تاکید هند و آمریکا بر حفظ تعامل

۱۴ آذر ۱۴۰۲، ۱۱:۰۷
کد خبر: 85312432
تاکید هند و آمریکا بر حفظ تعامل

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه هند و معاون آژانس امنیت ملی آمریکا بر حل اختلافات بر اساس گفت‌وگو و تعامل تاکید کردند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از پرس تراست ایندیا، سوبرامانیام جایشنکار، وزیر امور خارجه هند، شب دوشنبه در اجلاس جهانی فناوری در دهلی نو با حضور معاون آژانس امنیت ملی آمریکا گفت: در روابط هند و آمریکا، استحکام ساختاری وجود دارد و مطمئناً این موضوع در چالش های سیاسی اثبات شده است.

جاناتان فاینر، معاون آژانس امنیت ملی آمریکا، گفت: آمریکا و هند رابطه ای رشد یافته برقرار کرده اند که هر دو طرف را قادر می سازد فرصت ها را شناسایی کرده و روی اختلاف نظرها کار کنند.

فاینر در سخنرانی خود در کنفرانس گفت: آمریکا و هند تاریخ پیچیده ای دارند و همیشه کاملاً همسو نبوده اند. مسائل دشوار زیادی وجود دارد که تا به امروز در رابطه دو کشور حل نشده باقی مانده است.

وی افزود: در آمریکا یک دیدگاه برای هر دو حزب وجود دارد که هر دو کشور باید از فرصت های مهمی که جهان در اختیار آنان قرار می دهد، چه از نظر ژئوپلیتیکی و چه از نظر اقتصادی، استفاده کنند.

فاینر اضافه کرد: ما کار کردن با هم به عنوان شرکای اقتصادی را آسان در نظر نگرفته ایم و همیشه به راحتی در مسائل ژئوپلیتیکی توافق نظر نداشتیم. من فکر می‌کنم از برخی جهات مهم‌ترین گام رو به جلو برای آمریکا و هند این است که هر طرف در نظر بگیرند که موضوعات بیشتری برای این که ما را به هم متصل کند وجود دارد و آنها بیشتر از مواردی هستند که ما را از هم جدا کند.

این مقام دولت آمریکا گفت: هر دو طرف نشان دادند که می توانیم روی اختلافات خود به شیوه ای سازنده کار کنیم بدون اینکه برنامه های همکاری گسترده تر را از مسیر خود خارج کنیم.

معاون مشاور امنیت ملی آمریکا همکاری در قالب کواد (Quad) و ابتکار فناوری های حیاتی و نوظهور (iCET) را به عنوان نمونه هایی از این همکاری ها برشمرد.

او در پاسخ به سوالی درباره اختلافات بین دهلی نو و واشنگتن در مورد مناقشه روسیه و اوکراین، گفت: این موضوع بسیار پیچیده تر از حوزه اختلافات است. جنبه هایی از درگیری وجود دارد که ما بسیار با آنها موافقیم. جنبه هایی از درگیری وجود دارد که ما آنها را متفاوت می بینیم.

وی اظهار داشت: هر دو طرف در تلاشند تا «روابط پیشگامانه» در حوزه فناوری های حیاتی ایجاد کنند که برای هر دو کشور سودمند خواهد بود.

به گزارش ایرنا، هفته گذشته دادستان های منهتن آمریکا ادعا کردند نیکیل گوپتا، تبعه هند به همراه یک مقام مسوول اطلاعاتی هندی، در طرحی خنثی شده برای ترور گورپاتوانت سینگ پانون رهبر گروه «سیک ها برای عدالت (SFJ)» همکاری کرده است.

روز گذشته فاینر به طور جداگانه با جایشنکار و آجیت دوال مشاور امنیت ملی هند، دیدار کرد که این اولین ارتباط رسمی بین یک مقام ارشد امنیتی آمریکا و مقامات هند بعد از این ادعا محسوب می‌شود.

فاینر روز دوشنبه برای مشاوره با ویکرام میسری، معاون مشاور امنیت ملی هند در امور راهبردی، به دهلی نو سفر کرده بود.

گزارشی از وزارت امور خارجه هند این رایزنی ها را به عنوان پیگیری سفر جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا به هند در ژوئن (خرداد ۱۴۰۲) و سفر دوال به آمریکا در ژانویه (دی ۱۴۰۱) توصیف کرد.

آمریکا اخیرا به جای متهم کردن دولت هند برای دست داشتن در توطئه قتل یک جدایی طلب سیک که در نیویورک ساکن است، یکی از مقامات این کشور را مورد تعقیب قرار داد و این اقدام با واکنش دیپلماتیک هند مواجه شد که قول تحقیق درباره این موضوع را به دولت آمریکا داد. کارشناسان سیاسی معتقتدند علت این رفتارها همکاری ژئوپلتیک دو جانبه میان دو کشور علیه چین است.

این ادعا می تواند تحولی در شراکت شکننده جدید میان آمریکا و هند ایجاد کند اما به نظر می‌رسد این کشورها (که هر یک مشتاق مقابله با چین هستند) آماده‌اند برای پشت سر گذاشتن این چالش تلاش کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha