قرقیزستان و تاجیکستان به توافق مرزی نزدیک می‌شوند

تهران- ایرنا- مقامات قرقیزستان و تاجیکستان، درباره مناقشات مرزی به توافقی دست یافتند که آنها را به تصمیم‌گیری نهایی نزدیک می‌کند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از آکی پرس، روسای هیئت‌های دولتی قرقیزستان و تاجیکستان، در منطقه سغد تاجیکستان نشستی برگزار و در پی این مذاکرات بیانیه ای صادر کردند.

کامچی بک تاشیف، رئیس کمیته امنیت ملی قرقیزستان گفت: چندین تصمیم حیاتی در مورد مرز گرفته شده است.

وی افزود: این تصمیمات ما را به حل مسئله اصلی مرز نزدیکتر می کند. نشست بعدی در باتکن برگزار خواهد شد. کمیسیون های دولتی ما بدون وقفه کار می کنند و ما به حل و فصل کامل مناقشات مرزی بسیار نزدیک هستیم.

سایمومین یتیموف، رئیس کمیته امنیت ملی تاجیکستان، گفت: مذاکرات موفقیت آمیز بوده و تصمیمی حیاتی در مورد دو موضوع اصلی گرفته شده است.

وی افزود: در درجه اول در جاده وروخ - حجای الو، مشکل اصلی عملا حل شده است. موضوع دوم ملزومات جاده‌ای است که توسط تاجیکستان در قلمرو قرقیزستان استفاده می شود. قرقیزستان به ملزوماتی که در قلمرو تاجیکستان استفاده می شود دسترسی خواهد داشت. تاجیکستان نیز از همین اصل در مورد ملزومات خود در قرقیزستان استفاده خواهد کرد.

یتیموف ادامه داد: این مسیرهای راهبردی تلاش ما است که بر اساس آن به نتایج ملموسی رسیدیم. به همین دلیل است که مستندسازی این موضوع از طریق رسانه های جمعی و اعلام آن به مردم بسیار مهم است. ما به حل مسئله اصلی نزدیکتر هستیم.

وی گفت: اقدامات مشابه و برابر در مورد بخش تورت-کوچو از مرز گرفته شده است. طرفین از آن بر اساس اصلی که برای جاده وروخ-حجیل الو به دست آمده است استفاده خواهند کرد.

به گزارش ایرنا، سال ۱۹۹۱ اتحاد جماهیر شوروی ازهم پاشید و روسیه به عنوان قدرت مرکزی رسما این نقش را از دست داد اما اکنون این جمهوری های استقلال یافته بخصوص تاجیکستان و قرقیزستان با کوهی از مشکلات به جا مانده از شوروی سابق از جمله اختلافات مرزی دست و پنجه نرم می کنند.

آسیای مرکزی با داشتن مساحتی حدود سه میلیون و ۹۹۴ هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع و جمعیتی بیشتر از ۶۰ میلیون نفر و در اختیار داشتن منابع و ذخایر طبیعی جایگاه برجسته ای در جهان دارد و اختلافات مرزی این منطقه نیز دستاویزی برای حضور بیگانگان شده است.

اختلافات و مرزبندی های داخلی و محلی این جمهوری ها در دوران تسلط اتحاد جماهیر شوروری بر آنها در سده های ۱۹ و ۲۰ میلادی، اکنون بعد از گذشت ۳۲ سال از استقلال شان لاینحل مانده است.

قزاقستان و ترکمنستان تقریبا توانسته اند بیشتر مسایل مرزی خود با همسایگان را حل نمایند اما اختلافات مرزی بین سه کشور تاجیکستان، قرقیزستان و ازبکستان روابط این سه کشور را دچار بحران کرده است.

تاجیکستان و قرقیزستان مشکلات مرزی خود را با چین در سال ۱۳۷۹ با امضای سندی تقریبا حل کردند اما بین خود مناقشه مرزی دارند.

به گزارش رسانه های محلی تاجیکستان و قرقیزستان از نقشه های متفاوتی استفاده می کنند و موضوع تعیین مرزهای مشترک بین تاجیکستان و قرقیزستان بیش از ۳۲ سال است که ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha