بهبود وضعیت دریاچه بزنگان خراسان رضوی باید جزء برنامه‌های ملی باشد

مشهد-ایرنا-معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت:دریاچه ملی بزنگان به عنوان مهمترین و شناخته‌شده ترین تالاب خراسان رضوی هم اکنون از شرایط خاصی برخوردار است و بهبود وضعیت این دریاچه باید جزء برنامه‌های ملی سازمان حفاظت محیط زیست قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، مجتبی ذوالجودی روز سه‌شنبه در حاشیه سفر به خراسان رضوی و مشهد پس از بازدید از شماری از تالابها و رودخانه‌های استان از جمله رودخانه تجن، سد دوستی و دریاچه ملی طبیعی بزنگان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:هم اکنون وضعیت کلی دریاچه بزنگان، بحرانی، سخت، شکننده و خاص است و به مدیریت نیاز دارد.

ذوالجودی افزود: بنا داریم وضعیت دریاچه بزنگان را با همکاری دستگاهها و مجموعه های متولی از جمله آب و فاضلاب بهبود بخشیم.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طبق تعاریف، تالاب ها حتما نباید پرآب باشند و زمانی یک تالاب مورد تهدید است که از نظر زیست در خطر باشد که خوشبختانه وضعیت کنونی بزنگان در این قالب نمی گنجد.

ذوالجودی افزود: خشکسالی شدید، حفر چاه آب در بالادست دریاچه بزنگان و کم آبی شدید چشمه های تامین کننده آب بزنگان از مهمترین عوامل وضعیت کنونی آن است که هم اکنون دارای حداقل رطوبت و نمناکی لازم به واسطه بارشهای اخیر است.

وی برنامه ها و اقدامات انجام شده در محیط زیست خراسان رضوی برای حفظ دریاچه بزنگان را در سطح مطلوبی ارزیابی و اضافه کرد: برنامه مدیریت زیست بومی برای بزنگان مشخص شده است و با همکاری وزارت نیرو اقدامات دیگری نیز انجام خواهد شد.

او ادامه داد: کشت و کشاورزی در اطراف این دریاچه به ویژه کشت دیم نیز باید مدیریت شود و اگرچه برخی از کشاورزان سالهای متمادی است که در اراضی خود کشت و زرع انجام می دهند.

دریاچه بزنگان تنها دریاچه طبیعی و از معروف‌ترین دریاچه‌های خراسان رضوی است که در ۱۳۰ کیلومتری مشهد و ۷۰ کیلومتری سرخس بعد از "مزداوند" و در جنوب رشته کوه‌های "هزار مسجد" واقع شده است و وسعت آن حدود ۸۰ هکتار است.

ساخت تصفیه خانه کشف رود تسریع شود

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست پس از بازدید از کشف رود گفت: شهرداری مشهد و شرکت آب و فاضلاب در زمینه ساخت تصفیه خانه کشف رود همکاری موثری دارند که امیدواریم شاهد تسریع در انجام این امر باشیم هر چند که می دانیم ساخت تصفیه خانه در محدوده کشف رود به طور قطع کاری زمان بر است.

ذوالجودی افزود:هم اکنون وضعیت کشف رود خشک و بی آب است و صرفا بخشهایی از فاضلاب های تخلیه شده در آن دیده می شود که علت آن سدسازی های انجام شده ، خشکسالی و فاضلابهای رها شده از قبل در این رودخانه است.

افزایش دبی آب هریرود نیازمند دیپلماسی آب

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به بازدید از سد دوستی و بررسی آخرین وضعیت آبی این سد گفت: متاسفانه ورود آب هریرود به سد دوستی بسیار کم شده و همین امر در کنار پدیده خشکسالی موجب کاهش چشمگیر سطح آب در سد شده است.

ذوالجودی افزود: در کنار ضرورت گذر از وضعیت خشکسالی که کشور افغانستان نیز دچار آن است به کارگیری دیپلماسی آب بسیار مهم است و می توان برنامه های مختلفی برای ورود آب به این سد داشت.

وی تاکیدکرد: خوشبختانه شرکت آب و فاضلاب با تلاش فراوان و با اولویت تامین آب شرب مردم مشهد تلاش فراوانی در این زمینه از خود نشان داده است که جای بسی خرسندی است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در نشستی که با استادان دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد پیش بینی های بر بهبود شرایط فعلی و تجربه پاییز و زمستانی پربارش بود که مایه دلگرمی است.


بهبود وضعیت دریاچه بزنگان خراسان رضوی باید جزء برنامه‌های ملی قرار گیرد

هم‌اکنون چهار تالاب "سیرخون، بزنگان، چشمه سبز و تجن" در استان خراسان رضوی مشمول قانون حفاظت از تالابها هستند. همچنین رودخانه های "شمخال، زنگلانلو"، کالشور نیشابور، کالشور سبزوار، کالشور گناباد، هریرود و رودخانه کشف رود از تالاب های دارای اهمیت در خراسان رضوی هستند.

۲۰ درصد مساحت ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومترمربعی خراسان رضوی زیرپوشش حفاظت محیط زیست قرار دارد و مساحت زیستگاه‌های این استان نیز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.

تالاب‌ها محیط‌هایی هستند که مشخصاتشان چیزی میان خشکی و آب است. تالاب‌ها ممکن است همواره دارای آب باشند یا این که گاه خشک و گاه آب‌دار باشند. برخی تالاب‌های نزدیک دریا با جزر و مد تغییر وضعیت می‌دهند. تالاب‌ها می توانند جلوی سیل را بگیرند و به خاطر پوشش گیاهی و آب می توانند مکانی مناسب برای زندگی پرندگان باشند.

مشخصه اصلی تالاب‌ها ماندگاری نسبی آب در آنهاست. آب تالاب‌ها ممکن است شور یا شیرین باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha