۱۰ آذر ۱۴۰۲، ۱۷:۱۸
کد خبرنگار: 3153
کد خبر: 85308517
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تبارنامه ملی "اسب کاسپین" تا پایان ۱۴۰۲ رونمایی می‌شود

رشت - ایرنا - عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور از انتشار تبارنامه ملی اسب کاسپین تا پایان سال جاری خبر داد و افزود: این اقدام توسط وزارت جهاد کشاورزی با همکاری انجمن نژادی و صنفی اسب کاسپین انجام می شود.  

«حمیدرضا سیدآبادی» روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا شناسایی و ثبت اسب‌های کشور را مسئولیت‌ موسسه تحقیقات علوم دامی کشور دانست و افزود: شناسایی اسب‌ها شامل میکروچیپ گذاری، اسکچ‌برداری (یادداشت برداری) و بیومتری برای تعیین نژاد است.

وی عنوان کرد: درخصوص اسب‌های کاسپین با توجه به اینکه از نظر آماری و طبق استاندارد جهانی این گونه از اسب‌ها در معرض خطر هستندگام نخست برای حفظ این گونه ارزشمند شناسایی و ثبت آماری آنهاست.

سیدآبادی ادامه داد: در حال حاضر بیومتری اسب‌های درحال انجام است تا رده بندی و دسته بندی اسب‌ کاسپین مشخص شود.

به گفته وی، تاکنون شناسایی و بیومتری ۴۰۰ راس از اسب های کاسپین انجام شده و نمونه‌های آن به خارج از کشور ارسال شده است.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، علت ارسال نمونه‌ها به خارج از کشور را استقرار انجمن اسب کاسپین در انگلستان اعلام کرد و افزود: تعیین نژادهای اسب کاسپین در داخل کشور انجام می‌شود اما این انجمن آزمایشگاه مورد تایید در کشور ندارد لذا نمونه‌های ژنتیکی به آزمایشگاههای مورد تایید خارج از کشور ارسال شده تا تبارنامه این اسب‌ها تدوین و انتشار یابد.

طبق برخی از آمارها هزار راس اسب کاسپین در سراسر کشور شناسایی شده است.

نوزدهمین جشنواره ملی اسب کاسپین با هدف شناسایی حفظ ذخایر ژنتیکی توسعه پرورش و اصلاح نژاد با شرکت ۴۰ راس اسب کاسپین از استان‌های گیلان و مازندران روز جمعه در مرکز تکثیر و اصلاح نژاد اسب کاسپین تکتاز در بندر انزلی برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha