روسیه: تلاش آمریکا برای ایجاد اختلاف بین مسکو و کشورهای آمریکای لاتین بی‌فایده است

تهران-ایرنا- سفارت مسکو در واشنگتن به دنبال دویستمین سالگرد «دکترین مونرو»، اعلام کرد: مقصود ایالات متحده برای تفرقه‌اندازی در روابط روسیه با کشورهای آمریکای لاتین بیهوده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری تاس، سفارت روسیه در ایالات متحده در بیانیه خود اعلام کرد: تمایل بیهوده واشنگتن برای ایجاد تفرقه در روابط روسیه با کشورهای آمریکای لاتین را می‌توان به وضوح مشاهده کرد.

این بیانیه می افزاید: بر خلاف آمریکا، روسیه حامی همکاری واقعی، برابر و متقابلا سودمند است. دولت ایالات متحده باید دکترین منسوخ شده‌ی مونرو (آمریکا برای آمریکایی‌ها) را به زباله‌دان تاریخ می انداخت.

به گفته این دیپلمات‌های روس، «اقدامات مخرب واشنگتن در سراسر جهان از جمله در آمریکای لاتین، حاکی از آن است که این نابهنجاری ننگین سیاست خارجی ایالات متحده به هیچ وجه به فراموشی سپرده نشده است.»

سفارت روسیه خاطرنشان کرد: رویکردهای دولت [آمریکا] برای ایجاد گفت‌وگو با این قاره در اصل به ترویج گستاخانه «نظم مبتنی بر قانون» بدنام و تحمیل آرمان‌های بیگانه منجر می‌شود.

در ادامه این بیانیه آمده است: در اینجا، کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب همچنان به عنوان یک «حیاط خلوت» در نظر گرفته می‌شوند. بدیهی است که سیاست نواستعماری ایالات متحده پس از ۲ قرن از بین نرفته و تنها اشکال جدیدی پیدا کرده است.

دکترین موسوم به مونرو «Monroe Doctorine» یک دکترین سیاسی آمریکایی بود که در سال ۱۸۲۳ توسط «جیمز مونرو» رئیس‌جمهوری وقت آمریکا اعلام شد. این دکترین، مخالف استعمار یا دخالت قدرت‌های اروپایی در کشورهای تازه استقلال یافته قاره آمریکا بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha