۱۴ آذر ۱۴۰۲، ۱۲:۳۸
کد خبرنگار: 906
کد خبر: 85312675
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استاندار مرکزی: اقتصاد مقاومتی علاج مشکلات اقتصادی کشور است

۱۴ آذر ۱۴۰۲، ۱۲:۳۸
کد خبر: 85312675
صبا گلستانی‌منش
استاندار مرکزی: اقتصاد مقاومتی علاج مشکلات اقتصادی کشور است

اراک - ایرنا - استاندار مرکزی گفت: علاج مشکلات کشور اقتصاد مقاومتی است که یک رکن آن اقتصاد دانش بنیان است و این موضوع اهمیت پژوهش در اقتصاد را نشان می‌دهد.

به گزارش ایرنا، «فرزاد مخلص الائمه» روز سه‌شنبه در آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان مرکزی در دانشگاه اراک، با اشاره به تحصیل بیش از ۶۰ هزار دانشجو در اراک، بیان کرد: حرکت به سوی پیشرفت مبتنی بر سه مولفه وزن گذشته، فشار حال و کشش آینده است.

وی بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی اغلب درگیر وظایف محوله و مسائل و مشکلاتی هستند که برخی مربوط به سال‌های پیش از انقلاب است، از دانشگاه انتظار است بدون درگیر شدن با وزن گذشته و مشکلات آن، نگاه به آینده داشته باشد که بتوان راه پیشرفت را پرشتاب‌تر طی کرد.

استاندار مرکزی با اشاره به نمای نامناسب در اطراف برخی از دانشگاه‌ها گفت: اصلاح این نماها و تبدیل آنها به محیط‌های پژوهشی که در کشور شروع شده، اقدام ارزشمندی است چراکه به معرفی مناسب‌تر از محیط دانشگاهی پژوهشی کمک می‌کند.

مدیرعامل پالایشگاه شازند هم در این آیین گفت: امروز ۱۷ هزار قطعه از پالایشگاه بومی‌سازی شده که حاصل تلاش و کار دانشجویان است و اهمیت کار پژوهشی و جایگاه دانشگاه را نشان می‌دهد.

«مجید رجبی»، با اشاره به انجام اقدامات مشترک دانشگاه، پالایشگاه و صنعت، بیان کرد: تقویت ارتباط صنعت، دانشگاه و بخش تولید به توسعه کشور کمک بسزایی خواهد کرد.

وی با بیان این نکته که در مجموعه پالایشگاه شازند ارتباط موثری بین دانشگاه و پژوهشگران برقرار شده، گفت: در مجموعه پالایشگاه از مرحله پژوهش عبور کرده و امروز شاهد خرید جنس از شرکت‌های دانش بنیان هستیم و در همین راستا ۵۰ میلیون یورو با این شرکت ها قراداد منعقد شده است.

مدیرعامل پالایشگاه شازند تاکید کرد: پالایشگاه و صنعت نیازمند اساتید و دانشجویان است، در صورت نادیده گرفتن این ظرفیت، به طور قطع با رکود صنعت و تجارت مواجه خواهیم شد.

رجبی با اشاره به همکاری با شرکت‌های خارجی در راه‌اندازی بخشی از قسمت‌های صنعت در اوایل دهه ۹۰ و نیاز به راه‌اندازی قطعه‌ها توسط این شرکت‌ها، تصریح کرد: متاسفانه در این برهه، شرکت‌های مذکور از ارائه دانش لازم راه‌اندازی دستگاه‌ها اجتناب کردند که به این طریق دانش آنها منتقل نشود.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه، یکی از قطعه‌های خریداری شده به دلیل قفل رمز گذاری شده قابل استفاده نبود و برای این مورد یک دانشجو در تهران اعلام آمادگی کرد و در مدت ۱۴ روز، قفل رمز گشایی شد که این اهمیت دانش بومی را نشان می دهد.

مدیرعامل پالایشگاه شازند، هنر و قدرت را در دستان علم و دانشگاه دانست و افزود: به طور قطع اقتدار ما با تولید علم محکمتر خواهد شد که این می‌طلبد از زمینه‌های تولید علم حمایت شود.

رییس دانشگاه اراک هم در این آیین، موفقیت و پیشرفت یک جامعه را زاده پژوهش و تحقیق دانست و گفت: صرف نظر کردن از پژوهش به معنای توقف، حرکت رو به رشد یک جامعه است.

« مجتبی ذوالفقاری » بیان کرد: اقتصاد، رفاه، سلامت، اشتغال و تمامی ابعاد یک جامعه برای موفقیت نیاز به پژوهش دارند و برای این مهم باید زمینه فعالیت پژوهشگران فراهم شود.

وی با اشاره به اهمیت تقدیر از افرادی که توان خود را برای انجام پژوهش به کار می‌گیرند، ادامه داد: در این راستا تقدیر از پژوهشگران برتر استان با تشکیل ستاد تخصصی و بررسی‌های تخصصی در دستور کار است که با تقدیر از این افراد زمینه تشویق و تقویت پژوهش بیش از قبل فراهم شود.

در پایان این آیین از پژوهشگران و فناوران برتر استان مرکزی با اهدای لوح و جایزه تجلیل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha