۱۳ آذر ۱۴۰۲، ۱۱:۴۰
کد خبر: 85311380
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حجت‌الاسلام اژه‌ای: مجلس و قوه قضاییه باید به دولت کمک کنند

تهران- ایرنا- رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه هنوز در حوزه اقتصاد، مشکلات خاصی داریم که حل آنها از دست یک قوه ساخته نیست، تاکید کرد: مجلس و قوه قضاییه باید به هر شکلی، به دولت کمک کنند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای روز دوشنبه (۱۳ آذرماه) پس از برگزاری نشست مشترک قوه قضاییه و قوه مقننه که از ساعت ۱۰ صبح امروز به صورت غیر علنی برگزار شد، در جایگاه سخنگاه مجلس حاضر شد و اظهار داشت: همه ما مسئولان باید با روحیه بسیجی، پیگیر حل مسائل و مشکلات کشور باشیم و در مسیر خدمت به مردم، به هیچ وجه ناامید نشویم.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به برخی مشکلات و ناترازی‌ها در تولید و مصرف برق، گاز، سوخت و آب در کشور افزود: همه ما مسئولان باید دست به دست هم دهیم تا ناکارآمدی‌ها و مشکلات موجود را به حداقل برسانیم. چرا که امروز مسائل اساسی در حوزه تحقق عدالت اجتماعی در کشور وجود دارد و زمان نیز زود می‌گذرد و ما باید نهایت تلاش خود را به کار بندیم تا عقب‌ماندگی‌های گذشته را جبران کنیم.

وی با بیان اینکه دشمن به برخی ضعف‌ها و مشکلات موجود در داخل کشور امید بسته است، یادآور شد: عملکرد ما مسئولان باید به نحوی باشد که کسری‌های موجود در کشور را به سرعت و نه دراز مدت جبران کنیم و در این رهگذر، اجازه نداریم که به حاشیه‌ها بپردازیم.

از همه ظرفیت‌ها برای رفع موانع تولید و تحقق رشد تولید بهره نگرفتیم

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در ادامه به مهار تورم و رشد تولید به عنوان شعار سال اشاره کرد و یادآور شد: مقام معظم رهبری با دید کارشناسانه و خردمندانه، سال جاری را با عنوان مهار تورم و رشد تولید نامگذاری فرمودند. اکنون حدود ۹ ماه از سال گذشته است لذا باید بررسی شود که بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف تا چه حد در تحقق شعار سال توفیق داشته‌اند. البته به عنوان رئیس قوه قضاییه، ابتدا به اقدامات خود که می‌نگرم به این نتیجه می‌رسم که نتوانسته‌ام از همه ظرفیت‌های موجود برای رفع موانع تولید و تحقق رشد تولید بهره بگیرم.

رئیس قوه قضاییه درباره برخی مسائل و مشکلات اقتصادی که گریبان‌گیر کشور است، اظهار داشت: کشور مواجهه با برخی مسائل و مشکلات اقتصادی است که رفع آن‌ها به تنهایی از دست یک قوه برنمی‌آید و نیاز به تعامل و همگرایی همه قوا است. کاهش ارزش پول ملی، ناترازی بانک‌ها و مسائلی از این دست، عده‌ای از مردم را در مضیقه و تنگنا قرار داده است.

وی ادامه داد: همه قوا و دستگاه‌ها با تعامل و همکاری یکدیگر، باید رفع مسائل و مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را در اولویت قرار دهند و توجه کنیم که دشمن به این قبیل موضوعات معیشتی، چشم امید بسته است. هرچند مردم ما، مردمانی متدین و صبور و پایمرد در دفاع از ارزش‌ها هستند.

مواد قانونی باید سبب گره‌گشایی از کار مردم شود 

رئیس دستگاه قضا با تاکید بر اینکه باید همه قوا و دستگاه‌های ذی‌ربط دست به دست هم دهند تا روش هایی برای برطرف کردن مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم اتخاذ شود، تصریح کرد: ضروری است که متناسب با تحریم‌های ظالمانه تحمیل‌شده از ناحیه دشمن و همچنین شرایط موجود، تدابیر و اقدامات لازم را عملیاتی کنیم. بر همین اساس باید در قوانین و تبصره‌ها و مواد قانونی، آن مقوله‌ای را بیابیم و برجسته کنیم که از کار مردم گره‌گشایی کند، نه اینکه بر کار مردم گره بیفکند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، قوه قضاییه را مصمم به اجرای تمام و کمال تکالیف قانونی خود دانست و گفت: ابلاغی که از ناحیه مقام معظم رهبری دریافت کرده‌ام را یک ابلاغ مشروط می‌دانم و اهتمام دارم که تمام مفاد و بندهای این ابلاغیه را پیاده سازم. خود را ملزم به اجرای تمام قوانینی می‌دانم که شما نمایندگان در مجلس مصوب کرده‌اید و شورای نگهبان بر آن مُهر تایید زده است.

وی تصریح کرد: بخشی از مقولات، بر زمین مانده است لذا از شما نمایندگان مردم در مجلس استمداد می‌طلبم تا ما را در اجرای وظایف محوله، وفق قانون اساسی و قوانین موضوعه و سیاست‌های کلی، یاری کنید.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اهتمام دستگاه قضایی پیرامون مقولاتی نظیر تحقق عدالت اجتماعی، مبارزه بدون تبعیض با فساد و مبارزه با دانه‌درشت‌ها گفت: اهتمام ما در دستگاه قضایی آن است که وقتی تخلف و جرمی در یک دستگاه حکومتی رخ می‌دهد، پیش و بیش از آنکه به قصور و تقصیر مشتری یا ارباب رجوع آن دستگاه حکومتی بپردازیم، نسبت به رسیدگی و بررسی تخلف و جرم آن دستگاه حکومتی توجه داشته باشیم و در صورت احراز تخلف و جرم، آن دستگاه را بیشتر مجازات کنیم. حال آن دستگاه حکومتی می‌خواهد قوه قضاییه یا یک وزارتخانه یا بانک یا موسسه عمومی باشد.

برای احیای حقوق عامه نیازمند یاری نمایندگان مجلس هستیم

وی با اشاره به اقدامات قوه قضاییه در راستای احیای حقوق عامه گفت: از شما نمایندگان مجلس می‌خواهم تا در راستای احیای حقوق عامه از حیث قانون‌گذاری و تامین اعتبارات، بیش از پیش دستگاه قضایی را یاری کنید. آیا این آلودگی هوا که امروز با آن مواجهیم از مصادیق حقوق عامه نیست؟ آیا قوه قضاییه به تنهایی می‌تواند در همین یک مصداق، در حمایت از حقوق آحاد جامعه، اقدامات جامعی را انجام دهد؟ در مقوله تامین امنیت روانی جامعه که یکی دیگر از مصادیق حقوق عامه است نیز نیازمند یاری و مساعدت شما نمایندگان مجلس هستیم.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای با اشاره به پایان یافتن زمان اجرای سند تحول قضایی در سال جاری و دستورات مؤکد صادره از ناحیه خود برای به‌روزرسانی و ارتقاء این سند گفت: برای این کار نیازمند یاری شما نمایندگان مجلس هستیم.

وی درباره انتخابات مجلس و خبرگان رهبری در سال جاری توضیح داد: تمام تلاش ما و همه دست‌اندرکاران انتخابات پیش رو آن است که یک انتخابات سالم، پرنشاط و مایوس‌کننده دشمن و مسرت بخش مردم متدین و انقلابی با مشارکت بالا داشته باشیم. تحقق این امر نیازمند  الزامات و بایدها و نبایدها است.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: اگرچه اکنون نیز دیر است، اما در همین زمان اندک هم می‌توانیم با هم‌افزایی میان قوا، الزامات ناظر بر برگزاری انتخابات سالم و پرمشارکت را احصاء و اتخاذ کنیم.

حجت الاسلام محسنی اژه ای درباره موضوع فضای مجازی و انتخابات و اظهارات برخی نمایندگان در این خصوص گفت: مقوله فضای مجازی یک بحث فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است. درست است که شورای عالی فضای مجازی برقرار است و سران قوا در این شورا به همراه اعضای حقیقی و حقوقی حضور دارند، اما آیا آنچه که باید در راستای فضای مجازی در این شورا در جهت اصلاح برخی نقاط ضعف‌ها صورت می‌گرفته، انجام شده است؟

طبق اختیارات قانون با تخریب‌ها در فضای مجازی مقابله خواهد شد

وی با بیان اینکه برخی تخلفات و جرایم در حوزه انتخابات و تبلیغات انتخاباتی در بستر فضای مجازی، بروز و ظهور می‌یابد، گفت: باید در راستای پیشگیری از وقوع این دست از تخلفات و جرایم، تدابیر لازم را اتخاذ کنیم؛ بدون تردید اینکه یک نامزد انتخاباتی به تبلیغ خود و تبیین برنامه‌های خود بپردازد، امری مثبت و مطلوب است. اما قطعا تبلیغ با تخریب متفاوت است و ما نیز در این حوزه، آنجا که لازم است از اختیارات قانونی خود برای مقابله با تخریب‌ها در فضای مجازی بهره می‌گیریم.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای یادآور شد: خود ما و شما نیز باید مواظب باشیم تا در دام فضاسازی‌ها و بداخلاقی‌هایی که موجب سوءاستفاده دشمن می‌شود، گرفتار نشویم و باید توجه داشت که آثار سوء برخی بداخلاقی‌ها تا ایام پس از انتخابات نیز در جامعه رسوب می‌کند.

رئیس دستگاه قضا در پایان تاکید کرد که ستاد پیشگیری و مقابله با تخلفات و جرایم انتخاباتی به ریاست دادستان کل کشور مستمراً جلسات خود را برگزار می‌کند و موضوعات مرتبط با حیطه مسئولیت‌های خود را به صورت دقیق پیگیری می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha