رییس جهاد کشاورزی قزوین: برای نجات طبیعت همه باید مشارکت کنند

قزوین - ایرنا - رییس سازمان جهادی کشاورزی استان قزوین گفت: عملیات کاشت یک میلیارد نهال که در کشور کلید خورده به تنهایی کار دولت نیست و همه ما بایستی برای نجات طبیعت در این طرح مشارکت جدی داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عملیات طرح کاشت یک میلیارد نهال در کشور که از روز گذشته آغاز و در سطح استان قزوین نیز آغاز شده با اهداف مختلف از جمله کاهش آلایندگی ها وریزگردها، کاهش آثار گلخانه ای، هوای پاک و احیای جنگل ها صورت گرفته و سهم قزوین طی سال جاری در این طرح سه میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نهال پیش بینی شده است.

طرح کاشت نهال در قزوین تحت عنوان "پویش سبز مینودری" صورت گرفت و به نظر می رسد اجرای آن که با حضور مسوولان و مشارکت دوستداران طبیعت و به ویژه نوجوانان و جوانان صورت گرفت، شکل جدی به خود گرفته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در این رابطه، کاشت نهال را در فرایند عرصه های طبیعی کاری خردمندانه دانست که در تولید اکسیژن، هوای پاک و همچنین گسترش فضاهای سبز می تواند حایز اهمیت باشد.

محمدحسین عطایی خاطرنشان کرد: اجرا و توسعه طرح هایی نظیر پویش سبز که با مشارکت دولت و بخش خصوص و به ویژه سازمان های مردم نهاد صورت می گیرد کار ارزشمندی است که آیندگان نیز از آنه بهره مند خواهند شد.

طرح اجرای نهال چهار سال ادامه خواهد داشت

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری نیز در این رابطه خاطرنشان کرد: بدون تردید یکی از مزایای مهم و قابل توجه کاشت نهال و توسعه فضاهای سبز و جنگلی می تواند کنترل و کاهش گرد و غبارهای محلی و از بین رفتن پدیده ریزگردها باشد که این روزها برخی از مناطق کشور را نیز به شدت تحت تاثیر آثار زیانبار خود قرار داده است.

محسن قاسمی تاکید کرد: کاشت نهال در قزوین بایستی در تمامی نقاط آن، به ویژه مناطقی غربی، جنوبی، جنوب شرق و مرکزی آن مورد توجه جدی قرار بگیرد و از سازمان های مردم نهاد نیز درخواست داریم تا ضمن حضور در این طرح ، به طور جدی نگاه خاص و ویژه ای به آن داشته باشند.

گونه های به کار گرفته شده با محیط سازگاری دارند

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین نیز در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: نهال‌هایی که روز نخست این طرح مورد استفاده قرار گرفته، گونه‌هایی هستند که تقریبا از گذشته با محیط و منطقه سازگاری داشته اند، در واقع این نهال ها از جمله سنجد ریشه بومی در استان از دیرباز داشته اند.

شهرام هاشم‌پور افزود: اجرای طرح پویش سبز مینودری همراه با مشارکت مردم استان در مساحتی به وسعت ۱۰ هکتار از روز گذشته آغاز شد اما در ادامه با گونه های متنوع تری در سطح اراضی گسترده قزوین ادامه پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه کاشت نهال براساس درخواست های مردمی و در اراضی شهری، روستایی و ملی اجرایی می شود، تصریح کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همچنین موظف است در ایجاد بوستان‌های روستایی و یا بوستان های خانواده در اراضی نزدیک شهرها و روستاها نیز همکاری لازم را با شهروندان داشته باشد.

به گفته هاشم پور، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری با تولید سالانه سه میلیون و ۹۰۰ هزار اصله نهال، موطف است سه میلیون و ۵۰۰ هزار اصله را به صورت رایگان در اختیار مشارکت کنندگان در این طرح بگذارد و داوطلبان اجرای طرح کاشت، موظف به نگهداری از آنها هم خواهند بود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین خاطرنشان کرد: از آنجایی که تولید نهال ۲۰ درصد و کاشت آن ۱۰ درصد یک پروژه به حساب می آید، ۷۰ درصد مابقی آن نیز مربوط به نگهداری و تبدیل نهال به درخت و نیز تحویل به طبیعت است، از این رو به طور حتم نگاه ما به سمت داوطلبانی خواهد بود که توانایی و تمایل به نگهداری بعد از کاشت را داشته باشند.

وی با بیان اینکه مشارکت مراکز نظامی از جمله پادگان ها، شرکت ها، صنایع، واحدهای تولیدی و دانشگاه ها را برای مشارکت در امر تولید و کاشت نهال اولویت کارمان قرار داده ایم، گفت: مراکز یاد شده ظرفیت لازم را برای ایجاد نهالستان را داشته چرا که این اداره کل با تعداد محدود نیروهایش امکان کاشت و نگهداری از این تعداد اصله نهال را ندارد.

هاشم پور، استفاده از نرم‌افزار برای ثبت مختصات، عرصه و نوع محیط و همچنین نظارت بر نگهداری از نهال‌های کاشته شده در اجرای این طرح برخلاف سال های گذشته را راهکار موثری برای موفقیت در این طرح دانست و افزود: با توجه به گستردگی طرح کاش یک میلیارد نهال، در راستای نجات طبیعت هر یک از آحاد جامعه موظف به حضور و مشارکت در آن خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha