۱۲ آذر ۱۴۰۲، ۱۰:۳۲
کد خبر: 85310128
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تلاش جمهوری‌خواهان برای کمک به اوکراین در پیوند با تغییر سیاست مرزی

تهران- ایرنا- پایگاه تحلیلی آمریکایی با اشاره به تلاش جمهوری‌خواهان سنای این کشور برای گره‌زدن ادامه حمایت دولت بایدن از اوکراین به تغییر سیاست‌های مرزی، پیامد آن را دو پاره شدن دموکرات‌ها دانسته‌است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از این پایگاه خبری- تحلیلی هیل، سناتورهای مجلس سنای آمریکا درحالی توافق بر سر قانون مهاجرت را به تخصیص بودجه به اوکراین گره زده‌اند که این موضوع باعث شگفتی بسیار حامیان مهاجرت در این کشور شده است.

در این میان چهار سناتور لاتین تبار از حزب دموکرات اعلام کرده اند که اصل اساسی مورد مذاکره برای آنها غیرقابل قبول است.

گفته می شود در هفته جاری سناتورهای لاتین‌تبار بن ری لوجان، الکس پادیلا و باب منندز همراه با ۷ سناتور دموکرات دیگر این مذاکرات را محکوم کنند. این گروه از سناتورهای دموکرات معتقدند چنین توافقی الگوی خطرناکی ایجاد کرده و کمک به شرکای بین‌المللی واشنگتن را به خطر می‌اندازد. به اعتقاد آنها هر پیشنهادی که منجر به بروز تغییرات دائمی در سیستم پناهندگی و مهاجرت امریکا شود، باید شامل مسیری روشن برای قانونی شدن مهاجرت غیرقانونی باشد.

اما براساس گزارش‌های رسیده، مذاکرات جاری در مجلس سنا، شیوه قانونی را کنار گذاشته و سیاست مرزی را به حمایت از اوکراین مرتبط کرده است؛ دو موضوعی که به عقیده قانونگذاران هیچ ربطی به یکدیگر ندارند.

این امر موجی از انتقادها را میان حامیان مهاجرت خارج از کنگره و در مجلس سنا ایجاد کرده و رائول گریجالوا نماینده آریزونا این اقدام را "یک انحراف" خواند.

به گفته ناظران ارائه کمک به اوکراین بسیار ساده است؛ تنها باید کمک‌های مورد نظر این دولت متحد اروپای شرقی مشخص شوند؛ کمکی که اولویت دولت جو بایدن و بسیاری از دموکرات‌ها و برخی جمهوری‌خواهان است.

اما در مورد سیاست مرزی، گفت‌وگوها بر سر تغییراتی در جهت تشدید سیاست پناهندگی‌است و شامل محدود کردن اختیارات مهاجرتی مشروط رئیس‌جمهوری و نفوذ در راهبرد مرزی بایدن است.

این موضوع سبب شده که بسیاری، تلاش برخی سناتورها برای گره زدن کمک به اوکراین را به تغییر سیاست‌های مهاجرتی نوعی پاشنه آشیل برای این حزب بدانند.

آندریا فلورس معاون سازمان FWD.us (یک نهاد فعال در حوزه حمایت از مهاجرت) در تماس اخیر با خبرنگاران گفت: «دموکرات‌ها باید از امنیت مرزی به درستی حمایت کنند. اینها جز ارزش‌های دموکراتیک مهم برای رای‌دهندگان هستند. اما در غیر این صورت بر سر ارزش‌های ما سازش می‌کنند».

برخی دیگر از ناظران نیزمعتقدند از آنجا که فشار برای تامین مالی اسرائیل و اوکراین افزایش پیدا کرده، ممکن است جمهوری‌خواهان در نهایت دموکرات‌های سنا را مجبور کنند تا با اتخاذ یک تصمیم سخت، یکی از این دو متحد و یا یک حوزه انتخابیه اصلی را ناامید کنند.

از سوی دیگر، کاخ سفید کنگره را تحت فشار قرار داده تا در مورد کمک‌های مالی به اسرائیل و اوکراین، امنیت هند و اقیانوس آرام و امنیت مرزی اقدام کند.

جان کربی سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه در این خصوص گفت: ما می‌خواهیم هر چهار اولویت را تامین کنیم. همه این اولویت‌ها فوری هستند، ما زمان چندانی در مورد اوکراین نداریم و به زودی همین وضعیت را در مورد اسرائیل هم اعلام خواهیم کرد.

کارین ژان پیر سخنگوی بایدن نیز روز دوشنبه هفته گذشته گفت که دولت درباره این درخواست تکمیلی «با اعضای کنگره گفت وگو کرده است».

هیل در پایان نتیجه‌گیری کرده است هر لایحه‌ای که سیاست‌های مرزی را بدون کاهش قوانین مهاجرتی تشدید کند، وحدتی‌که وجه تمایز دموکرات‌های مجلس نمایندگان این کنگره بود را از بین می‌برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha