکو دلیچ از انجمن "خط قرمز نازک" از دیگر سخنرانان در این سمینار بود که گفت: وظیفه ما این است که درک کنیم که ما در وضعیت جنگ هستیم. برای ما آشکار است که دشمن مشترک ما سرمایه داری غرب است. زخم وارده بر دوستان شرقی ما باید التیام یابد.

در بخش پایانی این سمینار نیز شرکت کنندگان پرسش های خود را مطرح و دیدگاههای خود را در حمایت از مردم فلسطین بیان داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha