۱۴ آذر ۱۴۰۲، ۹:۵۳
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85312333
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پولیتیکو: مقامات آمریکایی از واکنش دولت بایدن به حملات در دریای سرخ ناامید شده‌اند

تهران-ایرنا- تارنمای آمریکایی پولیتیکو نوشت، حملات این هفته ارتش ملی یمن در دریای سرخ، مقامات آمریکایی را از واکنش دولت جو بایدن به آن ناامید کرده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، پولیتیکو افزود: تبادل آتش چندساعته این هفته در دریای سرخ که کشتی‌های تجاری آمریکایی را درگیر کرد، موجب شد تا مقامات آمریکایی از آنچه که به باور آنها، نادیده گرفتن تعمدی تهدیدی بزرگ علیه نیروهای آمریکایی از سوی دولت‌شان است، ناامید شوند.

پولیتیکو با اشاره به حمله موشکی و پهپادی نیروهای دولت یمن به سه کشتی تجاری در روز یکشنبه در دریای سرخ نوشت: سخنگوی وزارت دفاع و مقامات ارتش آمریکا از جمله جیک سالیوان مشاور امنیت ملی این کشور گفته اند که آمریکا قادر به ارزیابی این موضوع نیست که در این حمله ناو آمریکایی یو اس اس کارنی نیز هدف قرار گرفته است.

در هفته‌های گذشته نیز بعد از حملات پهپادی و موشکی یمن به کشتی‌های تجاری، پنتاگون اعلام کرد که بر این باور نیست که کشتی‌های آمریکایی در این حملات هدف قرار گرفته اند.

با این حال، چهار مقام آمریکایی مطلع از بحث‌های مربوطه در مصاحبه هایی گفتند که نیروهای دریایی آمریکا علنا در دریای سرخ و خلیج فارس با تهدید مواجه اند.

یکی از مقامات وزارت دفاع آمریکا که مانند بقیه به‌دلیل حساسیت موضوع خواست نامش فاش نشود اظهار داشت: اگر کشتی‌های ما مشاهده می‌کنند که چیزی به آنها نزدیک می‌شود آن را تهدید محسوب کرده و به سمت آن شلیک می‌کنند. دشوار می‌توان زمان دیگری را پیدا کرد که کشتی‌های آمریکایی در این منطقه به چالش کشیده شده باشند.

یک مقام دیگر آمریکایی نیز چنین استدلال کرد که دولت بایدن، جدیت اوضاع در دریای سرخ را کم‌اهمیت نشان می‌دهد تا از تشدید تنش‌ها در منطقه ای که اکنون در آستانه درگیری بین رژیم صهیونیستی و حماس در غزه است، جلوگیری کند.

مقام دیگری آمریکایی نیز تایید کرد که برای دولت بایدن تایید این‌که کشتی آمریکایی کارنی نیز هدف قرار گرفته دشوار است زیرا تلاش می‌کند از تشدید درگیری‌های غیرضروری اجتناب کند. این مقام با این‌حال خاطرنشان کرد که دولت بایدن تعمدا مفری را ایجاد کرده و به‌طور قطعی نگفته که کشتی آمریکایی نیز هدف قرار گرفته است.
وی گفت، ما برای اقدام علیه نیروها یا شبه‌نظامیانی که نیروهای ما را تهدید می‌کنند تردید داریم.

برخی از مقامات وزارت دفاع آمریکا به صراحت گفته‌اند که افزایش حملات به کشتی‌های تجاری تشدید تنش است. کریستوفر گریدی، دریاسالار و نایب رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، حملات به کشتیرانی بین المللی در دریای سرخ را «یک معامله بزرگ» توصیف کرد.

گریدی مدعی شد بر خلاف اظهارات مقامات پنتاگون درباره این که حملات اخیر مجزا از درگیری از غزه است، این حملات بیشتر حاصل گسترش درگیری بین (رژیم) اسرائیل و حماس است.

پولیتیکو نوشت: مقامات مذکور امکان این که دولت آمریکا به حملات نیروهای مسلح یمنی در دریای سرخ پاسخ دهد را رد نکردند.

تاکنون آمریکا لفاظی هایش را افزایش داد و فرماندهی مرکزی این کشور هشدار داده «همه واکنش های مناسب» را بررسی می کند و مدعیست در نهایت ایران را مسئول همه این حوادث می داند.

با این حال مقامات پیشین امنیت ملی آمریکا گفته اند دولت بایدن باید نقش بازداندگی بیشتری در قبال حملات در دریای سرخ و حملات دیگر علیه نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه ایفا کند.

به گزارش ایرنا، نیروهای مسلح یمن در بیانیه‌ای از هدف قرار دادن دو کشتی متعلق به ارتش رژیم اسرائیل در روز یکشنبه خبردادند و اعلام کردند: نیروهای مسلح یمن پس از رد پیام‌های هشدارآمیز از سوی دو کشتی «یونیتی اکسپلورر» و «شماره ۹» علیه آنها در تنگه باب المندب عملیات نظامی انجام دادند و کشتی اول هدف موشک نیروی دریایی و کشتی دوم هدف پهپاد نیروی دریایی یمن قرار گرفت.

سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا، جمهوری اسلامی ایران را در حمله نیروهای مسلح یمن به دو کشتی در دریای سرخ در روز یکشنبه متهم کرد و مدعی شد: «حمله به کشتی‌های تجاری در آب‌های بین‌المللی کاملاً غیرقابل قبول است.ما معتقدیم ایران در نهایت مسئول آن است».

مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در کاخ سفید گفت: مشورت با متحدان خود را در مورد پاسخ به حملات به کشتی‌ها ادامه می‌دهیم. در حال رایزنی با تعدادی از کشورها برای تشکیل نیروهای دریایی برای حفاظت از کشتی‌ها در آب‌های بین المللی هستیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha