۱۲ آذر ۱۴۰۲، ۱۲:۲۵
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85310329
T T
۸ نفر

برچسب‌ها

۳۲ طرح تعاونی در گیلان به بهره‌برداری رسید

۱۲ آذر ۱۴۰۲، ۱۲:۲۵
کد خبر: 85310329
۳۲ طرح تعاونی در گیلان به بهره‌برداری رسید

رشت - ایرنا - مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان گفت: امسال ۳۲ طرح تعاونی در این استان با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۷۶۶ میلیارد ریال در استان به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیاوش آقاجانی روز یکشنبه در جلسه شورای تعاون گیلان در استانداری اظهار کرد: با بهره‌برداری از این تعداد طرح تعاونی در مناطق مختلف گیلان برای ۷۰۱ نفر شغل ایجاد شد.

وی با تشریح عملکرد هشت ماه گذشته بخش تعاون استان گیلان اضافه کرد: در این مدت، ۱۵ شرکت تعاونی با یک هزار و ۵۱۰ عضو و ۳۰۰ فرصت شغلی ایجاد شد ضمن اینکه ۱۵ شرکت تعاونی نیز در مرحله تشکیل است.

آقاجانی با اشاره به تشکیل تعاونی‌های تامین نیاز مشاغل خانگی در استان گیلان اضافه کرد: در هشت ماه گذشته ۲ شرکت تعاونی حصیربافان خمام و صنایع دستی در شهرستان رشت به ثبت رسید و تعاونی‌های گلیم بافان و پوشاک در تالش در مرحله ارسال به ثبت قرار دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان خاطر نشان کرد: آموزش بیش از ۱۸ هزار نفرساعت به اعضای تعاونی‌ها و در اولویت قراردادن آموزش تعاونی‌های کلیدی از جمله تعاونی‌های دهیاری‌های استان و تعاونی های مصرف برای توانمندسازی مدیران تعاونی از دیگر فعالیت‌های انجام شده در این مدت است.

آقاجانی بیان کرد: همچنین در هشت ماه گذشته صادرات اقلامی از جمله خاویار، سرنگ، کاشی، مفتول مسی، سنگ ساختمانی، لباس زنانه، قارچ، قهوه، کالای نساجی، انواع پارچه مخمل و کنسرو به ارزش بیش از ۱۱ میلیون دلار به ۱۴ کشور از جمله عراق، افغانستان، ترکیه، بلژیک، آمریکا، کانادا، روسیه و هنگ کنگ توسط ۱۳ شرکت تعاونی گیلان انجام شده‌است.

وی بیان کرد: به روز رسانی ۹ اتحادیه استانی و اتاق تعاون گیلان، برگزاری جلسات مختلف با تعاونی‌های مرزنشینان با هدف حل مشکلات آنان و ایجاد اشتغال در این تعاونی‌ها در راستای برنامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از جمله دیگر اقدامات است.

آقاجانی در تشریح تسهیلات مصوب برای شرکت‌های تعاونی به ۴۱ طرح مصوب در استان گیلان در این مدت اشاره کرد و ادامه داد: تسهیلات مصوب برای این طرح‌ها ۲۱۴ میلیارد تومان با اشتغالزایی ۳۱۹ نفر بوده‌است.

وی راه‌اندازی نخستین نیروگاه برق در قالب تعاونی در شهرستان رضوانشهر (بخشی از سرمایه‌گذاری انجام و قسمتی دیگر در قالب تسهیلات در حال پی‌گیری است)، رایزنی با اداره کل صمت و اتاق‌های بازرگانی، تعاون و اصناف در خصوص تاسیس یک نمایشگاه بین‌المللی گیلان در قالب شرکت تعاونی سهامی عام با عضویت کلیه ذی نفعان اتاق‌های سه گانه و سایر افراد، کمک به راه‌اندازی بزرگترین مرکز دیالیز استان در قالب تعاونی با ۱۰۰ تخت و تمرکز بر طرح‌های ایجادی تعاونی‌ها با محوریت اشتغالزایی از برنامه های محوری در بخش تعاون عنوان کرد.

آقاجانی در ادامه با تشریح فعالیت شرکت های تعاونی توسعه و عمران شهرستانی گفت: این شرکت‌ها در راستای سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴ و با اهدافی اعم از تسریع در رشد و توسعه شهرستان‌ها، هدایت منابع مردمی به بخش‌های تولیدی و بسترسازی برای ورود بخش‌های تعاونی و خصوصی به فعالیت‌های اقتصادی تشکیل می شوند.

وی با بیان اینکه ۱۳ شرکت تعاونی توسعه و عمران تشکیل و ثبت شده است، اضافه کرد: افزایش سرمایه اجتماعی و تقویت روابط اجتماعی در سطح شهرستان، افزایش نقش مردم در توسعه اقتصادی شهرستان در راستای مردمی سازی اقتصاد و اجرای واقعی اصل ۴۴ قانون اساسی، افزایش ثروت، درآمد و اشتغال مردم شهرستان و استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و امکانات بدون استفاده شهرستان‌ها از مزایای تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستان است.

فرهنگ‌سازی توسعه تعاون در مدارس

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان نیز در جلسه شورای تعاون در استانداری گفت: آموزش و پرورش می‌تواند برای فرهنگ‌سازی توسعه تعاون همکاری کند و آموزش‌های لازم در مدارس به دانش آموزان را در ارتباط با اهمیت تعاون و نقش آن در بخش‌های مختلف داشته باشد.

محمدحسین رمضانی اظهار کرد: برای فرهنگ سازی توسعه تعاون معلمان نیز باید از آموزش های لازم برخوردار شوند که اقدامات لازم برای این مهم نیز انجام خواهد گرفت.

وی با تشریح فعالیت شرکت‌های تعاونی مصرف آموزش و پرورش بیان کرد: ۲۹ شرکت تعاونی مصرف با ۳۱ هزار و ۸۰۸ عضو در ۳۴ منطقه آموزش و پرورش استان گیلان فعال است ضمن اینکه ۹ تعاونی مسکن در این مناطق فعالیت دارند.

جلسه شورای تعاون گیلان امروز (یکشنبه) به ریاست اسدالله عباسی استاندار در استانداری برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha