۲ هزار و ۱۸۸ نیاز فناورانه صنایع کشور شناسایی شد

تبریز - ایرنا - مدیر توسعه صنعتی و فناوری سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران با اشاره به راه اندازی سامانه نظام ایده‌ها و نیازها در کشور، گفت: با راه اندازی این سامانه تاکنون ۲ هزار و ۱۸۸ نیاز فناورانه صنایع و واحدهای تولیدی شناسایی و ثبت شده است.

به گزارش ایرنا، «محمد گلستانی» روز دوشنبه در بیست و یکمین نشست سراسری فن بازارهای منطقه ای و تخصصی کشور در تبریز افزود: ۲۵ درصد از این نیازهای فناورانه ثبت شده در سامانه به تعداد حدود ۵۰۰ مورد از سوی فناوران رفع شده است.

وی اظهار کرد: همه این نیازهای فناورانه در سامانه وجود دارد برای رفع هر کدام از این نیازها، فناوران مختلفی اعلام آمادگی کرده اند و کارگزاری های فن بازارها می توانند به عنوان حلقه واسط بین صنایع و فناوران نقش ایفا کنند.

مدیر توسعه صنعتی و فناوری سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران با اشاره به نگاه ویژه وزارت صمت و سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی به حوزه دانش بنیان و فعالیت فن بازارها، گفت: سازمان صنایع کوچک از حداقل یک دهه قبل در توسعه فناوری بنگاه های کوچک و به هم رسانی آن ها با شرکت های دانش بنیان فعالیت می کند.

گلستانی، با بیان اینکه زیست بوم این فعالیت ها را این سازمان پایه گذاری کرده است، ادامه داد: بالاترین سطح فعالیت یک شرکت دانش بنیان رسیدن به مرحله تولید انبوه و ارایه خدمات به صنایع دیگر است و مسوولیت فن بازارها در این اکوسیستم، اتصال صنایع به شرکت های صنعتی دانش بنیان و تقویت هم افزایی آن ها است.


مسوولیت فن بازارها در این اکوسیستم، اتصال صنایع به شرکت های صنعتی دانش بنیان و تقویت هم افزایی آن ها است.

وی با اشاره به همکاری جدید این سازمان با دفتر توسعه زیرساخت معاونت علمی ریاست جمهوری در راستای صنعت دانش بنیان تحت عنوان «مراکز هم‌آفرینی» یادآور شد: این مراکز در شهرک ها و نواحی صنعتی با همکاری شرکت های دانش بنیان راه اندازی می شود تا یک واحد صنعتی با یک یا چند شرکت دانش بنیان در قالب یک شرکت «هم آفرینی» فعالیت کنند.

مدیر توسعه صنعتی و فناوری سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران با بیان اینکه بیش از یک دهه از نشست سراسری فن بازارهای منطقه ای و تخصصی کشور می گذرد، گفت: فعالیت این شبکه به یک بلوغ نسبی رسیده است و می تواند خیلی از مسایل و چالش های مرتبط با صنعت را در قالب یک هم اندیشی برطرف کند.

گلستانی، با تاکید بر اینکه نتیجه این نشست ها باید منجر به رفع چالش های حوزه فناوری باشد، افزود: شناسایی و رفع نیازهای فناورانه از اولویت های متولیان فن بازارها و دستگاه های متولی بوده و در این راستا سامانه نظام ایده‌ها و نیازها به آدرس https://eservice.isipo.ir/ در کشور راه اندازی شده است.

۲ هزار و ۱۸۸ نیاز فناورانه صنایع کشور شناسایی شد

کارگزاران فن بازار حلقه واسط بین صنعت و فناوران هستند

دبیر شورای شبکه فن بازار ملی ایران نیز در این نشست با بیان اینکه قدمت شبکه فن بازار به دهه ۸۰ می رسد، گفت: در آن زمان با توجه به اینکه در حوزه تبادل فناوری خلاء در کشور وجود داشت، فن بازار به عنوان نهادی برای به هم رسانی عرضه و تقاضا حول محور تکنولوژیک ایجاد شد.

«مجتبی جباری پور»، با بیان اینکه تمرکز سیاستی کشور ما عرضه تکنولوژیک است، افزود: در حوزه های فناوری، کشور ما توسعه یافته است ولی این توسعه در اقتصاد و زندگی عادی مردم دیده نمی شود که دلیل آن عدم ارتباط علم و تکنولوژی با صنعت، بازار و اقتصاد است.

وی با بیان اینکه ادبیات بخش صنعت و اقتصاد شبیه ادبیات فضای علم و فناوری نیست، اظهار کرد: فضای حاکم بر اقتصاد بر پایه پول، گردش مالی و ترازنامه و جریان وجوه نقد است و این موضوع موجب بروز شکاف بین توسعه تکنولوژی با صنعت و اقتصاد شده است.

معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس گفت: فن بازار با کارکرد توسعه تقاضای تکنولوژی ایجاد شده است تا به عنوان حلقه واسط بین صنعت و بازیگران فناوری نقش ایفا کند.

جباری پور، با تاکید بر حمایت نهادهای استانی از شبکه فن بازارها، ادامه داد: برگزاری منظم شوراهای فن بازار می تواند نقش بسزایی در آگاه سازی عملکرد فن بازارها و شناسایی نیازهای فناورانه صنایع ایفا کند.

بیست و یکمین نشست سراسری فن بازارهای منطقه ای و تخصصی کشور به مدت ۲ روز در تبریز در حال برگزاری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha