۱۶ درصد از جمعیت محلات در طرح غربالگری سلامت شرکت کردند

خمین - ایرنا - مدیر شبکه بهداشت و درمان محلات گفت: تاکنون هفت هزار نفر، معادل ۱۶ درصد از جمعیت هدف این شهرستان در طرح غربالگری فشار خون و دیابت شرکت کردند.

مسعود مظلومی روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، ۴۳ هزار و ۶۶۳ نفر از جمعیت هدف شهرستان محلات تحت پوشش طرح ملی غربالگری فشار خون و دیابت قرار می‌گیرند.

وی توضیح داد: این طرح در محلات همزمان با سراسر کشور در حال اجراست و گروه هدف این پویش، افراد ۱۸ سال به بالا و زنان باردار هستند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان محلات اظهار کرد: در مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی چند عامل اساسی از جمله دیابت و فشار خون بالا دخالت دارد.

مظلومی اضافه کرد: شایع‌ترین علت مرگ‌ومیر مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی است که تعداد۲ هزار و ۷۷۶ نفر مبتلا به دیابت و چهار هزار و ۶۸ نفر از جمعیت محلات مبتلا به فشار خون ثبت شده در سامانه سیب هستند.

وی با اشاره به اجرای طرح غربالگری فشار خون و دیابت گفت: در این طرح، خدمات فشار خون و دیابت برای گروه‌های هدف به صورت رایگان انجام می‌شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان محلات با بیان اینکه در این طرح حتی بیماران دیابتی و مبتلایان به فشار خون هم غربالگری می‌شوند، ادامه داد: طبق برنامه، در مرحله بعدی برای غربالگری آن گروه از بیمارانی که بنا به دلایلی امکان حضور فیزیکی ندارند، تیم‌های سیار اعزام خواهد شد.

مظلومی گفت: شهروندان می‌توانند برای اندازه‌گیری قند و فشار خون به مراکز بهداشتی شهر و روستاها مراجعه کنند و مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت در ساعت‌های اداری فعالند و شیفت عصر مرکز شماره یک شهری نیز از ساعت ۱۶ الی ۲۱ فعال است.

وی، مدت اجرای این طرح را ۲۰ آبان تا ۱۵ دی‌ عنوان کرد و افزود: تشخیص و کنترل زودهنگام دیابت و فشار خون اهمیت زیادی دارد.

مظلومی تاکید کرد: تاکنون جمعیت هدف کمتری برای غربالگری مراجعه کرده‌اند و طبق جدول زمان‌بندی از برنامه عقب هستیم و به مشارکت مردم برای اجرای موفق این برنامه نیاز است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان محلات با بیان اینکه مهم‌ترین هدف این برنامه، شناسایی افراد مبتلا به دیابت و فشار خون و مداخله برای پیشگیری از بیماری‌های ثانویه در این افراد است، افزود: مردم هنگام مراجعه باید کارت ملی یا شماره ملی خود را همراه داشته باشند.

محلات با جمعیت ۵۵هزار نفر در جنوب استان مرکزی واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha