نشستی از جنس دانشگاه در بیرجند با حضور سخنگوی دولت

بیرجند - ایرنا - سخنگوی دولت در سفر به خراسان جنوبی علاوه بر دیدار با دانشجویان، در نشست دیگری پای صحبت اساتید، اعضای هیات علمی، نخبگان و فن آوران دانشگاه‌های این استان نشست تا دانشگاهیان از دغدغه‌ها، انتظارات و راهکارهای خود برای موضوعات مختلف بگویند.

به گزارش خبرنگار ایرنا این نشست دوساعته شنبه شب با حضور پررنگ اساتید، اعضای هیات علمی و نخبگان در محل سالن همایش‌های دکتر فروزانفر دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برگزار شد و پایان بخش برنامه "علی بهادری جهرمی" در این سفر یک روزه بود.

نمایندگان جامعه دانشگاهی در این نشست از چالش‌ها، فرصت‌ها، ایده‌ها و پیشنهادات خود سخن گفتند که سخنگوی دولت سیزدهم پس از شنیدن این اظهارات گفت: من تنها سخنگوی دولت برای بیان اقدامات و دستاوردها نیستم بلکه سخنگوی بیانات شما در مجموعه دولت هم خواهم بود.

وی این را هم گفت که دولت مردمی از جنس دانشگاه است و روز دانشجو امسال اعضای هیات دولت در دانشگاه‌ها حضور خواهند یافت.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند در این نشست گفت: دانشگاه آزاد در خراسان جنوبی دارای چهار واحد با هشت هزار و ۵۰۰ دانشجو است و ۳۰ درصد آموزش عالی استان را برعهده دارد.

درخواست راه‌اندازی رشته پزشکی در دانشگاه آزاد

رضا نخعی با اشاره به هم‌مرزی خراسان جنوبی با کشور افغانستان، خواستار تسهیل در شرایط جذب دانشجویان خارجی به ویژه از افغانستان در استان همچنین تسهیل در صدور مجوز راه‌اندازی رشته علوم پزشکی در دانشگاه آزاد بیرجند شد.

وی با اشاره به مراکز تحقیقات متعدد در دانشگاه آزاد اسلامی افزود: اقداماتی اعم از اجرای پروژه بارورسازی ابرها در مرکز تحقیقات این دانشگاه انجام شده که بسیار حائز اهمیت است.

نخعی گفت: در زمینه کشاورزی و دامداری مراکز تحقیقاتی ایجاد شده که می‌توان با تعامل و هم‌افزایی اقدامات شایسته‌ای انجام داد.

وی خواستار کاهش مالیات دانشگاه آزاد شد و گفت: یک ساختمان نیمه تمام در دانشگاه داریم که درخواست ما کمک مالی برای تکمیل آن است.

نشستی از جنس دانشگاه در بیرجند با حضور سخنگوی دولت

ضعف زیرساخت‌ها در دانشگاه فرهنگیان

نماینده دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی در این نشست با اشاره به ضعف زیرساخت‌های این دانشگاه، خواستار فراهم کردن آنها شد.

بهروز زینلی افزود: سنوات آموزشی اساتیدی که قبلا در آموزش و پرورش در مرتبه دبیر شاغل بودند و اکنون به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه فرهنگیان مشغول انجام وظیفه هستند، محاسبه شود.

وی گفت: برای انگیزه بخشی به دانشجو معلمان به نظر می‌رسد محل خدمت آنها باید به صورت استانی بعد از سپری شدن دوره تحصیل در دانشگاه تعیین شود، محدودیت سنی پذیرش در دانشگاه فرهنگیان همان ۲۴ سال برای همیشه ثابت باشد و در حال حاضر این سن ورود هر سال متفاوت است.

زینلی با طرح این درخواست که وام مسکن اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان به مثابه دانشگاه‌های دیگر برقرار شود افزود: درصد افزایش حقوق سالانه اعضای هیات علمی برابر سایر کارمندان دولت باشد.

اقدامات دانشگاه پیام نور در جهاد تبیین و پژوهش

اما عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور گفت: شیوه آموزش در این دانشگاه دانشجو محور و منبع محور بوده و به دنبال آموزش الکترونیکی و ترکیبی است.

علیرضا محمدزاده افزود: دانشگاه پیام نور در جهاد تبیین با همکاری بسیج اساتید اقدامات قابل توجهی داشته است.

وی تصریح کرد: به رغم همه کمبودها، دانشگاه پیام نور در خراسان جنوبی ۱۳ مرکز واحد با پنج هزار و ۷۰۰ دانشجو دارد که همکاران این دانشگاه تاکنون ۹۴۷ مقاله پژوهشی در نشریات به چاپ رسانده‌اند.

این عضو هیات علمی گفت: سند آمایش سرزمینی استان توسط هیات علمی دانشگاه‌های استان تدوین شده که نیازمند بازنگری در کل کشور است.

نشستی از جنس دانشگاه در بیرجند با حضور سخنگوی دولت

مرز و آموزش عالی از ظرفیت‌های خراسان جنوبی است

عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند هم از خراسان جنوبی به عنوان استان فرصت‌های بکر نام برد و گفت: مرز و آموزش عالی از ظرفیت‌های این استان است.

محمدرضا میری افزود: خراسان جنوبی دارای حوزه علمیه با قدمت ۹۰۰ ساله و مدرسه شوکتیه بیرجند به عنوان دومین مدرسه نوین ایران بعد از دارالفنون است.

وی با اشاره به اینکه آموزش عالی یکی از ظرفیت‌های خراسان‌ جنوبی گفت: یکی از مهمترین صادرات خراسان جنوبی معلم بوده و در گذشته مراکز تربیت معلم در این استان فعال بوده است.

عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند تصریح کرد: این دانشگاه در حال حاضر ۱۳ هزار دانشجو دارد که ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند.

ماموریت دانشگاه برای نگهداشت جمعیت 

وی با بیان اینکه یکی از ماموریت‌های دانشگاه در خراسان جنوبی نگهداشت جمعیت است افزود: حق و حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه‌های خراسان جنوبی با کارکنان برخی دانشگاه‌ها تفاوتی ندارد و انتظار است تعادل و عدالتی در این زمینه اجرا شود.

میری با اشاره به اینکه مرز فرصت است مشروط بر اینکه مورد توجه قرار گیرد تاکید کرد که باید از ظرفیت دانشگاه علوم پزشکی برای خدمات دهی به هم‌مرزهای خود استفاده کنیم و در دانشگاه بیرجند شهریه‌های تحصیل این افراد را کاهش داده‌ایم.

نشستی از جنس دانشگاه در بیرجند با حضور سخنگوی دولت

درخواست بازنگری ضریب محرومیت

همچنین عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به افزایش دانشجو در این دانشگاه خواستار ایجاد زیرساخت‌های لازم از جمله افزایش تعداد هیات علمی، فضای آموزشی و تجهیزات مورد نیاز شد.

نرجس اکبری با بیان اینکه درخواست ما افزایش ضریب حقوقی در مناطق محروم و افزایش کف حقوق هیات علمی است ادامه داد: مزایای تشویقی خوبی برای پژوهشگران وجود ندارد.

وی گفت: اعضای هیات علمی در سنوات پایان کار با مسایلی از جمله سقف دریافت حقوق و مزایا، مالیات پلکانی و پرداخت نشدن پاداش پایان خدمت درگیر هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه جامعه علمی کشور نگران وضعیت معیشتی خود است، افزود: در شرایط فعلی با کمبود هیات علمی در دانشگاه علوم پزشکی به خصوص در دانشگاه‌های مناطق کم برخوردار مواجه هستیم و در فراخوان‌های جذب، افراد شرکت کننده در همه رشته‌ها وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم است گفت: یک عضو هیات علمی جوان در حال حاضر ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومان دریافتی دارد که برای تامین مسکن و حداقل‌های یک زندگی کفایت نمی‌کند.

فرزند ناخوانده 

عضو هیات علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی نیز گفت: در جامعه به پنجه‌های کارآمد هم نیاز داریم که در دانشگاه فنی و حرفه‌ای تربیت می‌شوند اما امروز دانشگاه فنی و حرفه‌ای به فرزند ناخوانده تبدیل شده‌ است.

مرتضی دلاکه‌نژاد افزود: بیش از سه هزار دانشجو در دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان در حال تحصیل هستند و باید بیش از گذشته به این دانشگاه در تخصیص اعتبارات توجه شود.

وی با اشاره به کاهش سرانه دانشجو در دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: باید زیرساخت‌های این دانشگاه به خصوص خوابگاه دانشجویی دانشکده پسران بیرجند حل شود.

"علی بهادری جهرمی" سخنگوی دولت صبح شنبه ۱۱ آذر ماه با استقبال استاندار خراسان جنوبی وارد بیرجند شد و در محل استانداری با فعالان فرهنگی، مردمی، رسانه‌ای و طلاب دیدار کرد، همچنین با حضور وی در این نشست از پوستر ششمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر استان رونمایی شد.

وی در بدو ورود به استانداری خراسان جنوبی به مقام شامخ شهید گمنام مدفون در این مکان ادای احترام کرد و طرح مردمی کاشت درخت و پویش "صبح زیتون" یادمان شهدای فلسطین همزمان با سراسر کشور و با حضور سخنگوی دولت در این استان آغاز شد.

بهادری جهرمی عصر دیروز به دانشگاه بیرجند رفت و در نشست پرسش و پاسخ با دانشجویان شرکت کرد.

نشست هم اندیشی اساتید، اعضای هیات علمی، نخبگان و فن آوران دانشگاه‌های استان خراسان جنوبی برنامه دیگر سخنگوی دولت به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در این سفر یک روزه بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha