دومین نشست کمیته مشترک قضایی مقابله با تروریسم بین ایران و عراق در تهران برگزار شد

تهران - ایرنا- دومین نشست کمیته مشترک قضایی مقابله با تروریسم به ریاست معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و رئیس سازمان نظارت قضایی عراق در تهران برگزار شد.

به گزارش ایرنا از معاونت امور قوه قضاییه و ستاد حقوق بشر، دومین نشست کمیته مشترک قضایی مقابله با تروریسم به ریاست «کاظم غریب‌آبادی» معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و قاضی «لیث جبر حمزه» رئیس سازمان نظارت قضایی و عضو شورای‌ عالی قضایی عراق در تهران برگزار شد.

طرفین در این دور از مذاکرات درباره پرونده ترور شهید سلیمانی و همراهان ایشان و پرونده‌های گروهک‌های تروریستی منافقین، داعش، کومله، پاک، خبات، پژاک و دمکرات گفت‌وگو کردند. مقابله قضایی با اهانت کنندگان به قرآن کریم و مقدسات ادیان وحیانی و حل و فصل مشکلات برخی زوار در مراسم اربعین حسینی نیز از دیگر محورهای مذاکرات مقامات قضایی ایران و عراق بود.

در این نشست مشترک توافقاتی به امضای روسای هیات‌های دو کشور رسید، که در ادامه آمده است:

۱. انجام اقدامات لازم برای اجرای درخواست معاضدت قضایی دادگاه کیفری یک استان تهران در پرونده گروهک تروریستی منافقین که شامل مواردی از جمله تحقیق از شهود و سایر کسانی که راجع به این گروهک تروریستی اطلاعات یا مدارکی در اختیار دارند.

۲. همکاری‌های قضایی از طریق تبادل اطلاعات، تبادل تجربیات، مستندسازی جرایم ارتکاب یافته و تعقیب و مجازات عوامل گروه‌های تروریستی و دفاع از حقوق قربانیان در محاکم ملی و بین المللی.

۳. تقاضاهای استرداد عاملان جنایات تروریستی را با جدیت و فوریت مورد رسیدگی قرار داده و برای مقابله با بی کیفرمانی، در استرداد آنان تسریع کنند.

۴. ضمن ارائه گزارش‌های دوره‌ای به یکدیگر درباره پرونده اقدام تروریستی و جنایتکارانه فرودگاه بغداد که منجر به شهادت شهید سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و همراهان ایشان شد، در فرایند رسیدگی‌های قضایی با هدف محاکمه و مجازات همه عوامل، مباشران، آمران و هر کسی که در این جنایت بزرگ دخالت داشته است، تسریع کنند.

۵. قرار دادن گروهک‌های منافقین، داعش، تکفیری، کومله، دموکرات، پژاک، خبات و پاک در فهرست گروه‌های تروریستی، با پیگیری از طریق مراجع قانونی، چنانچه تاکنون مبادرت به چنین اقدامی نکرده‌اند.

۶. در زمینه تعقیب، مجازات و استرداد توهین‌کنندگان به مقدسات دین مبین اسلام و سایر ادیان آسمانی به ویژه اقدامات مجرمانه برخی از اتباع دو کشور در کشورهای خارجی در این زمینه، اقدامات لازم را انجام و همکاری قضایی به عمل آورند.

۷. با توجه به مشارکت گسترده مردمی در راهپیمایی اربعین حسینی به مشکلات قضایی زائران هنگام سفر رسیدگی و حداکثر حمایت قضایی برای رفع این مشکلات به عمل آید.

براساس این گزارش، دور اول نشست کمیته مشترک در شهریور در بغداد برگزار شد و مقرر شد دور سوم نشست کمیته مشترک نیز در خرداد ۱۴۰۳ در بغداد برگزار شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha