نتایج یک نظرسنجی؛ جایگاه کشورها در احساس امنیت و اعتماد به مجریان قانون

تهران- ایرنا- یافته‌های یک نظرسنجی نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۲ میزان احساس امنیت عمومی و اعتماد به نهادهای مجری نظم و قانون در سطح جهانی نسبت به سال ۲۰۲۱ رشد نه چندان محسوسی داشته؛ این روند در برخی از مناطق بدون تغییر و حتی کاهشی نیز بوده است.

موسسه تحقیقاتی گالوپ در آخرین گزارش خود، ضمن انتشار نتایج سنجش شاخص‌های نظم و امنیت در ۱۴۱ کشور در سال ۲۰۲۲ به مقایسه آن با سال‌های پیش پرداخته است. این گزارش که ۳۱ اکتبر امسال (۹ آبان ۱۴۰۲) منتشر شده، نشان می‌دهد اگرچه وضعیت شاخص‌های معیار در بیشتر مناطق جهان تا اندازه‌ای رو به بهبود بوده اما در مناطق «آسیای شرقی» و «جنوب آفریقا» بدون تغییر و در «آمریکا و کانادا» و «خاومیانه و شمال آفریقا» رشد منفی داشته است.

چهار شاخصی که در قالب چهار پرسش مورد سنجش قرار گرفته‌ عبارتند از: «آیا به نیروی پلیس شهر یا منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید اعتماد دارید؟»، «زمانی که شب به تنهایی در خیابان قدم می‌زنید احساس امنیت می‌کنید؟»، «در ۱۲ ماه گذشته، آیا پول یا اموالی از شما یا یکی از اعضای خانواده به سرقت رفته است؟» و «در ۱۲ ماه گذشته، آیا مورد حمله یا ضرب و شتم قرار گرفته‌اید؟»

مجموع امتیازهای کسب شده از هر شاخص، رتبه‌بندی کشورها و مناطق مورد بررسی را بر اساس میزان احساس امنیت و اعتماد به نهادی مجری نظم و قانون مشخص می‌کند.

مجموع امتیاز شاخص‌های نظم و امنیت بر مبنای رتبه‌بندی منطقه‌ای و کشوری

مطابق جدول زیر، در بیشتر مناطق جهان امتیازهای شاخص‌های نظم و قانون چند سال گذشته تقریباً ثابت بوده؛ با این حال، افزایش امتیازها در مناطق «اوراسیا»، «آمریکای لاتین و کارائیب» نشان‌دهنده‌ رشد مثبت این مناطق بوده است.
در آمریکای لاتین و کارائیب، پیشرفت‌های کوچک سالانه در کشورهای پرجمعیتی همچون مکزیک، برزیل و آرژانتین (همه تا ۲ امتیاز) و پیشرفت‌های بزرگی در کشورهایی مانند ونزوئلا (تا ۱۱ امتیاز) به افزایش نمره کلی در سال ۲۰۲۲ کمک کرده است.

نکته قابل توجه اینکه، آمریکای شمالی (ایالات متحده و کانادا) که در سال ۲۰۲۱ جزو مناطقی با بیشترین کاهش امتیاز بود، امسال نیز یک امتیاز کاهش داشت و به پایین‌ترین میزان خود در شاخص نظم و قانون در پنج سال اخیر رسید.

نتایج یک نظرسنجی؛ جایگاه کشورها در احساس امنیت و اعتماد به مجریان قانون

همچنین در سال ۲۰۲۲ در سطح کشوری، بیشترین احساس امنیت با ۹۶ امتیاز به کشور تاجیکستان و کمترین احساس امنیت با ۴۹ امتیاز به کشور لیبریا اختصاص یافته است. در سالیان اخیر معمولا جایگاه‌های بالا و پایین به ترتیب متعلق به سنگاپور و افغانستان بوده است.

نتایج یک نظرسنجی؛ جایگاه کشورها در احساس امنیت و اعتماد به مجریان قانون

ایران در این رتبه‌بندی کلی با کسب ۷۸ امتیاز در جایگاه ۷۴ قرار گرفته است.

آمریکای شمالی (ایالات متحده و کانادا) که در سال ۲۰۲۱ در شاخص نظم و امنیت جزو مناطقی با بیشترین کاهش امتیاز بود، امسال نیز یک امتیاز کاهش داشت و به پایین‌ترین میزان خود در شاخص نظم و قانون در پنج سال اخیر رسیدآیا مردم در مناطق مختلف جهان به پلیس محل زندگی خود اعتماد دارند؟

بر اساس نتایج نظرسنجی انجام شده، ۷۲ درصد از پاسخ‌گویان (۷ نفر از هر ۱۰ نفر) در ۱۴۱ کشور مورد بررسی گفته‌اند به پلیس محلی خود اعتماد دارند. البته نتایج به طور قابل توجهی براساس منطقه متفاوت است؛ به‌گونه‌ای که پایین‌ترین میزان اعتماد با ۵۲ درصد در آمریکای لاتین و کارائیب و بالاترین میزان اعتماد با ۸۴ درصد در جنوب شرقی آسیاست.

در سال ۲۰۲۲ شاخص اعتماد به پلیس محلی در هیچ منطقه‌ای از جهان کاهش چندانی نداشته است. اما چند منطقه، افزایش قابل توجهی را تجربه کرده‌اند. به طور مثال جنوب آسیا با افزایش ۶ امتیازی از ۷۴ درصد به ۸۰ درصد رسید که بیشترین افزایش منطقه‌ای شاخص اعتماد به پلیس در سال ۲۰۲۲ را داشته است.

پیشرفت‌ها در جنوب آسیا تا حد زیادی نشان‌دهنده افزایش اعتماد به پلیس در کشور هند است؛ جایی که اعتماد به پلیس محلی هند از ۷۵ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۸۱ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است.

نتایج یک نظرسنجی؛ جایگاه کشورها در احساس امنیت و اعتماد به مجریان قانون


بیشتر ساکنان کشورهای توسعه‌یافته اقتصادی و مناطقی با حاکمیت قوی قانون، در محل سکونت خود احساس امنیت می‌کنند. البته در کشورهایی که مردم تحت کنترل شدیدتر دولت هستند نیز صادق استمردم در کشورهای مختلف هنگام قدم‌زدن به تنهایی در شب احساس امنیت می‌کنند؟

بخش دیگری از یافته‌های این پژوهش جهانی نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۲ تقریبا هفت نفر از هر ۱۰ نفر (۷۲ درصد) ساکن در کشورهای مورد بررسی هنگام راه رفتن تنها در شب در محل زندگی خود احساس امنیت می‌کنند. همچنین از میان این کشورها، پاسخ‌گویان ساکن در «لسوتو» کمترین احساس امنیت هنگام قدم‌زدن به تنهایی در شب را داشته‌اند.( ۲۹ درصد)

بیشتر ساکنان کشورهای توسعه‌یافته اقتصادی و مناطقی با حاکمیت قوی قانون، در محل سکونت خود احساس امنیت می‌کنند. این امر در کشورهایی که جمعیت آنها تحت کنترل شدیدتر دولت قرار دارد نیز صادق است. بر این مبنا کشورهایی مانند کویت (با ۹۶ درصد)، سنگاپور (با ۹۵ درصد)، تاجیکستان (با ۹۳ درصد)، امارات متحده عربی (با ۹۱ درصد) و عربستان سعودی (با ۹۰ درصد) بالاترین جایگاه‌ها را در کسب این شاخص داشته‌اند.

نتایج یک نظرسنجی؛ جایگاه کشورها در احساس امنیت و اعتماد به مجریان قانون

سنجش وضعیت شاخص‌های دیگر نظم و امنیت نشان می‌دهد از هر هشت نفر، یک نفر یعنی حدود ۱۲ درصد پاسخ‌گویان ساکن در کشورهای مختلف جهان گفته‌اند در سال گذشته (۲۰۲۲) اموالی از آنها یا یکی دیگر از اعضای خانواده به سرقت رفته است. همچنین از هر ۱۶ مشارکت‌کننده در نظرسنجی موسسه گالوپ، یک نفر (۶ درصد) گفته در سال ۲۰۲۲ مورد تعرض یا سرقت قرار گرفته است.

جامعه آماری این نظرسنجی افراد بالای ۱۵ سال از ۱۴۱ کشور جهان است. حجم نمونه ۱۴۱ هزار نفر (به ازای هر کشور مورد بررسی حدود ۱۰۰۰ نفر) بوده است. بازه زمانی اجرای این پژوهش نیز از ابتدا تا پایان سال ۲۰۲۲ در نظر گرفته شده است.
جمع‌آوری داده‌ها در کشورهایی که ضریب نفوذ خطوط و تکنولوژی مخابراتی بالا (تقریبا بیش از ۸۰ درصد جمعیت) است از طریق ارتباط تلفنی و در کشورهایی که از چنین بستری برخوردار نیستند به صورت حضوری انجام شده است.

منبع:
https://www.gallup.com/analytics/۳۵۶۹۶۳/gallup-global-law-and-order-report.aspx

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha