۱۳ آذر ۱۴۰۲، ۱۴:۲۵
کد خبرنگار: 3112
کد خبر: 85311610
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

داغ شدن بازار شایعه در نبود سخنگو و روابط عمومی

۱۳ آذر ۱۴۰۲، ۱۴:۲۵
کد خبر: 85311610
داغ شدن بازار شایعه در نبود سخنگو و روابط عمومی

یاسوج-ایرنا- زمانی که منابع رسمی خبری، اطلاعات کافی و اخبار مورد نیاز جامعه را منتشر نکنند بازار داغ شایعه پراکنی و خبرهای غیرموثق و ساختگی رونق می گیرد.

به گزارش ایرنا، اطلاع رسانی صحیح و بالابردن سطح آگاهی های عموم جامعه از اصلی ترین رسالت رسانه ها است که لازم است از طریق مراجع رسمی و رسانه های معتبر اطلاعات درست و دقیق در اختیار مردم قرار داده شود، اگرچه عمل به این رسالت با همراهی و همکاری مسوولان و متولیان محقق می شود.

زمانی که رسانه ها از منابع معتبر، اطلاع رسانی صحیح کنند و مدیران و متولیان به ابهام ها و شبهات پاسخ داده شود فضای برای مانور شایعه باقی نمی ماند بنابراین لازم است مدیران بهنگام اطلاعات درست را در زمان شایعات به مردم آگاه سازی کنند.

بدبینی افراد به یکدیگر، بی اعتمادی مردم به مسئولان، احساس ناامنی، یاس و ناامیدی، زمینه سازی برای دخالت بیگانگان و... بخشی از آسیب هایی است که "شایعه" بر پیکر و روان نحیف جامعه وارد می کند.

امروزه خبرهای اغلب مردم از طریق فضای مجازی دریافت می شود این درحالی است که بسیاری از اطلاعات در فضای مجازی موثق نیستند وبه صورت ساختگی و شایعه پراکنی دست به دست می شوند.

خبری که ۲ سال پیش صدا وسیمای کهگیلویه وبویراحمد منتشر کرد، دیروز(جمعه ۱۲ آذر khabaronline.ir/xkH5j // hamshahrionline.ir/x8Vxd ) در برخی از سایت های محلی و حتی پایگاه های خبری کشوری بازنشر شد که نشان از ضعف رسانه ها و شفاف سازی نکردن و پاسخگو نبودن متولیان به شایعات دارد.

کهگیلویه وبویراحمد در عین کم برخورداری و داشتن مسایل و مشکلاتی از ظرفیت های بکر طبیعی، گردشگری و... برخوردار است و هرکدام از این ظرفیت ها و چالش های وظیفه یک سازمانی است که فلسفه ایجاد آن سازمان پاسخگوی و رفع آن نیاز است.

سازمانی که به درستی با جامعه خود ارتباط برقرار نکند و اقدامات اثرگذار و حتی مشکلات و چالش های حوزه خود را برای همراه کردن و مشارکت مردم در رفع آن، آگاه سازی نکند نه تنها به وظیفه خود عمل نکرده و نه مطمئنا از عهده رفع نیازها و مشکلات برمی آید.

نفش واسط میان سازمان ها و جامعه (مخاطبان) پیرامون خود را، رسانه ها ایفا می کنند چرا که ارتباط بهنگام و اثرگذار سازمان ها با محیط پیرامون خود از طریق واحد روابط عمومی ها و رسانه ها شکل می گیرد.

در عصرآشوب اطلاعاتی امروز با تنوع و فراوانی های رسانه ها مواجه هستیم که برای زیست در دنیای امروز باید به شناخت ابزارها و ملزومات آن پرداخت چرا که رسانه ابزاری مناسب برای آگاه سازی افکار عمومی است.

رسانه؛ اعم از دیداری، شنیداری و مکتوب نقش واسطه میان روابط عمومی و مخاطبان را بازی می کند و این عنصر واسطه بطورغالب بین یک فرستنده پیام (روابط عمومی) و جماعتی از گیرندگان قرار می گیرد.

انتقال اطلاعات در دنیای امروز لحظه ای شده و ضروری است روابط عمومی ها با استفاده از فن آوری های جدید و با ارتباط موثر و بهنگام نسبت به نشر اخبار آگاه رسانی کنند چرا که واسط میان جامعه (مخاطبان) و روابط عمومی ها را رسانه ها نقش ایفا می کنند.

مدیران در ایجاد یک روابط عمومی کارآمد نقش موثری دارند و بدانند که مقبولیت و تداوم فعالیت سازمان ها، منوط به رابطه همیشگی آنها با جامعه خود است و پایداری این رابطه از طریق روابط عمومی و سخنگوی آن نهاد است.

مسوولان ضمن حمایت از روابط عمومی ها باید به اهیمت جایگاه آنها توجه کنند چرا که روابط عمومی مجهز، کارآمد و فعال در فضای مجازی می تواند به جمع‌آوری انتقادها و انتقال به مسوولان، حافظ اطلاعات و ارتباطات سازمانی باشد و با اطلاع‌رسانی به موقع جلوی هرگونه شایعه، دروغ‌پردازی و جوسازی را در نزد افکار عمومی جامعه بگیرد.

پایگاه های خبری برخی از سازمان های کهگیلویه وبویراحمد نه تنها پس از یکسال به روز رسانی نشدند بلکه برخی از روابط عمومی های فعالیت چندانی در فضای مجازی ندارند و برخی نیز برخوردهای گزینشی با رسانه ها دارند. براستی با این وضعیت رسانه ای آیا می توان جلوی شایعه را گرفت و نیازمندی ها و ظرفیت های منطقه را بهنگام و اثرگذار بازتاب داد؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha