عملیات اجرایی تکمیل شبکه‌های فرعی سامانه گرمسیری در سرپل ذهاب آغاز شد

قصرشیرین- ایرنا- عملیات اجرایی تکمیل شبکه‌های فرعی سامانه گرمسیری در دشت‌های «قلعه شاهین و بشیوه و پاطاق» از توابع شهرستان سرپل ذهاب آغاز شد.

به گزارش ایرنا، مدیر واحد آب‌وخاک جهاد کشاورزی استان کرمانشاه روز سه شنبه در حاشیه آیین آغاز عملیات اجرایی پروژه تکمیل شبکه های فرعی سامانه های گرمسیری دشت های «قلعه شاهین، بشیوه و پاطاق» از توابع سرپل ذهاب با حضور جمعی مسوولان و متولیان اجرایی، افزود: سامانه گرمسیری یک طرح بسیار بزرگ آبی در حوزه کشاورزی در غرب کشور است که تاکنون ۱۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان‌های مرزی استان کرمانشاه را زیر پوشش قرار داده است.

«علی میرحسنی» افزود: بر اساس قرارداد این پروژه بزرگ آبی ۲۳ هزار هکتار از اراضی استان کرمانشاه باید زیر پوشش طرح قرار گیرد که از دشت « ازگلِه »در شهرستان ثلاث باباجانی شروع‌شده و بعد از گذشتن از اراضی شهرستان‌های قصرشیرین و سرپل ذهاب به اراضی کشاورزی شهرستان گیلان غرب رسیده و سپس از استان کرمانشاه خارج و وارد استان ایلام می‌شود.

وی اظهار کرد: در سال های گذشته به دلیل وجود مشکل اعتبار، ۱۷ هزار هکتار از اراضی زیر پوشش آب این سامانه قرار گرفت و ادامه کار برای زیرپوشش قرار دادن ۶هزار هکتار از باقیمانده از قرارداد متوقف شده بود که با تلاش و پیگیری‌های بسیار و با عنایت رهبر انقلاب و نگاه ویژه دولت اعتبار لازم برای ادامه کار تأمین‌شده و با قراردادی که بین وزارتخانه جهاد کشاورزی با قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) سپاه پاسداران منعقدشده، عملیات اجرایی برای باقیمانده طرح آغاز می‌شود.

مدیر واحد آب‌وخاک جهاد کشاورزی استان گفت: تأمین اعتبار لازم برای ادامه پروژه سامانه گرمسیری در استان کرمانشاه بزرگ‌ترین اتفاق در استان بعد از دوران هشت سال دفاع مقدس است.

وی خاطرنشان کرد: در شهرستان سرپل ذهاب درخواست و مطالبه مردمی برای زیر پوشش قرار دادن اراضی مستعد جامانده از این طرح بزرگ که مازاد بر ۲۳ هزار هکتار موجود در قرارداد است وجود دارد که پیگیری‌های بسیاری از سوی استان برای تحقق آن انجام‌شده و در صورت تأمین اعتبار لازم در مراحل بعدی انجام می شود.

مدیرعامل موسسه حیات سبز قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) نیز در این زمینه گفت: قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه پاسداران پروژه تکمیل شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی سامانه گرمسیری استان کرمانشاه را ضمن قراردادی که با وزارت جهاد کشاورزی منعقد کرده از امروز آغاز کرده است.

«جواد علی‌رضایی» افزود: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء ۱۰ هزار هکتار از این پروژه راپیش تر انجام داده که به بهره‌برداری رسیده و در این مرحله نیز ۷ و نیم هزار هکتار از اراضی باقیمانده در دشت‌های «بشیوه و پا طاق، قلعه شاهین، جگر لو و لیگیک» که بخشی از آن توسط جهادگران قرارگاه انجام‌شده کار تکمیلی آن انجام خواهد گرفت و مردم محروم منطقه از برکات و عواید آن بهره‌مند خواهند شد.

وی تصریح کرد: طبق زمان‌بندی انجام‌گرفته و توافق صورت گرفته با وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو اجرای شبکه های سامانه گرمسیری در مرحله اول و در دشت‌های بشیوه و پا طاق و قلعه شاهین در۲ ماه آینده به بهره‌برداری می رسد.

مدیرعامل موسسه حیات قرارگاه خاتم اذعان کرد: عملیات تکمیل شبکه‌های فرعی آبیاری در دشت‌های» جگر لو و لیگیک» نیز در فاز بعدی آغاز و برابر جدول زمان‌بندی مشخص به بهره‌برداری خواهد رسید.

طرح بزرگ سامانه گرمسیری به عنوان بزرگترین طرح عمرانی کشور با ۱۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در دست اجرا است که آب رودخانه سیروان در استان کردستان را از طریق تونل نوسود از منطقه ازگله خارج و زمین های منطقه را تا دهلران و مهران در استان ایلام آبیاری می کند.

با اجرای طرح سامانه گرمسیری حدود ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب در اختیار استان های کرمانشاه و ایلام قرار می گیرد که در این طرح ۵۰ هزار هکتار از زمین های دیم شهرستان های سرپل ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین به آبی تبدیل می شود ضمن اینکه از این میزان، ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب نیز سهم بخش صنعت است.

در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه حدود ۱۲۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.

این استان با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب های کشاورزی کشور است.

سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه با بیش از ۹۰ هزار نفر جمعیت، ۴۵ هزار هکتار زمین کشاورزی و باغ دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha